• llinaa

tackar nej till att bo i utlandet. gjorde vi rätt?

Vi bodde i Moskva i 2,5 år och flyttade hem till Skåne sommaren 2008 men min man blev erbjuden jobb på en del andra platser som vi hade kunnat flytta till. Nu så tog han ett jobb i Köpenhamn men vi tackade nej till att flytta till Paris, Milano Oslo, Sevilla, ottawa och Brisbane.
    När vi bodde i utlandet så hade vu hemhjälp/barnflicka och min man tjänade rätt bra men inga miljoner. Nu ville vi ha ett vanligt Svenskt liv istället.

Hur hade ni gjort och vad tycker ni vi skulle ha gjort.

• Svar på tråden tackar nej till att bo i utlandet. gjorde vi rätt?
  • BuoBä

Om Sverige känns rätt nu så är väl det bra, eller? Det finns väl inget som hindrar att ni drar iväg igen om ett par år ifall ni blir sugna.

Vi var "jobb-nomader" i 2 år och flyttade runt i massa olika länder. Det var spännande, men blev lite slitsamt i längden, så nu har vi bestämt oss för att stanna på ett ställe "tills vidare". Vi bor fortfarande inte i Sverige, men stabilitet var viktigare än land för oss. I alla fall just nu.

• llinaa

mm just nu känns de rätt. flyttar vi till utlandet igen så blir de först när barnen slutat skolan tror jag och de är om ca 10 år. men man kan ju ändra sig om något bra dycker upp

• Mrs Edwards

Jag förstår inte vad du menar.. Är det "ett vanligt svenskt liv" ni ville ha som du skrev så har ni väl gjort rätt som stannade i Sverige. Men du; man kan faktiskt behålla sin svenska kultur även i utlandet. På många ställen finns svensk mat (på Ikea till exempel) och lite varstans i världen finns det svenska organisationer/föräldra-grupper där man firar svenska högtider, pratar svenska, där barnen kan träffa svensk-talande barn, osv. Jag bor själv i England och tycker att jag har det bästa av två världar. Vi lever både "svenskt" och "engelskt".

• jsmfb

Vi valde att flytta till Sverige när sonen var drygt 1 år för att få mer tid som familj, längre semester och så. Blir troligtvis inte kvar här i all evighet men det känns rätt just nu.

• Dixie

det är ju svårt för någon annan att ha åsikter om ni gjorde rätt - det beror ju på vad man prioriterat, vad ni vill och vad som är viktigt för er

• llinaa
    jsmfb skrev 2009-05-12 22:15:39 följande:
    Vi valde att flytta till Sverige när sonen var drygt 1 år för att få mer tid som familj, längre semester och så. Blir troligtvis inte kvar här i all evighet men det känns rätt just nu.
    vi lär med säkert flytta till utlandet igen om ett antal år
Svar på tråden tackar nej till att bo i utlandet. gjorde vi rätt?