• loggan

Styvförälder permanenta håret på 6 åring utan att fråga...

Hej! Är ny att skriva här men har varit inne och läst många inlägg.
    Nu är det nått som jag är upprörd över och vill gärna höra era åsikter om det här.

Lite bakrundsfakta: Jag och barnens pappa är separerade sen ett par år tillbaka på mitt insiativ och han skaffade en ny kvinna rätt fort och flyttade ihop.
    Hans sambo är i mina ögon väldigt opålitlig och har gjort en hel del saker som jag själv tycker är obegripligt och omoget gjort när det gäller barnen.
    Hon har själv barn sen tidigare med två olika pappor var av det ena barnet inte vill bo hos henne utan med sin pappa.
    Hon har från början ogillat mig och inte visat nått intresse av att vilja veta vem jag är. Själv har jag flera gånger bett om att få träffa henne men under dessa 2 år har endast setts 2 gånger under några minuter. Hon försöker allt för att jag och barnens pappa inte ska kunna sambarbeta när det gäller barnen. Vilket jag har svårt att förstå vad hon vinner på?

Tillsaken är att hon nu har permanentat håret på min 6 åriga dotter utan att jag ens blev tillfrågade. Får hon överhuvudtaget göra det?
    Själv tycker jag att det är otroligt dumt att utsätta ett barn för detta vars hud redan är känsligt och påväg att få eksem.
    Jag har tagit upp detta med barnens pappa som dumförklarar mig och tycker att jag är barnslig som reagerar på en sån här sak.

Vad tycker ni om detta och vad skulle ni själva gjort i samma sits?`

• Svar på tråden Styvförälder permanenta håret på 6 åring utan att fråga...
  • ullis83

Självklart ska hon inte permanenta din dotters hår!! Men att hennes dotter hellre vill bo hos pappan, vad har det med saken att göra?

• jummie

Om hon har frågat barnets far så är det väl ok? Allt ska väl inte behöva gå genom mamman eller?

• viseversa

Ja jag hadde blivigt väldigt arg om någon permanentewde/klippte/färjade mitt barns hår utan att fråga.

• paloma84

Jag hade blivit skogstokig!

• loggan
    jummie skrev 2009-04-09 20:44:11 följande:
    Om hon har frågat barnets far så är det väl ok? Allt ska väl inte behöva gå genom mamman eller?
    Det beror lite på vad det är tycker jag. Vissa saker är något båda föräldrarna ska vara överens om och det här tycker jag är en sån sak. Dessutom tror jag inte att han visste om detta fören det va gjort. Då hon ofta får för sig saker och gör utan att fråga honom.
  • jummie
    loggan skrev 2009-04-10 17:09:37 följande:
    Det beror lite på vad det är tycker jag. Vissa saker är något båda föräldrarna ska vara överens om och det här tycker jag är en sån sak. Dessutom tror jag inte att han visste om detta fören det va gjort. Då hon ofta får för sig saker och gör utan att fråga honom.
    Ja alltså har hon inte ens frågat pappan så tycker jag helt klart att det är ett övertramp. Men har hon frågat honom o han sagt ja så är ju felet hos pappan. Jag menar, hon ska ju inte behöva ringa upp dig i alla ärenden utan frågar naturligtvis sin sambo. Hans svar måste ju däremot grundas i den överrenskommelse som ni biologiska föräldrar har gjort upp.
  • AnnanAnna

Kan bara svara utifrån mig själv... Jag skulle inte bli glad om en styvförälder permanentade min dotters hår! Nu har jag ingen styvförälder till mina barn, men jag är styvförälder till min mans dotter. Och nej, jag skulle faktiskt aldrig få för mig att göra något sånt. Om dottern och min man kommer överens om något angående hår eller sånt så lägger jag mig självklart inte i, men det känns som att "större" såna grejer ska föräldrarna besluta om. ´
    Jag antar att sånt speglar hela relationen mellan er, att ni inte kommunicerar på något vidare bra sätt och att såna situationer dyker upp ibland. Så har vi det här också...
    Men jag tycker ändå det var ett övertramp och att du skulle bli tillfrågad om du tyckte det var ok.

• Zaria

Oj, det hade blivit ganska synd om den "bonusmamman" om det var min unge som kom hem permanentad.

• nika
    loggan skrev 2009-04-09 20:38:58 följande:
    Tillsaken är att hon nu har permanentat håret på min 6 åriga dotter utan att jag ens blev tillfrågade. Får hon överhuvudtaget göra det? Själv tycker jag att det är otroligt dumt att utsätta ett barn för detta vars hud redan är känsligt och påväg att få eksem. Jag har tagit upp detta med barnens pappa som dumförklarar mig och tycker att jag är barnslig som reagerar på en sån här sak. Vad tycker ni om detta och vad skulle ni själva gjort i samma sits?`
    Jag skulle fråga pappan vem som bestämde om permanenten. Om hon permanentade håret utan att fråga pappan har hon ju handlat fel och pappan får prata med henne om det. Om hon permanentade håret och pappan samtyckte eller t.o.m var den som bad sin sambo göra det är det även då pappan du ska ta diskussionen med.

Kanske har du och pappan en överenskommelse om att ni båda ska vara överens om beslut om er dotter? I så fall ska ju du fråga pappan exempelvis innan du klipper av dotterns hår. Om ni däremot båda brukar agera utan den andres samtycke är det inte konstigt att du inte tillfrågades först. Man får ju leva som man lär om man vill få andra med sig.

Sedan kan man ha åsikter om en 6-åring ska permanentas ö h t men det är en annan diskussion.
  • loggan
    nika skrev 2009-04-10 22:10:15 följande:
    Jag skulle fråga pappan vem som bestämde om permanenten. Om hon permanentade håret utan att fråga pappan har hon ju handlat fel och pappan får prata med henne om det. Om hon permanentade håret och pappan samtyckte eller t.o.m var den som bad sin sambo göra det är det även då pappan du ska ta diskussionen med.Kanske har du och pappan en överenskommelse om att ni båda ska vara överens om beslut om er dotter? I så fall ska ju du fråga pappan exempelvis innan du klipper av dotterns hår. Om ni däremot båda brukar agera utan den andres samtycke är det inte konstigt att du inte tillfrågades först. Man får ju leva som man lär om man vill få andra med sig.Sedan kan man ha åsikter om en 6-åring ska permanentas ö h t men det är en annan diskussion.
    Jo vi har en överenskommelse att vi ska vara överens om beslut om dottern, men vi har så olika sätt att se på saker och ting. Sånt jag tycker är självklart att vi ska komma fram till ett gemensamt beslut om när det gäller dottern och i från vilken ålder vissa saker är ok har han ingen aning om.
    Som att vid 5 års ålder gå iväg till affären och handla själv är nått jag ogillade också och försökt komma med argument varför en 5 åring inte ska gå över en bil väg och till en affär själv. Hans kommentar: men du skulle se hur glad hon blev över det.

Så jag måste nu sitta och skriva ner en lista på såna här saker till honom väldigt detaljerat så att inget missförstås och från vilken ålder som jag anser att varje sak är ok och så vill han att jag ska uppdatera denna lista varje år.
Svar på tråden Styvförälder permanenta håret på 6 åring utan att fråga...