• Alka

råd

Nu är de inte långt kvar, bf 8 maj. Men min mage hänger typ i marken... Hoppas det blir tidigare, kan knappt förflytta mig...!
    Men när man bara e hemma på dagarna så grubblar man. Jag blir mer å mer rädd för förlossningen för var dag som går nu!
    Jag tänker att jag inte kommer klara av smärtan, att man inte e väl förberedd. Har inte gjort några avslappningsövningar alls!! Tror jag förskjuter det pga rädslan...!
    Blir gråtfärdig så fort jag tänker på att ligga å ha så ont! Alla andra föder barn, två av mina närmaste väninnor fick precis, men jag känner ändå att jag inte kommer klara av det. Hur ska jag göra, hur ska jag tänka!? Är också rädd för att hela den här rädslan jag känner på något vis kommer förstöra hela alltet.

Någon som varit orolig å rädd som jag men som ändå klarat det galant som vill berätta lite?!

Tack...

• Svar på tråden råd
  • Tina30

Prata med din barnmorska. Kanske kan hon ge dig råd och lugnande stöd? Eller fixa så att du kan få prata med psykolog eller en aurorabarnmorska? Det känns som att du behöver prata av dig och ventilera dina rädslor med någon objektiv och kunnig person.

• catarina06

Jag var inte så orolig och rädd som du.
    Men jag ville ändå säga att du kommer klara det.
    Du kommer klara det precis lika bra som dina vänner gjort.
    När det väl sätter igång så är man så inne i det på något sätt.
    All min nervositet släppte så fort värkarna startade.
    Jag valde att koncentrera mig på EN värk i taget.
    Det är ett bra tips tycker jag.
    Fokusera och ta dig igenom en värk i taget. Och tänk att just den värken tar dig ett steg närmre ditt barn.

Jag gjorde inte heller några avslappnings eller andningsövningar innan förlossningen.
    Men det kan säkert vara nyttigt.
    Det finns en cd man kan köpa på apoteket med en avslappningsövning som jag VERKLIGEN rekomenderar. Tror bara att dom har just den på apoteket. Det är en man som författat och läser upp den. Kanonbra. Den har jag använt mig av länge bara för att kunna slappna av en stund. Kanske bra för dig. Den kan kanske hjälpa dig att tänka på annat en stund.

Du behöver inte vara rädd för förlossningen. För det första så är alla som jobbar där uppe proffs. Dom hjälper dig med allt som du kan tänkas behöva ha hjälp med.
    Känner du dig obekväm på något sätt. Så säger du till. Sånt ska du inte känna dig nervös över. OCH för det andra så är kvinnokroppen skapt för att föda barn.
    Du kommer överösas av krafter som du aldrig trott dig ha.
    Jag lovar. Försök bara att tänka positivt.

Kommer rädslan så stanna upp. Ta ett par djupa andetag och tänk att det kommer gå bra istället. Tillslut övertygar man sig själv.

DU KOMMER KLARA DET GALANT.
    Många lyckokramar från mig.

Svar på tråden råd