• Anonym (mama)

Van vid dagis,men fortfarande hjärtskärande att lämna...

Lämnade nyss sonen (1,5år) på dagis,jag ska ha hemstudier idag så jag behöver verkligen tiden ensam hemma. Annars jobbar jag samtidigt. Men ändå blir jag så arg på mig själv för att lämna honom när jag sitter 400meter därifrån,hemma! Skillnad är det ju när jag jobbar,då måste han ju vara där.
    Trodde att man skulle vänja sig av med att tycka det är jobbigt att lämna barnet på dagis,det har ju gått en tid sedan han började nu och kommit igång med rutinerna jättebra.
    Nu kan jag ju inte alls plugga då jag bara tänker på hur ledsen han var när jag gick,och klumpen i halsgropen tar över.
    Är det nån mer som FORTFARANDE finner det jobbigt att lämna på dagis?
    även om jag vet att han har det roligt under dagen...men just det där på morgonen avskyr jag...

• Svar på tråden Van vid dagis,men fortfarande hjärtskärande att lämna...
  • KristenTjej84

Det är naturligt för barn att känna separations ångest då de börjar vänja sig vid sina föräldrar precis runt den tiden i Sverige man ofta lämnar sina barn på dagis.  Och då barnet känner separations ångest, så känner man säkert detta naturligtvis som mamma också, då barn och mammor har en speciell kontakt.
    Jag tycker samhället har gjort fel då de praktiskt taget tvingar föräldrarna att lämna sina barn på dagis innan de är redo. Eva Rutz tog upp det förut.
    Men samtidigt så förstår jag att du behöver tid själv, för att kunna plugga.
    Det finns psykologi hjälp att få, ifall det skulle fortfarande vara jobbigt för honom att skiljas från dig nu och i framtiden.
    Jag tror alla föräldrar som lämnar sina barn på dagis i tidig ålder känner så, men de vill inte skylta med detta i politiskt korrekta Sverige, där man inte FÅR känna vissa saker, då barnen faktiskt MÅSTE gå på dagis för att utvecklas på bättre sätt , känner man på annat sätt och berättar om detta, så blir man trampad på.

Jag vet att inlägget är gammalt, och din son säkerligen vant sig vid dagis nu, men eftersom ingen har svarat på ditt inlägg så ville jag bara dela med mig av mina tankar.
    Om han fortfarande får separations ångest, eller har problem med relationer i framtiden, så finns det terapeuter, psykologer  som kan hjälpa på vetenskapligt sätt men även kristna själavårdare som kan hjälpa med att be för dig och ditt barn, för att känslan av förkastelsen ska försvinna.

Ha det bra och lycka till! 

Svar på tråden Van vid dagis,men fortfarande hjärtskärande att lämna...