• Candra

Vilka risker för barnet kan det medföra?

Sitter och läser lite bara. Är i vecka 30 nu.

Barn som är födda för tidigt, nu tänker jag mest på de från vecka 30 och uppåt, vilka risker medför det?
    Har varit orolig från första stund, så försöker väl lugna ner mig lite.
    Låt oss säga att förlossningen skulle sätta igång i vecka 34-36, hur brukar de må?
    Om man får ett barn som föds 5-6 veckor innan bf, hur tidigt får man åka hem då? Och lite allmänt, hur de utvecklas och så...

Erfarenheter önskas Har läst allt jag kommit över när det gäller "vanliga" graviditeter, så vill gärna vara lite insatt i prematur också, IFALL att..

• Svar på tråden Vilka risker för barnet kan det medföra?
  • Blyger

Min son föddes i vecka 29+6 och han fyller 3 år i sommar, han har inga problem alls mer än att han är fortfarande liten i växten....

• Candra

Hur tidigt fick ni åka hem? Hur mådde han när han var nyfödd?

• Blyger
    Candra skrev 2009-04-23 12:19:09 följande:
    Hur tidigt fick ni åka hem? Hur mådde han när han var nyfödd?
    Han låg på IVA i 3 dygn med respirator, sedan hade han en så kallad C-papp i ca 3 veckor..

Vi låg på barnsjukhuset i 7 veckor, han vägde 2200 gram när vi åkte hem..

När han föddes vägde han 1130 gram och var 39 cm lång....

Men allt gick bra!
  • Trotsa

De barn som föds runt v35 (du skrev ju v34-36) mår oftast bra, om det inte är pga komplikationer för mamma eller barn som det blir en tidig födsel.

De brukar generellt säga att man får stanna på neonatalavdelning (eller liknande) fram till BF.

Vår plutt komi v 28+5 och mådde bra från start. Han låg på IVA 1dygn. Hade C-papp ca 1½vecka, lika länge som han låg i kuvös. Han fick stanna på sjukhus (neonatalavdelning) i ca 5½v, den sista av dem bodde vi med honom på ett samvårdsrum. Vi gick hem med sond och hemsjukvård. 3v före BF blev han helt utskriven från Neo.

Idag är han nästan 17mån, ca 14mån korr, och mår precis som alla andra barn gör i den åldern. (Just nu lite magsjuk, men inte mer påverkad än ett barn fött i normal tid)

• eilien

Vi fick vår tjej i v 32 och vi var på sjukhuset 3 veckor sen fick vi åka hem och bara åka in för vägning o kontroller hon var 27 dagar när hon blev utskriven. Hon mådde bra hela tiden, hade cpap det första dygnet som hjälp för andningen men hon andades själv hela tiden i övrigt.
    Vägde 2060 gr 42 cm lång.

Har ett par kompisar som fick i v 36 nu och de var på BB i 3 dygn sen åkte de direkt hem.De vill oftast kolla att amningen kommer igång ordentligt innan man får åka hem när de är så små.

• Frila2

Jag fick en dotter i vecka 28+4 och det har gått jättebra. Efter 9 veckor på sjukhus var hon hemma. Hon är 4 månader nu. Men du frågar ju mer om barn födda mellan vecka 34-36. Jag är född i vecka 35+4 och låg på neo i 9 dagar. Låg då i kuvös men behövde ingen syrgas eller någonting annat. Detta var alltså för 25 år sedan. Idag behöver barn födda så sent som v 36 inte ens besöka neonatal utan ligger på BB som alla andra barn och åker hem efter några dagar. Känner en lite som är född i v 35 (34+?) och han var på neonatal för undersökning och fick sedan vara på vanliga BB i 4 dagar innan de åkte hem som vanligt.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Malel
    Candra skrev 2009-04-23 12:04:20 följande:
    Sitter och läser lite bara. Är i vecka 30 nu.Barn som är födda för tidigt, nu tänker jag mest på de från vecka 30 och uppåt, vilka risker medför det?Har varit orolig från första stund, så försöker väl lugna ner mig lite.Låt oss säga att förlossningen skulle sätta igång i vecka 34-36, hur brukar de må?Om man får ett barn som föds 5-6 veckor innan bf, hur tidigt får man åka hem då? Och lite allmänt, hur de utvecklas och så...Erfarenheter önskas Har läst allt jag kommit över när det gäller "vanliga" graviditeter, så vill gärna vara lite insatt i prematur också, IFALL att..
    Hejsan
    Jag fick en liten pojk v.34+1, som vägde 1820gram och 40 cm lång. Han fick ligga på avdelning i en säng med värmebädd och övervakning med EKG och syre. Han fick en sondslang ner i mage som vi fick tillföra extra bröstmjölk för att han skulle växa till sig, ammade också så mycket han orkade. Efter knappt 1 vecka tog de bort all övervakning, han hade varit så stabil hela tiden. Efter 10 dagar fick vi åka hem!

Fick sedan några hembesök av hemsjukvård. Efter 2½ vecka drog han själv ut sondslangen och vi ammade helt. Han har växt ikapp rejält (upp ca 500g/vecka) och har inga som helst problem från att han föddes 6 veckor för tidigt. Är nu 11 veckor gammal.

De säger ju att man ska mäta utvecklingen från när han skulle ha föds, men han är mer i takt med utvecklingen för de veckor han på riktigt är.

Personalen på avdelningarna är så superkunniga och gulliga. Och de kommer hjälpa dig och guida dig om allt, ifall ditt barn mot förmodan skulle hamna där. Tycker inte du ska vara orolig.

Ta dagen som den kommer, ta hand om dig själv och tänk positiva tankar. Det som sker det sker. Och då tar du det därifrån.

Stort lycka till med allt!
  • Alisa

Hej!

Gratulerar till ert pyre i magen!  {#lang_emotions_flower}

Min son föddes i v 32+6, han var 45 cm lång och vägde 2195.
    Han fick vara på sjukhuset i ca 4 veckor. I början för gulsot och sedan för blodförgiftning.
    Han fick även en blödning i hjärnhinnan vid förlossningen, och vi fick iformationen att det inte var ovanligt.
    Jag pumpade för att hålla igång mjölkproduktionen och för att han skulle få min mjölk i möjligaste mån.

Nu är han åtta år gammal, fullt frisk, en pigg och glad kille helt enkelt. Han har ingen påverkan på det intellektuella planet, dock har vi fått hjälp i skolan för han har vissa koncentrationssvårigheter. Men om det beror på att han föddes för tidigt eller att han helt enkelt har svårare att koncentrera sig är inget som vi funderat mer på.

Fick även nyligen en dotter i v 37+2. Där fikc vi åka hem efter två dygn, så det var en ordentlig skillnad 

Har du några tecken på att du ev. kommer att få för tidigt eller bara nyfiken/orolig?

Älskade barn! Anton *Martin* Leia
  • Candra

Har haft ganska rejäla sammandragningar de senaste dagarna, och en mensliknande känsla som kommer och går. Har haft det tidigare också, men inte så kraftig.

Får jag fråga hur ni visste att det kommit igång? Alltså innan det började på allvar, hur kändes det?

• annalitenalvin
    Blyger skrev 2009-04-23 12:13:49 följande:
    Min son föddes i vecka 29+6 och han fyller 3 år i sommar, han har inga problem alls mer än att han är fortfarande liten i växten....
    hur liten är han?, min väger bara 9000g och är 82,5 och är 2år 4 månader
  • Stitchie

Vår son föddes i v. 29+1. 1160 gr och 36 cm, var nere på 900 gr innan det vände.
    Låg inlagda i ca 2 mån.
    Har haft en del problem med astma, akut bråckoperation och ett mindre hjärtfel. Är kort i växten men mår annars bra och är idag 3 år.
    Blev akutsnittad pga havandeskapsförgiftning.
    Barn födda efter v. 32 brukar inte behöva stanna speciellt länge, alla extra dagar i magen räknas och är väldigt betydelsefulla. Det kommer nog gå jättebra för dig, det är jättebra att vara förbered på allt men oroa dig inte i onödan.

Svar på tråden Vilka risker för barnet kan det medföra?