• hannandreas

Skillnaden mellan 1 och 2

Hur stor skillnad är det mellan att ha 1 och 2 barn? Är skillnaden större än från 0 till 1 barn? Vad brukar bli annorlunda? Problem, utmaningar.

• Svar på tråden Skillnaden mellan 1 och 2
  • Tyrell

Det som är annorlunda är logistiken. Att få med sig och hålla reda på ett barn är relativt enkelt. När man får två fattar man hur lite man behöver tappa i uppmärksamhet för att det skall ta extra tid.

Skillnaden mellan ett och två är inte så stor som man kan tro. Mycket går på rutin och har man lite tur kan man få hjälp av ettan. Det som kan stöka till det är om de är i osynk.

• pazzy

Skillnaden mellan att inte ha barn och ett var mycket mindre än mellan ett och två. Med ett barn levde jag vidare med mitt tidigare liv, vi gick på konsärer och han hängde med när jag var hos polare osv. Med två så blir det för mycket att rodda med antingen går man själv eller möjligen med ett barn eller hela familjen.

Den stora fördelen med att ha två hyfsat tätt är att de redan efter att den minste fyllt ett så leker de tillsammans och man får händerna fri på ett annat sätt.

Låter kanske negativ men det är jag inte alls utan funderar på en tredje om vi hittar en lösning på fordon och boende. Barnen är trots allt det bästa som hänt mig trots allt slit.

• Bumbo

Det är definitivt en större skillnad att gå från 0 till 1 än från 1 till 2! Men för oss är det 4 år mellan barnen så den större har inte krävt så mycket efter den lilla kom som en 2 åring skulle göra t.ex. Håller med föregående inlägg att det stora bekymret som tillkommer är att bolla med två viljor istället för en. Det blir mer behov av rutiner och ordning och reda. Att få iväg två barn till dagis kan vara jävligt stressigt på morgonen... Den ena springer åt det ena hållet och den andra åt det andra hållet.

Liten lista:

Positivt - underhåller varandra, kommer att ha varandra hela livet, den äldre lär den yngre, man får dubbelt upp med kärlek och skratt

Negativt - mer stress, mindre sömn, svårare att komma ifrån och göra egna saker, syskonbråk

• ikli

Andra barnet är mycket lättare tycker jag. Man har liksom redan handlaget. Man vet hur man gör när man byter blöjor, vad man ska ha med isg när man ska iväg osv. Man har också en dagsrutinsom gör att det blir enklare, den andra liksom bara hänger med. Dessutom kan de ha glädje av varandra när de blir äldre men det beror lite på personlighet och så. Det var också stor skillnad på graviditeterna. Vid den första var man så himla engagerad och aktiv men vid den andra höll man inte reda på någonting inga veckor, inga utvecklingssteg eller någonting. Man hann helt enkelt inte. I vilket fall inte vi
    Nackdelen är att det är mycket mer jobb och man får ännu mindre tid för sig själv. Men det går väl över. Det kommer nog en period när man önskar att barnen vill umgås bara fem minuter med en...

Svar på tråden Skillnaden mellan 1 och 2