• Anonym

Fuktskada? Hjälp!

Vi misstänker att det kan finnas en fuktskada i badrummet, när vi knackar i golvet så låter det annorlunda på ett ställe.
    Till saken hör att vi köpte bostaden för ca 1 år sen och då hade de haft en vattenskada i det badrummet. De åtgärdade då detta och jag tror att de gjorde det själva, eller en släkting till dem.

Hur fungerar det om det nu är en vattenskada? Visst borde det räknas som ett dolt fel? Och isåfall är väl säljarna ansvariga för det? Hur fungerar det om man ska kräva dem på det?

Eller täcks det upp av hemförsäkringen?

• Svar på tråden Fuktskada? Hjälp!
  • Anonym

Puff!
    Någon måste ju veta något om detta?

• Anonym

Ring försäkringsbolaget erat. De kan komma och kontrollera om det är vattenskada, de brukar även veta om det går på hemförsäkring eller om nån annan är "ansvarig".

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-21 19:16:39 följande:
    Ring försäkringsbolaget erat. De kan komma och kontrollera om det är vattenskada, de brukar även veta om det går på hemförsäkring eller om nån annan är "ansvarig".
    Ok, får väl göra det.
    Är dock inte så sugen på att betala självrisken eftersom vi köpte så nyligen och eftersom de har renoverat det själva nyligen.
  • Vampyrtrollet

Det ska gå på deras försäkring ifall de har renoverat själva o inte gjort jobbet ordentligt????
    Eller något i den stilen...
    Ring ert föräkringsbolag och fråga...

• mirakelasta

Det är inte dolt fel eftersom ni visste om det. Ni vet även att de åtgärdat det själva eller med hjälp av en släkting. Anser då försäkringsbolaget att det inte är fackmanna mässigt gjort så får ni stå för hela renoveringskostnaden själv.

Man har faktiskt rätt att renovera dåligt så länge man upplyser köparen om det. Om jag väljer att renovera ett badrum själv och upplyser köparen om det så är det köparens ansvar att göra en utökad undersökning, bedöma riskerna, köpa ett annat hus etc. Jag blir ju inte skyldig att betala något.

Detta gäller för hus inte bostadsrätt, vet ej vad de har för regler.

• Anonym

Fuktskada täcks av hemförsäkringen. JAg vet inte ,men tror inte att de ska betala självrisken eftersom de har upplyst er om det. Det eran försäkring som ska täcka det.

• mirakelasta

Fuktskada täcks sällan av hemförsäkring, den ska oftast vara plötslig. Är arbetet inte utfört fackmannamässigt så ersätts det inte alls. Inte ens när du haft hantverkare godkänns det alltid som fackmannamässigt.

Jag skulle vilja påstå att det är oerhört svårt att få ut ngt från någon försäkring om inte ett rör precis gått av. Fast i TS fall vet vi ju inte om det är en bostadsrätt eller villa.

• Anonym
    mirakelasta skrev 2009-04-25 08:55:25 följande:
    Fuktskada täcks sällan av hemförsäkring, den ska oftast vara plötslig. Är arbetet inte utfört fackmannamässigt så ersätts det inte alls. Inte ens när du haft hantverkare godkänns det alltid som fackmannamässigt. Jag skulle vilja påstå att det är oerhört svårt att få ut ngt från någon försäkring om inte ett rör precis gått av. Fast i TS fall vet vi ju inte om det är en bostadsrätt eller villa.
    Det är ett BR-parhus.
    Och täcks den inte av försäkringen så tycker jag definitivt att säljarna får stå för det.
    Ska kontakta en advokat och höra vad denne säger.
  • Anonym (Positiv)
    Anonym skrev 2009-04-25 20:19:49 följande:
    Det är ett BR-parhus.Och täcks den inte av försäkringen så tycker jag definitivt att säljarna får stå för det.Ska kontakta en advokat och höra vad denne säger.
    Men ni visste ju om vattenskadan redan? Då är det ju inget "dolt fel"...
  • Anonym

Är det klinkers på golvet? Ifall det är det så kan det låta ihåligt när man knackar på det, det beror på att man haft för lite kakellim under.

• Anonym
    mirakelasta skrev 2009-04-25 08:55:25 följande:
    Fuktskada täcks sällan av hemförsäkring, den ska oftast vara plötslig. Är arbetet inte utfört fackmannamässigt så ersätts det inte alls. Inte ens när du haft hantverkare godkänns det alltid som fackmannamässigt. Jag skulle vilja påstå att det är oerhört svårt att få ut ngt från någon försäkring om inte ett rör precis gått av. Fast i TS fall vet vi ju inte om det är en bostadsrätt eller villa.
    Min kompis har haft en fuktskada i sin lgh och hemförsäkringen gick in.Hon betalade 1500 i självrisk.Det var inga rör som gått av och skadan var 1 år gammal. Jag vet inte om det beror var man  har försäkringen.
    TS,har du tagit kontakt med eran hemförsäkring?
  • Anonym
    Anonym (Positiv) skrev 2009-04-25 20:41:46 följande:
    Men ni visste ju om vattenskadan redan? Då är det ju inget "dolt fel"...
    Nej, alltså det hade varit en vattenskada för ca 1,5 år sedan. De förra ägarna åtgärdade detta och badrummet skulle alltså vara ok.
    Men nu när maken knackade i golvet så lät det ihåligt på ett ställe vid brunnen, alltså misstänker vi att de inte har gjort jobbet ordentligt och att det därför har blivit en ny vattenskada.
    Anonym skrev 2009-04-25 20:45:32 följande:
    Är det klinkers på golvet? Ifall det är det så kan det låta ihåligt när man knackar på det, det beror på att man haft för lite kakellim under.
    Ja, det är klinkers på golvet. Vad innebär det om man har haft för lite kakellim? Gör det inget eller är det något man måste åtgärda?
    Anonym skrev 2009-04-25 21:00:40 följande:
    Min kompis har haft en fuktskada i sin lgh och hemförsäkringen gick in.Hon betalade 1500 i självrisk.Det var inga rör som gått av och skadan var 1 år gammal. Jag vet inte om det beror var man  har försäkringen. TS,har du tagit kontakt med eran hemförsäkring?
    Nej, vi har inte kontaktat försäkringsbolaget ännu, tänkte börja med att kontakta en advokat på måndag.
  • Anonym

om det är för lite lim eller att limmet är ojämt kommer det troligtvis spricka en vacker dag, när man tex tappar något på golvet. Har man kvar klinkers kan man bara byta klinkersplattan.

Svar på tråden Fuktskada? Hjälp!