• Lillapärla

Panik!

Jag känner panik nu, har mindre än 3 veckor kvar, känner riktigt panik inför allt som kommer att hända. Vet inte riktigt vad jag känner inför själva förlossningen, men allt runt omkring. Känner inte mig redo än.
    Alla människor runt om kring påminner en hela tiden, skit jobbigt.

Någon som har några bra tips på att lugna ner sig lite och tänka positiva tankar?

• Svar på tråden Panik!
  • lycktan

Måste bara säga att så läskigt som det känns innan är det inte när man väl är där och upplever allt man funderat och varit rädd för, en helt annan grej att va där i stunden så andas ut och försök att hitta sätt som kommer göra dig trygg där för det är bevisat att kvinnor som känner sig trygga på plats känner mindre smärta.

Lycka till, det är den bästa stunden i livet som väntar dig.

• EliLeoMa

Jag brukade tänka "om alla andra kan, så kan jag" när det blev jobbigt. Det funkade absolut! Och jag kunde ;)

Lycka till!

• Nyfiken gul

det som kan hjälpa är att få ner alla tankar på papper.

Sätt dig med papper och penna och gör en lista helt enkelt över det du känner, det du funderar på och spalta även upp all information.

När du får se allting på pappret och får lite överblick över allt du funderar på så kan jag lova att du kan sätta ord på känslorna och då känns det genast bättre när du mer vet konkret VAD du känner och HUR du känner och VARFÖR du känner så här...

Och passa också på att läsa på om det du känner att du har missat. Låna böcker på biblioteket tex eller fråga barnmorskan om det sista du funderar på. Lämna inget åt slumpen för då blir du bara mer fundersam och rädd.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • 3 barns mamma84

när jag väntade min dotter guuud vad jag var rädd jösses.
    men när jag väl kom in till förlossningen var alla så trevliga alla var mina mammor dom hjälpte mig allt gick bra.
    visst gör det ont men det är så lite
    allt försvinner bort sen när du har din bebis hos er

det spelar ingen roll om det är första eller andra eller tredje osv
    jag var så rädd när jag blev gravid för andra gången jösses jag visste att allt gick bra förra gången men att det inte skulle vara vaginalt denna gången alls utan snitt Oj herregud det var som att ta hjärtat ifrån min kropp var så rädd!!!
    men samma sak alla tog hand om mig på själva operationssalen och på förlossningen

Lycka till snart är du mamma

• Tramptass

Jag blev peppad av att läsa många positiva och roliga förlossningsberättelser här på FL. Alla förlossningar är ju som bekant olika, men det ger ju iaf ett hum om vad som väntar.

• En tjej 82

Jag känner samma som TS. Panik! Fattar inte hur det ska gå och har ångrat mig... Jag vill inte ha barn längre!

Svar på tråden Panik!