• cooki

Något speciellt ni uppskattade när ni fick era barn?

Igår fick min kusin en liten dotter på ca 600g och jag känner att jag vill visa henne att jag tänker på dem. Har ni nåt tips på nåt jag kan ge/göra? Vad uppskattar ni från er tid när ni låg inne?

Vi bor en bra bit ifrån varann och har inte haft nån speciellt bra kontakt innan. Men vill som sagt ändå visa att jag finns här och tänker på dem. Tack på förhand!

• Svar på tråden Något speciellt ni uppskattade när ni fick era barn?
  • Millli

På babyland har de jättefina prematurkläder i storlek 30. Det skulle jag ha uppskattat. Då ser man framåt och längtar tills den lille får ha kläder för första gången!

• KSB

När vi fick vår son Melvin på 695 gram fick vi en nalle från; www.nallebudet.se, en liten skyddsängel som var skickad till sjukhuset till oss och den blev vi jätteglada för!

• cooki

Tack så mycket för era tips! Ska jag kika närmare på.

• Emmy K

Jag fick babykläder från min mamma som hon hade köpt i Afrika. De var stora men de gav hopp. Sedan fick jag choklad av min morbror som jag aldrig annars hör av, vilket var fint.

Tjejerna fick nallar och skallror. Gosedjuren följde med under hela neonataltiden och prydde hyllorna kring kuvöserna. Idag är en av nallarna en stor favorit för lilla Lilja som är korrigerat ett år.

Storasyskonen fick brev med lite bokmärken,PIXI-böcker och annat från Öppna förskolan. Jag blev rörd till tårar. Man får inte glömma syskonen!

Huvudsaken är ändå att du visar att du tänker på dem och att du hör av dig. Det är inte lätt att själv ringa runt till alla.
    Gratulera till bebisen som till vilken nybliven mamma/pappa som helst. Även om barnet har en jobbig start så vill man höra ett grattis.

• Written Fiction

Glöm inte att gratulera. Det betyder mycket. Sedan som Emmy säger. Nallar gosedjur etc.

Jag och min lite knepiga humor uppskattade gosedjuren "kiss &bajs" extremt mycket. För det är en kamp för dom små att lära sig bajsa och kissa så tidigt. Det är en kissdroppe och en bajshög i mjukt typ plyshtyg med ögon. Helt bedårande!

• Hundini

Vi fick en filt som jag använde innan den gick ner i sängen på neo, då lukta det mamma även när jag inte var där. Kan även tipsa om att märket NameIt har prematurkläder från strlk 40 (finns bl.a. på Åhlens).

• hejpa

just när vi låg på sjukhuset så var MAT mest uppskattat. presenter kunde liksom vänta till sen, om det inte var prematurkläder :)

• cooki

Tack för era svar! Hmm, mat blir nog liiite knepigt. Bor som sagt en bra bit bort, 35 mil.

Vad tror ni om ett namnhalsband? Det blir ju ett minne för hela livet? Och sen nåt mer till bebisen, kläder eller gosedjur?

• Mamma till två hjärtan

Vi fick massor med filtar som vi uppskattade jätte mycket, det är kul med kläder men det dröjer ett tag innan man får använda dem. Filtarna kan man ha redan när barnet ligger i kuvös. För oss har det varit jätte viktigt med egna filtar, eftersom de gör kuvösen mer personlig.

• mina12

Halsband tycker jag är bra! Jag fick preemiehjärtat men även ett namnsmycke och ytterligare ett smycke med en speciell text. - jag är så glad över de halsbanden.

Precis som det nämns tidigare, så är nog filtar det man kan använda först. Det går åt många filtar, eftersom man är van att bädda rent så ofta till de små känsliga barnen.

Min dotter vägde 620gram när hon föddes. Hon kunde ha storlek 32 första gångerna hon fick ha kläder på sig, men hon växte fort ur den bodyn. Det är kul att ha ett plagg i den lilla storleken, men annars är det nog bättre med lite större kläder.

• cooki

Tack än en gång för era svar!

Då får det nog bli varsitt namnsmycke till föräldrarna och nån gosig, fin filt till flickan och eventuellt något klädesplagg.

• hejpa
    cooki skrev 2009-04-08 16:06:30 följande:
    Tack för era svar! Hmm, mat blir nog liiite knepigt. Bor som sagt en bra bit bort, 35 mil. Vad tror ni om ett namnhalsband? Det blir ju ett minne för hela livet? Och sen nåt mer till bebisen, kläder eller gosedjur?
    haha, ja då blir det lite svårt ;D
    preemie-hjärtat tyckte jag var jättefint att få också :)
Svar på tråden Något speciellt ni uppskattade när ni fick era barn?