• emma81

hur tänka kring utvecklig av permaturbarn?

Min dotter är född i v 30+1 idag är hon v 36 och jag funderar lite kring hennes utveckling. Ska jag tänka att hon är 6 veckor eller hur ska jag tänka.
    ska man räkna från då hon skulle varit född?
    vad innebär korrigerad ålder, som visa skriver??

min mamma sa att runt 6v börjar dem le(fullgångna bebisar alltså)
    hur tänker man kring utveckling ???

• Svar på tråden hur tänka kring utvecklig av permaturbarn?
  • Blyger

Hr dom inte förklarat det för dig på sjukhuset? Be om det!

Du ska tänka i utveckligen på korrigerad ålder, alltså utgå från det datumet hon skulle födas....

Är hon i dag i vecka 36 är hon alltså (i utveckling) inte ens född och ett leende får du nog inte ännu på länge..

Min son föddes i vecka 29 och han log när han var ca 6 veckor i korrigerad ålder, alltså nästan vid 16 veckors ålder från födseln...

Förstår du hur jag menar??

• andra

Min dotter är född vecka 37 + 1 och räknas inte som prematur, ska man ändå räkna om i utvecklingen?

• Blyger
    andra skrev 2009-04-20 12:58:08 följande:
    Min dotter är född vecka 37 + 1 och räknas inte som prematur, ska man ändå räkna om i utvecklingen?
    Inte om hon inte räknas som prematur....!
  • Helene100

Hej! Båda mina log för första gången när dom var 5 veckor (grabben 5 v korr), men det är så olika.. En del tar motoriken först, andra det sociala.. andra tar allt sen på en gång och då är det svårt att veta vad som beror på prematuritet (! heter det så?).

• Hopptossan

Om 10 veckor börjar din dotter le! Mina föddes i v.30 och jag tänkte korrigerat ändå tills dom var 2 år. Skitenkelt.

• Written Fiction

givetvis ska hennes ålder korrigeras. Ta upp det med neopersonalen för det ska dom informera dig om!

Svar på tråden hur tänka kring utvecklig av permaturbarn?