• Vardagslycka

Äggdonation på Akademiska i Uppsala

Hej!
    Jag undrar om någon vet hur många äggmottagar försök man får om man har med sig en egen donator till Akademiska.

Har förstått att det är olika regler på olika Universitets sjukhus. Vid några får man 3 försök om man har med sig en korsdonator men bara ett försök om man inte har med sig en korsdonator.

Vet ni hur det är på Akademiska?

• Svar på tråden Äggdonation på Akademiska i Uppsala
  • MoJ

Hej!
    Hur många landstingsfinansierade IVF-försök, inkl de med äggdonation, du har rätt till styrs av vad ditt hemlandstings politiker fattat beslutat om. Reglerna varierar mellan landstingen både vad gäller antal och ålder. Tillhör du ett landsting som inte själva genomför ÄD har de tecknat avtal med något av de universitetssjukhus som genomför behandling att göra det för deras räkning, men det är fortfarande ditt landsting som är remitterande.

Vi gjorde vårt första försök på RPC i Uppsala.

Har du med dig en korsdonator ska det inte vara något problem att få alla försöken. De har för få donatorer och därför som policy att donatorns ägg delas på två mottagarpar om det blir fler än 7. Har donatorn tagit immunologitesterna (t ex om det är en blodgivare) kan behandlingen starta direkt. Utan korsdonator ställs man i den vanliga kön, får vänta på sin tur och om inte tillströmningen av donatorer ökar drastiskt innebär det att du får ett försök, eftersom RPC anser det mest rättvist att alla får ett första försök och den kön ständigt fylls på. Dvs det händer inget i kön för andra försöket. I höstas när jag frågade berättade dem t ex att under alla år som kliniken genomfört behandlingen (det var då drygt 5 år) har de totalt sett endast haft ca 50 äggdonatorer.

/J

• MoJ

Blev positivt överraskad när jag såg att du redan har barn, och trots det bedöms berättigad till äggdonation. Till oss sa de att landstinget endast betalar om man inte tidigare har barn. Det känns bra att veta att det gäller ett par som helhet och att man inte tar hänsyn till barn från tidigare förhållanden. Jag blir glad ju fler efterlängtade barn som kommer till världen.

• Vardagslycka

Hej Moj!
    Tack för ditt utförliga svar. Vi kommer från Gävleborgs landsting men jag borde kunna ringa Akademiska för att få veta vad som gäller för oss.

Ja, så länge man inte har gemensamma biologiska barn så betalar landstinget och jag blev också glatt överraskad av det då det känns som om allt går emot.

Håller tummarna för er och det lilla pyret i din mage!

Svar på tråden Äggdonation på Akademiska i Uppsala