• MinEgenVilja

Ska bli moster

Hej! Jag är en tjej på 21 år, och har precis fått mitt första barn. Och tycker att jag är en relativt ung förälder. Jag lever i en familj med många systrar ( jag har två äldre systrar, och två yngre) Och jag fick idag reda på att min lillasyster som är 15 år är gravid!!! Jag kan inte fatta de! Är chockad och vet inte vad ja ska göra? Hon är inte alls en tjej som kan ta hand om barn, men jag vill inte tjata på henne om att gör abort. Hon frågade mej vad jag tyckte om att hon ska spara barnet, och jag visste inte vad ja skulle säga. Jag tycker själv att man ska vara MINST 20 för att vara tillräckligt mogen för att ha barn, tycker egentligen man ska vänta tills 25 *hehe* men, jag vill verkligen inte att hon gör abort... Vad ska jag göra?!

• Svar på tråden Ska bli moster
  • Littlestar83

Först skriver du att du inte vill säga åt henne o göra abort... sen skriver du att du inte vill att hon gör abort??
    Man kan ju vara mogen fast man är 15... man kasnke inte mognar till förrän man är 30 heller... Så det beror ju helt på personen... Sen när man får barn mognar man nog mer än vad man tror själv...
    Stötta henne i vilket beslut hon än tar...
    Grattis till din lilla förresten....
    Hur ställer sej din mamma till det här att din syster är gravid??

• MinEgenVilja

Jo, jag vill inte att hon gör abort, jag tycker själv att de känns fel. Men ändå är de (enligt mej) inte hennes grej dedär med barn. Men såklart kommer jag att stötta henne till 100%, vilket beslut hon än tar! Jag är inte riktigt säker, men mamma kan nog inte säga så mycket till henne, med tanke på att hon själv var 16 år när hon födde min största syster.. =)
    Men jag kan bara hålla tummarna att hon följer sitt hjärta och tar de bästa beslutet, jag menar, de är ju hennes framtid man pratar om..

Tack!!

• Littlestar83
    MinEgenVilja skrev 2009-04-12 21:38:53 följande:
    Jo, jag vill inte att hon gör abort, jag tycker själv att de känns fel. Men ändå är de (enligt mej) inte hennes grej dedär med barn. Men såklart kommer jag att stötta henne till 100%, vilket beslut hon än tar! Jag är inte riktigt säker, men mamma kan nog inte säga så mycket till henne, med tanke på att hon själv var 16 år när hon födde min största syster.. =) Men jag kan bara hålla tummarna att hon följer sitt hjärta och tar de bästa beslutet, jag menar, de är ju hennes framtid man pratar om..Tack!!
    Okii... jaa det är ju du som känner henne... Va bra att du kommer stötta henne!
    Okii... Men hur blev din mammas framtid...kan hon itne berätta för och nackdelar för din syster om o få barn så tidigt? Hon har ju gjort det själv och kanske vet vad det innebär o få barn tidigt...o kan ge lite råd till din syster?
    Ja sen är det ju hon som är gravid o måste ta beslut... Men sen kan amn ju tycka på sidan av...
  • MinEgenVilja

Jo, jag fick ju som sagt reda på de idag, så vi har inte kommit så lång på de.. men jag tror att hon kommer att prata med henne, men sen kan man ju inte bara berätta nackdelarna, utan också de positiva sakerna ocså =)
    Men jag tror att om hon nu kommer att spara bäbisen, kommer hon att mogna undertiden hon är gravid. Jag har läst lite bloggar om unga gravida tjejer, och de hade mognat =)
    Ja, men kan inte göra annat än hoppas på de bästa!

• Littlestar83
    MinEgenVilja skrev 2009-04-12 21:49:08 följande:
    Jo, jag fick ju som sagt reda på de idag, så vi har inte kommit så lång på de.. men jag tror att hon kommer att prata med henne, men sen kan man ju inte bara berätta nackdelarna, utan också de positiva sakerna ocså =)Men jag tror att om hon nu kommer att spara bäbisen, kommer hon att mogna undertiden hon är gravid. Jag har läst lite bloggar om unga gravida tjejer, och de hade mognat =)Ja, men kan inte göra annat än hoppas på de bästa!
    Ja men jag skrev ju att din mamma kan berätta både för o nackdelar med att bli ung mamma... det kommer nog gå bra vilket beslut som din syster tar...
    Jaa hon kommer nog mogna... det tror jag nog...det har jag gjort...o jag är inte så ung... 25 år... Men jag var inte så mogen innan jag blev gravid... Så det löser sej nog på bästa sätt!! Lycka till!
  • Lizzyzz

hej!

jag var 17 när ja fick min första.
    en "vän" till mig var 16

kan inte påstå att jag trodde denna "vän" till mig skulle bli en bra mamma då hon var en sån som festade hej vilt och sådant hela tiden. men hon ändrades totalt!

Tror din syster kan ändras med, om inte före så kanske efter den är född?
    Många växer till sig rejält i mognad under en graviditet.

Och personligen tycker jag inte ålder spelar roll när man blir förälder.. det är vad man som förälder gör som spelar roll. Har sett många barn med föräldrar på 20 som får sin första som är betydligt värre mammor/pappor än de som är 15.
    Sen har INGEN rätt att säga till NÅGON att göra en Abort. sånt är personligt och enligt mig skall man bestämma sådant själv.
    Har själv blivit mer eller mindre tvingad till en abort en gång av mitt ex och det ångrar jag varje dag! (snart 5 år sen det hände)

Hoppas din syster klarar av det hela bra och att du kan känna dig trygg med att din syster kommer klara av det.

• Lizzyzz

skulle stå 30 och inte 20 i denna mening

""Har sett många barn med föräldrar på 20 som får sin första som är betydligt värre mammor/pappor än de som är 15.""

• MinEgenVilja

Tackså mycket för era stöd! de känns verkligen skönt att höra andras åsikter. Jo, jag har läst andra som är 15-16 år som har förändras totalt, men ändå kan man inte fatta att de är ens egen syster som ska ha barn, de hade varit mycket enklare om de hade varit en kompis. De känns som om man har lite med "ansvar" trots att jag vet att de är lillsyrran ska ska bli morsa nu =)
    Jag hoppas och tror att hon behåller barnet, och får den hjälp och stöd hon behöver!

• Littlestar83
    MinEgenVilja skrev 2009-04-13 15:13:24 följande:
    Tackså mycket för era stöd! de känns verkligen skönt att höra andras åsikter. Jo, jag har läst andra som är 15-16 år som har förändras totalt, men ändå kan man inte fatta att de är ens egen syster som ska ha barn, de hade varit mycket enklare om de hade varit en kompis. De känns som om man har lite med "ansvar" trots att jag vet att de är lillsyrran ska ska bli morsa nu =)Jag hoppas och tror att hon behåller barnet, och får den hjälp och stöd hon behöver!
    Hoppas det går bra för er!! Lycka till!!
  • MinEgenVilja

nu har hon gjort sej en eget litet krypin här på FL. Hon heter ungmama16. Där hittar ni lillasyrran, och kan prata direkt till henne:)

• Lizzyzz

Hoppas de går bra för er båda :D

• pluttan30

jag var 15 när jag fick mitt barn... jag lovar dig man mognar på en gång

• Polargirl

Hon kanske verkar omogen nu, men hon mognar säkert när bebisen väl är kommen... tycker du och din familj ska stötta henne i vilket beslut hon än tar, och låt henne veta att ni finns där för henne. Det är det viktigaste och det kan få henne att utvecklas och mogna som mamma.

Someday my ship will come in, but with my luck I'll be at the airport.
Svar på tråden Ska bli moster