För trångt i magen, anledning till för tidig födsel?
Kanske en konstig fråga, vet inte riktigt avrt jag ska lägga den heller men jag prövar här.
Det jag undrar är alltså om ett barn kan födas för tidigt för att det inte får plats i livmodern? Tex om mammans övriga organ vägrar flytta på sig om hon har mycket kroppsfett som tar upp plats eller liknande.
Anledningen till att jag undrar är att det var en sjuksköterska som frågade om min lilla dotter legat trångt i magen, eftersom hon ligger med knäna uppdragna mot magen när hon sover och även ibland när hon är vaken. Hon sträcker ogärna ut sig utan är som en ostbåge mest hela tiden:) När jag svarade att hon inte borde haft trång då hon föddes i v 32+5 och enbart var 41 cm lång och 1.6 kg tung ryckte hon på axlarna och lät saken bero.
Läkarna har sagt till mig att om vi vill ha fler barn är chansen liten att barnet skulle födas för tidigt igen då de tror att hon föddes för tidigt pga sin åkomma. Men blev ändå nojig nu att anledning skulle vara att hon ville ut för att hon låg för trångt.
Så finns det någon som har hört att barnen kan komma för tidigt pga ont om utrymme?