Candra skrev 2009-04-23 12:04:20 följande:
Sitter och läser lite bara. Är i vecka 30 nu.Barn som är födda för tidigt, nu tänker jag mest på de från vecka 30 och uppåt, vilka risker medför det?Har varit orolig från första stund, så försöker väl lugna ner mig lite.Låt oss säga att förlossningen skulle sätta igång i vecka 34-36, hur brukar de må?Om man får ett barn som föds 5-6 veckor innan bf, hur tidigt får man åka hem då? Och lite allmänt, hur de utvecklas och så...Erfarenheter önskas Har läst allt jag kommit över när det gäller "vanliga" graviditeter, så vill gärna vara lite insatt i prematur också, IFALL att..
Hejsan
Jag fick en liten pojk v.34+1, som vägde 1820gram och 40 cm lång. Han fick ligga på avdelning i en säng med värmebädd och övervakning med EKG och syre. Han fick en sondslang ner i mage som vi fick tillföra extra bröstmjölk för att han skulle växa till sig, ammade också så mycket han orkade. Efter knappt 1 vecka tog de bort all övervakning, han hade varit så stabil hela tiden. Efter 10 dagar fick vi åka hem!
Fick sedan några hembesök av hemsjukvård. Efter 2½ vecka drog han själv ut sondslangen och vi ammade helt. Han har växt ikapp rejält (upp ca 500g/vecka) och har inga som helst problem från att han föddes 6 veckor för tidigt. Är nu 11 veckor gammal.
De säger ju att man ska mäta utvecklingen från när han skulle ha föds, men han är mer i takt med utvecklingen för de veckor han på riktigt är.
Personalen på avdelningarna är så superkunniga och gulliga. Och de kommer hjälpa dig och guida dig om allt, ifall ditt barn mot förmodan skulle hamna där. Tycker inte du ska vara orolig.
Ta dagen som den kommer, ta hand om dig själv och tänk positiva tankar. Det som sker det sker. Och då tar du det därifrån.
Stort lycka till med allt!