• ior1979

"Privat" äggdonation

Jag är själv mitt i IVF-svängen, men jag har lovat att ställa upp som äggdonator så fort jag fått ett eget barn. Jag vill ge tillbaka!!! Nu undrar jag lite över hur det funkar. Jag läste på www.surrogat.nu om massor av par som söker donatorer. Hur går man tillväga om man domerar till en bestämd mottagare???

Tack på förhand

• Svar på tråden "Privat" äggdonation
  • Turbomamma

ior1979: Tror du att vi kan vara aktuella för ÄD när vi själva har svårt att bli gravida? Skulle också jättegärna donera men jag trodde inte att det skulle gå då det anses vara mina ägg som är problemet till barnlösheten. Hoppas att du lyckas snars så att både du och någon annan kan få uppleva lyckan. Kramar från Turbo!

• ior1979

Inga problem på "grejerna" i vårt fall, utan det är själva transportlederna dvs stopp i äggledarna. Har inte ens reflekterat över att jag inte skulle få donera, när problemet är detta. Hoppas på det.

• Plockhönan

Min syster donerar till mig. Jag fick först godkänt av landstinget att få prova äggdonation. Jag sa att jag hade en egen donator. Vi fick tider båda två för att prata med kurator t ex. Vi fick själva ta ställning till direktdonation eller korsdonation. Korsdonation diskuterades inte så mycket i och med att vi redan hade bestämt oss för direkt... Sedan sprayar båda parter (för att man ska få ihop cyklarna), sedan gör min syster samma behandling som jag gjorde vid IVF och jag får ta tabletter och sedan förhoppningvis vaggisar om det leder till ET.

Vad underbart att du vill donera. Vi får en otrolig chans som vi aldrig hade fått annars. Äntligen en ärlig chans!

Kramar

• ior1979

Vad innebär direkt resp korsdonation???

• plupp06
    ior1979 skrev 2009-04-20 12:13:05 följande:
    Vad innebär direkt resp korsdonation???
    Direktdonation innebär att man donerar direkt till "känd" person, dvs du vet vem som är mottageren.

Korsdonation är anonymt dvs du donerar till okänd mottagare.
  • pernillenzo02
    Plockhönan skrev 2009-04-19 21:25:34 följande:
    Min syster donerar till mig. Jag fick först godkänt av landstinget att få prova äggdonation. Jag sa att jag hade en egen donator. Vi fick tider båda två för att prata med kurator t ex. Vi fick själva ta ställning till direktdonation eller korsdonation. Korsdonation diskuterades inte så mycket i och med att vi redan hade bestämt oss för direkt... Sedan sprayar båda parter (för att man ska få ihop cyklarna), sedan gör min syster samma behandling som jag gjorde vid IVF och jag får ta tabletter och sedan förhoppningvis vaggisar om det leder till ET.

Vad underbart att du vill donera. Vi får en otrolig chans som vi aldrig hade fått annars. Äntligen en ärlig chans!

Kramar
    Jag ska snart på psykologmötet med min syster och man, finns det något mer du kan berätta om denna process?
    tacksam för svar.

P.
Svar på tråden "Privat" äggdonation