• Mika2

Någon som vill ha en 38-årings ägg?

Jag skulle gärna vilja donera ägg, men problemet är att jag fyller 38 i sommar. Jag och min man har fått två underbara ungar med hjälp av spermiedonation, och jag känner starkt att jag skulle vilja "ge tillbaka" lite av det fina jag fått.

Jag har ju själv gjort en IVF, så jag har redan genomgått en äggplockning och vet precis vad det innebär.

Som jag förstått det kan man i Stockholm donera ägg vid 38 under förutsättning att man gör en direkt eller korsdonation. Finns det någon därute som skulle vara intresserad? Är blond och blåögd och av medellängd. Givetvis inga ärftliga sjukdomar.

Till sist skulle jag bara vilja skicka ut en uppmuntrande tanke till alla er som väntar på ägg. Jag vet ju själv hur jobbigt det var att vänta på donation/IVF, och vi behövde "bara" vänta i 1,5 år...

• Svar på tråden Någon som vill ha en 38-årings ägg?
  • Gottisen

Det är jättefint av dig att du vill donera ägg. Men som du skrev själv så kan din ålder vara ett problem.
    Vi söker en donator till korsdonation i Umeå. Men de vill helst att donatorn skall vara under 35.

Skall ändå ringa dit imorgon så jag kan fråga samtidigt.

• LO72

Åh jag skulle vara jätte glad få ägg men enligt rmc har jag ej rätt att få äggdonation efter som de lyckats befrukta äggen jag har men sedan efter det händer inget.Har hållt på nu i 9år inget hänt.Min läkare här i stan säger det är äggdonation som gäller men konstigt jag ej blev beviljad det.

• Mika2
    Gottisen skrev 2009-04-16 15:20:03 följande:
    Det är jättefint av dig att du vill donera ägg. Men som du skrev själv så kan din ålder vara ett problem. Vi söker en donator till korsdonation i Umeå. Men de vill helst att donatorn skall vara under 35. Skall ändå ringa dit imorgon så jag kan fråga samtidigt.
    Nu har jag pratat med Huddinge, och enligt dem kan donation bli aktuellt men bara vid direktdonation.

Så jag puffar lite. Om det är någon i Stockholms området som är intresserad av att ta emot mina ägg vid en direktdonation så gå in på min profil och skicka mig ett privat meddelande.

Lycka till allihop!
  • Okara

LO72
    Vad gäller landstingsbetalda försök har man rätt till cirka 3 (beroende på vart man bor). Dessa får man sedan välja om man vill använda till IVF eller äggdonation. Om du redan gjort flera IVF har du alltså inte rätt att få landstingsbetald äggdonation.

Men om ni är beredda att betala själva kan ni göra äggdonation privat i Umeå - och till det behövs dessutom ingen remiss.

• Emmylou

Hej, för oss stämmer inte det som du Okara skriver. Vi gjorde först våra landstingsfinansierade IVF (2 försök) , sedan ställdes vi i ÄD-kön. I höstas gjorde vi vår första landstingsfinansierade ÄD. Bor i Stockholms län. Här är det 2 olika köer, så du har ej förbrukat ÄD-försök genom att ha gjort IVF:er.

Mika2- Underbar tanke! Hoppas du hittar någon mottagare. Lycka Till!

• Coulis

Emmylou, det är tyvärr nya regler i Stockholm sedan mars i år, nu gäller:
    "Maximalt kan 3 behandlingar med färska donerade ägg ges. Eventuella tidigare offentligt finansierade IVF behandlingar inkluderas i detta antal så att maximalt 3 st återföranden med egna eller donerade ägg kan erbjudas."

• Coulis

Mika2 förresten, vi står nästan först i kön för äggdonation på Huddinge, annars hade jag defintivt velat ha dina ägg! Det är verkligen en fin sak du gör!

• plupp06
    Coulis skrev 2009-04-25 20:39:19 följande:
    Emmylou, det är tyvärr nya regler i Stockholm sedan mars i år, nu gäller: "Maximalt kan 3 behandlingar med färska donerade ägg ges. Eventuella tidigare offentligt finansierade IVF behandlingar inkluderas i detta antal så att maximalt 3 st återföranden med egna eller donerade ägg kan erbjudas."
    Enligt de nya reglerna kan man tyvärrbara få ETT försök även om man är berättigad 3 st. Detta pga av donatorbrist. Känns rent ut sagt fördjävligt att behöva stå i kö 3 år för att sedan bara få ETT försök.
  • Emmylou

Coulis & Estra- Vad hemskt tråkigt att höra om de nya reglerna! Det var svårt även innan regeländringarna.. Först stod vi i IVF-kö drygt 1 år (minns inte riktigt), sen efter de 2 behandlingarna stod vi i kö för ÄD i 2 år. Tiden rinner i väg..

Köläget lär ju inte förbättras pga bristen på donatorer Estra, jag tolkar ditt inlägg som att de sagt att kön nu är 3 år. Förstår att det känns hopplöst att vänta 3 år & sen få 1 behandling!

Vi hade världens tur & lyckades på första ÄD. Jag önskar er samma lycka.

Många styrkekramar till er som kämpar & väntar!

Svar på tråden Någon som vill ha en 38-årings ägg?