• Annaa

koka vatten till ersättning??

Vet att det e lite nojjigt.. Men hur länge kokade ni vattnet till ersättningen??? Dottern e drygt 3 mån o e grymt less på att vänta på avsvalnande vatten.. Hur gör ni??

• Svar på tråden koka vatten till ersättning??
  • Blyger

Har ni egen brunn ska ni koka 6 måander... har ni kommunalt vatten kan du sluta nu!

• lia76

Jag kokar vattnet helt.
    Sen har jag i kallt vatten tills det är lagom temperatur

Annars är de tju bara att mäta upp vatten i en flaska och värma i micron till lagom ättemperatur.
    Är det för hett så ha det under kallt rinnande vatten samtidigt som du skakar flaskan så svalnar det fortare

Stella och Ida
  • Schnooglewookiemush

Har faktiskt aldrig kokat vattnet. Eller jo, från början när vi hälsade på hos mina föräldrar som har egen brunn. Men det var endast när sonen var nyfödd.

• bebbe2008

Om du vill koka vattnet kan du ju koka ett dagsbehov och ställa i kylen. Bara att micra när det är dags och man slipper otålig bebis

• LyckligLine

Jag kokar upp och låter vattnet svalna till lagom temperatur sen häller jag i det i en termos. Färdigt att blanda med pulver. Jättesmidigt!

• pojkens

jag slutade koka efter 3 månader. blev galen precis som du. Min son märkte nog ingen skillnad, inte som han visade iallafall.

• spidermanmamman

Min minsting är 5 månader nu o jag varierar faktiskt lite.
    Ibland kokar jag upp vatten o låter svalna sen kan jag värma det i micron. men mer o mer tar jag okokt vatten för det är så mycket lättare. Därimot kokar jag fortfarande flaskorna o sug delen o napparna väldigt ofta fortfarande för det känns mer hygieniskt.

• Lantani

vi kokar fortfarande och sonen är 5 månader idag, kommer nog koka vattnet tills han är 6 månader tänkte vi
    Någongång har jag tagit okokt vatten, inte inte ofta.

• JackAnneli

har kokan vatten 1-3 gånger bara....

Ska jag till folk med eget vatten så tar jag med mig vatten, det finns ett ämne i vissa egna brunnar som barn inte ska ha i sig innan den är 1 år och det går inte att koka bort. Men inget man heller behöver nojja sig över när det bara hände nån gång ibland

• southernbelle

Jag ger mitt barn rumstempad ersättning och det har jag gjort från dag ett. Jag bor i USA och här ger alla rumstempad ersättning. Det är hur smidigt som helst och man kan ge ersättning vart man är!
    Vet inte egentligen varför man inte gör det i Sverige? Varför göra det svårare än vad det egentligen behöver vara?

• Lantani
    southernbelle skrev 2009-04-15 04:31:57 följande:
    Jag ger mitt barn rumstempad ersättning och det har jag gjort från dag ett. Jag bor i USA och här ger alla rumstempad ersättning. Det är hur smidigt som helst och man kan ge ersättning vart man är! Vet inte egentligen varför man inte gör det i Sverige? Varför göra det svårare än vad det egentligen behöver vara?
    Det kan ju ha med näringen att göra. Den ersättningen som finns här måste förmodligen blandas i "varmt" vatten för att vara så näringsrik som möjligt. Finns ju ersättning i tetra som kan drickas kall, men inte vanligt pulver.
  • mandelblomma
    southernbelle skrev 2009-04-15 04:31:57 följande:
    Jag ger mitt barn rumstempad ersättning och det har jag gjort från dag ett. Jag bor i USA och här ger alla rumstempad ersättning. Det är hur smidigt som helst och man kan ge ersättning vart man är!Vet inte egentligen varför man inte gör det i Sverige? Varför göra det svårare än vad det egentligen behöver vara?
    för att varm är godare ;)
  • catarina06

Vi kokade vattnet första 2 veckorna. Sen la vi ner det och började micra vattnet istället.
    Jag pratade med min BVC kontakt och hon sa att vi har så himla fint vatten så man behövde inte oroa sig. Däremot sa hon att vi skulle se till så att vattnet vi tog från kranen var kallt innan vi micrade det. Du vet så som man gör när man själv vill ha ett kallt glas med vatten.

• Alexi

Vi ska sluta har vi tänkt snart, Bvc sa att man kunde sluta efter 4 mån. Men vi har aldrig väntat på att vatten ska svalna, vi kokar upp en vattenkokare och fyller en karaff som sen står i kylskåpet och vi tar vattnet direkt därifrån och värmer i mikron.

• southernbelle
    mandelblomma skrev 2009-04-15 08:20:48 följande:
    för att varm är godare ;)
    Hur vet du att ditt barn tycker det är godare med varm?? Det beror väl på vad man ger från början och vad barnet är vant med
  • S  O  F  I  E

Jag måste hämta vatten i min kommun pga att vi har mycket flour i vattnet och det kan förstöra barnets "riktiga" tänder. Det vattnet har jag aldrig kokat, jag värmer det bara till lagom temperatur och blandar i pulvret. Min son har inte reagerat något på det i alla fall.

• lia76
    Lantani skrev 2009-04-15 08:19:13 följande:
    Det kan ju ha med näringen att göra. Den ersättningen som finns här måste förmodligen blandas i "varmt" vatten för att vara så näringsrik som möjligt. Finns ju ersättning i tetra som kan drickas kall, men inte vanligt pulver.
    Måste inte.
    De kan dricka den kall om de vill det
    Stella och Ida
  • Hestia
    bebbe2008 skrev 2009-04-10 17:22:57 följande:
    Om du vill koka vattnet kan du ju koka ett dagsbehov och ställa i kylen. Bara att micra när det är dags och man slipper otålig bebis
    Så gör vi med.
  • Mini liten

Vi kokar en kanna med vattenkokaren, sen tar vi halva flaskan ungefär med nytt kallt vatten, och andra halvan med det kokta vattnet, så blir dt lagom temperatur. =0)

Acceptera att allt inte går att förklara!
  • sysop
    Annaa skrev 2009-04-10 17:08:30 följande:

Vet att det e lite nojjigt.. Men hur länge kokade ni vattnet till ersättningen??? Dottern e drygt 3 mån o e grymt less på att vänta på avsvalnande vatten.. Hur gör ni??

Nu är denna tråd några år, men jag tror inläggen kan tillföra något till de som läser detta.

Jag undrade också om detta med att koka vattnet till ersättning, så jag kontaktade Nestle och hade en diskussion om detta och då kom det fram att när det gäller NAN Pro 1 som är för barn upp till 6 mån att det är upp kok av vatten som gäller och för att det ska fungera världen över så har man kommit fram till att 5 minuter är lämpligt. När det gäller NAN Pro 1 så ska man absolut inte använda microvågsugn då detta skulle förstöra viktiga ämnen i produkten.

www.nestlebarnmat.se/produkt/nestle-nan-pro-1-800g
Svar på tråden koka vatten till ersättning??