• HöRnTa85

Spricka????

Hjälp.. Är super rädd att spricka från A-B finns det någon som det hänt för och hur gick det för er. Hur länge efter en förlossning kna man inte gå på toa och göra nummer 2? Vi är förberedda här hemma med laktulos som jag ska börja använda ett par veckor innan förlossning men jag har kunnat gå på toa som jag ska och trots hård i magen har jag sluppit hemorojder..

Kram Kram

• Svar på tråden Spricka????
  • Thösen

Jag sprack från A till Ö både inuti och utanpå. Min ena blygdläpp lossade lite.
    MEN, detta hände pga att vår dotter fastnade på vägen ut. Hon stod stilla i säkert en kvart innan jag tog i och klämde åt ordentligt så hon kom ut. Jag fick förklaringen att hon hade stort huvud och jag var väldigt "tajt" i underlivet. Inte så vanligt att det går så illa. Brukar oftast vara ett par tre stygn som behöver sys och det känner man inte.
    Jag fick åka till op. och sövdes ner för att dom behövde sy så mkt inuti.

Jag hade problem långt efteråt. Kunde inte gå, stå, ligga eller sitta ordentligt på 6 veckor. Stygnena löstes inte upp av sig självt och min BM fick lov att ta bort dom på mitt återbesök 6v efter förlossningen. Efter det sved det när jag kissade i säkert 3 veckor till. Det sved där jag hade blivit sydd. Att göra nummer 2 var jag fortfarande livrädd för fastän det hade gått 1 år efter förlossningen. Men det blev bättre å bättre. Tror mest att det är den egna rädslan som sätter mentala spärrar i huvudet på en.

Med detta sagt så är det faktiskt inte så vanligt att råka ut för det jag råkade ut för!

Det går säkert jättebra för dig! Men ta till dig och lyssna på vad din BM säger. Krysta INTE om hon säger att du inte får göra det!!!

• MrsCarlsson

Jag var också jätterädd för att spricka förra förlossningen och är det även inför denna. Min BM sa dock att jag skulle lyssna på personalen under hela förlossningen, precis som Thösen säger, och sluta krysta när de ber dig. Säg gärna till innan och be att få en varm handduk under förlossningen. Den varma handduken håller de mot nedre delen av ditt underliv när du krystar och den hjälper till att förhindra eventuella bristningar. Vet att läkarna ibland klipper om de ser att det är på väg att spricka. Det är oftast bättre eftersom man då "styr" hur man skall gå sönder.
    Min första fråga direkt efter jag hade fött och efter jag sett att min son mådde bra var "Behöver jag sys?!" Som tur var hade jag bara mycket små bristningar och slapp nålen :)

• Blondelindis

Jag sprack ,inte för att jag märkte det när det hände....hade inga problem alls efteråt trots att jag sprack grad 3. Fick en olja som jag skulle dricka i två veckor efteråt så att jag inte skulle ha några problem med att gå på toa & göra nr 2.
    Nu väntar förlossning nr 2 för mig i juni & jag planerar att föda vaginalt denna gången med.

Men som sagt,om du ska skriva ett förlossningsbrev att ha med dig in till förlossning så påpeka att du är väldigt rädd för att spricka så kommer dem nog att göra allt för att det ska gå så bra som möjligt!!
    Med varm handduk & så....sen ska man ju försöka göra som dem säger med,hihi...fast det är inte alltid så lätt,hehe.

Lycka till!!

Svar på tråden Spricka????