• Jezan

För trångt i magen, anledning till för tidig födsel?

Kanske en konstig fråga, vet inte riktigt avrt jag ska lägga den heller men jag prövar här.

Det jag undrar är alltså om ett barn kan födas för tidigt för att det inte får plats i livmodern? Tex om mammans övriga organ vägrar flytta på sig om hon har mycket kroppsfett som tar upp plats eller liknande.

Anledningen till att jag undrar är att det var en sjuksköterska som frågade om min lilla dotter legat trångt i magen, eftersom hon ligger med knäna uppdragna mot magen när hon sover och även ibland när hon är vaken. Hon sträcker ogärna ut sig utan är som en ostbåge mest hela tiden:) När jag svarade att hon inte borde haft trång då hon föddes i v 32+5 och enbart var 41 cm lång och 1.6 kg tung ryckte hon på axlarna och lät saken bero.

Läkarna har sagt till mig att om vi vill ha fler barn är chansen liten att barnet skulle födas för tidigt igen då de tror att hon föddes för tidigt pga sin åkomma. Men blev ändå nojig nu att anledning skulle vara att hon ville ut för att hon låg för trångt.

Så finns det någon som har hört att barnen kan komma för tidigt pga ont om utrymme?

• Svar på tråden För trångt i magen, anledning till för tidig födsel?
  • ange80

Mitt barn låg i säte ganska tidigt och detta pga att jag har hjärtformad livmoder, den är liksom delad och han låg i den högra sidan, dvs trångt... Han ligger med benen uppåt ofta men kan sträcka ut sig, han är så van att ligga så och är väl bekväm med det, fast det ser lite skoj ut! Han är nu en månad gamal (motsv. i v 37) och han kom i v 32+6 och vägde 1423 gr, 39 cm lång, ganska likt ditt barn i storlek!

Anledningen att han kom var att det blev dåligt om plats där inne och det var ändå rätt skönt för han hade tillväxthämning och växte inte riktigt som han skulle. Vattnet gick och verkarna kom rasande fort på mig men pga sätesbjudningen och tillväxthämningen kunde jag inte föda naturligt, utan det blev ett ganska väl förberett men akut kejsarsnitt. Jag tror att jag kommer föda förtidigt igen och då genom snitt (om jag lyckas bli gravid igen) pga av min anatomi men man kan aldrig veta.

Så var det för mig/oss men håll med om att det är rätt gulligt att bebisarna ligger som små ostbågar!

för mycket av det goda kan vara underbart
  • Jezan

Låter väldigt likt min graviditet och dotter. När hon ska äta ligger hon med benen rakt upp i luften:)Sträcker på sig gör hon då och då men när hon är riktig bekväm ligger hon ihopdragen.

Vattnet gick snabbt för mig med och värkarna gick inte att stoppa dock hade jag turen att hon hade lagt sig neråt. Hur fick du reda på att du hade en hjärtformad livmoder? Läkarna tror ju att jag födde för tidigt för att min dotter inte kunde svälja undan fostervattnet och därför bildades det jättefort och kroppen blev lurad att tro att det var dags för förlossning pga vattenmängden. Men jag vill kolla andra alternativ också så jag kan vara lite förberedd om det blir fler barn.

• Jezan

jo förresten det skiljer inte så mkt i ålder på dom heller hon är 9 veckor äldre än din pojk född den 8/1 i år. Hur stor har han hunnit bli nu?
    Min dotter är 54 cm lång och väger ca 3600 gram var en vecka sen vi vägde och ska inte dit igen förrens nästa vecka så jag gissar lite.

• Katarina76

Min bebis hade gott om plats och extra mycket fostervatten. Hon kunde röra sig ganska mycket. Ändå låg hon som en ostbåge då och då, men det var pga magknip enligt personalen. Jag födde troligen pga vattenläckage som resulterade i vattenavgång.

• Helene100

Hej! Jag har en historia som är mycket lik ange80 -- hjärtformad livmoder beroende på septum (skiljevägg) som gör att det blir lite trångt (upptäktes på UL sent i första graviditeten). Min första födde "normalt" i v36 - men sen blev det (otippat) mkt tidiga förlossningar troligen för att jag också har en överkänslig livmodertapp.. Så att det "bara" är lite trångt ska inte vara jätteriskigt av vad jag förstått..

Jag märkte inget av att den äldste sov annorlunda bara för att det var trångt i magen! Har inte ens tänkt på det..

• Katarina76

Ville bara tillägga att min bebis låg som ostbåge BAKÅT när hon hade ont i magen.

Svar på tråden För trångt i magen, anledning till för tidig födsel?