Till er med förlossningsrädsla
Till alla er med förlossningsrädsla!
Vill bara dela med mig av min förlossningsupplevelse då jag vet hur det känns att ha förlossningsrädsla. Jag hade panik och mådde jättedåligt och ångrade mig och ville inte längre ha barn, speciellt jobbigt var det sista månaden, grät nästan varje dag för att jag hade sån ångest. Var rädd för smärtan, att spricka, att det skulle bli långdragen förlossning, elaka barnmorskor m.m.
Men nu nio dagar efter förlossningen vill jag bara säga att det var mycket bättre än jag hade föreställt mig. Visst gjorde det ont, men det finns bedövning och jag anser inte att man blir en bättre mamma för att man avstår från smärtlindring så mitt råd är ta den smärtlindring du vill och skit i vad andra tycker.
Jag hade värkar fre, lör, sön och hon föddes på måndag e.m. men det kändes ändå inte som så lång tid, och ett bra tips för värkarna är värme och bada! Jag och min sambo låg i badet på förlossningen och hade det underbart trots värkarna.
Den största överaskningen för min del med själva förlossningen var att det kändes inget i underlivet. Värkarna kändes i magen och ryggen och när hon var på väg ut kändes bara ett tryck mot ändtarmen och nu efteråt har jag inte speciellt ont i underlivet heller, jag som hade räknat med att inte kunna röra mig på flera månader. Fick sy nåt enstaka stygn men det var heller inte så farligt, kan svida nån gång när man kissar men det går fort över.
Nu i efterhand kan jag säga att det känns värre att amma än vad hela förlossningen gjorde... Nu vet jag att det såklart skiljer sig mellan olika förlossningar, men jag ville bara dela med mig av att det kan bli en positivare upplevelse än vad man förväntar sig och jag lider med er som har förlossningsskräck då jag vet hur jobbigt det är. Men jag hoppas det går lika bra för er allihop och när bebisen ploppar ut så är all smärta som bortblåst! Lycka till!