• maadicken

hur viktigt är det med grönt spänne på cykelhjälmen?

min son är 2 år. han har fått en jättefin hjälm som han ska ha när han cyklar på sin trehjuling och när han åker med mig.

han kommer inte leka ute utan uppsikt än på flera år. hur viktigt är då det gröna spännet?

(för visst är det väl för risken att fastna om dom leker med hjälmen på, eller har jag missat nåt??)

(¯`°?.¸ ღ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden hur viktigt är det med grönt spänne på cykelhjälmen?
  • timberhochmandie

Grönt spänne är viktigt på lekhjälmar. Ska han bara cykla behöver han inget grönt spänne. (Om han t.ex. cyklar med dig.)

• thecarseatlady

Här i landet(Finland) har vi inte ens några gröna spännen på barnens cykelhjälmar. Jag tycker inte att det behövs heller medan barnen är små, för då cyklar de ju aldrig ensamma, utan alltid med oss vuxna. Och när man stiger av cykeln så tar man bort hjälmen. Enkelt.

• Miss Lau

Du har förstått det rätt, vid cykling spelar spännet ingen roll utan det är vid annan lek.

Till ett litet barn som inte är ute själv hade jag inte varit så noga, däremot tycker jag det är viktigt att min 7-åring har grönt spänne för jag litar inte på att hon "kommer ihåg" att ta av sig sin hjälm innan hon svingar sig upp i ett träd eller liknande

• maadicken

tack för era svar!
    då tänkte jag inte tokigt i alla fall då

• Dr Mupp

Om han ska sitta i cykelstol ska han inte ha grönt spänne. Det har hänt att spännet gått upp i smällen och barnet då inte blivit skyddat av hjälmen.

mina har inte grönt spänne på sina hjälmar, men nu ska dottern få en ny hjölmp och då får hon grönt eftersom hon snart blir 6 och är ute själv på ett annat sätt.

• maadicken
    Dr Mupp skrev 2009-04-19 12:21:09 följande:
    Om han ska sitta i cykelstol ska han inte ha grönt spänne. Det har hänt att spännet gått upp i smällen och barnet då inte blivit skyddat av hjälmen.mina har inte grönt spänne på sina hjälmar, men nu ska dottern få en ny hjölmp och då får hon grönt eftersom hon snart blir 6 och är ute själv på ett annat sätt.
    huu... då är jag verkligen nöjd med hjälmen vi fick...
Svar på tråden hur viktigt är det med grönt spänne på cykelhjälmen?