• ungmamma90

hjäälp!!!!!!!

En vän till mig har blivit gravid, hon och hennes partner har bestämt sig för att behålla barnet. Min vän går i skolan och nu har hennes "mentor" sagt att hon ska ringa socialen och elevhälsotimet om hon inte berättar för sina föräldrar innan helgen är slut. Hon påsår att det är hennes skyldighet. Mentorn påstår även att min vän inte kan ta sina egna beslut eftersom hon inte är myndig, vilket jag vet inte stämmer.

Men får lärarna verkligen kontakta sociala för att dom ska kontakta hennes föräldrar bara för att hon inte vill berätta för sina föräldrar innan helgen är slut?

Jag tycker detta är dåligt gjort av mentorn eftersom hon senast för 2 vckor sedan stod och sa inför resten av klassen att dom borde inte lägga sig i hennes graviditet om denna person ifråga inte ville det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-14 19:24
    Det slutade med att hon gjorde abort.

• Svar på tråden hjäälp!!!!!!!
  • Mötley Crüe

jag blir så trött på folk. När jag väntade mitt första barn, var 18 då, så fick jag en lista med böcker jag, enligt henne, var tvungen att läsa för att bli en bra förälder. haha. Hon tyckte även att hon borde prata med min pappa om olika kurser jag kunde gå, eftersom jag enligt henne inte var mogen nog. Hahahaha nästan komiskt.
    Vill tillägga att allt gått kanonbra och om 13 dagar har jag BF för mitt andra barn med samma kille. Men kul att hon fick en att känna sig omyndigförklarad.

• Elesv

Jag var 18 när jag väntade mitt första barn. och mentorn där på skolan sa att jag fick säga allt i min egna takt men att jag bara skulle tänka på hur föräldrarna kunde reagera för det är ju inget litet besked. men dom har ingen rätt om dom inte anser att det är en risk för barnet säkerhet. men det framgår inte i ditt inlägg men annars så har dom ingen rätt att lägga sig i så mycket. dom ska bara ge råd sen så får personen ifråga bestämma helt själv. samt att jag väntar barn nummer 2 med samma kille som jag har redan har barn med. och inget har gått fel än så länge.

hoppas det löser sig för din kompis.

Svar på tråden hjäälp!!!!!!!