• fairyfloss

    Varför har vi inte 13 månader på ett år?

    Ja jag har aldrig fattat det! Varför 12 månader och inte 13 á la 28 dagar?

    Ett år har 365 dagar (366 vid skottår). 13*28 är 364, och sen får december ha en extra dag, plus att vi har en skottdag nånstans. Det skulle bli så himla mycket enklare. Tycker ni inte?!

  • Svar på tråden Varför har vi inte 13 månader på ett år?
  • Cailleach Beine Bric

    För att det är religiöst förknippat? Ur hednasynvinkel alltså (Talet 13 står inte direkt högt i kurs inom bland annat kristendomen, som vårt samhälle sägs vila på)


    A nod's as good as a wink to a blind bat
  • Oneesan

    Nja det är väll förknippat med månen. Eller var väll så det hela startade, tiden mellan fullmåne etc. Kalendern är äldre än kristendomen

  • Cailleach Beine Bric

    Helt klart är kalendern äldre än kristendomen, det var inte så jag menade även om det kanske föll så ut Redan egypterna hade 5000 fKr kalender. Månkalenderna var mycket riktigt baserat på månens faser och bestod då utav 13 månader (som dock förflyttas ca 11 dagar/år). Jag trodde ts menade varför vi inte delar upp dagens gregorianska kalender i 13 månader istället för 12 (utan inblandning av månen och utan att förväxla den med månkalandern) och då tror jag att talet 13 är för stakt förknippat med otur och illdåd för att en sådan förändring skulle kunna ske. (Och däri ligger det en kristen syn på det hedninska och motståndet till talet 13 )


    A nod's as good as a wink to a blind bat
  • overdose

    Hihi, bra gissning, men, ja svaret är ju som du visste, därför att det bara får plats 12 synodiska månader under ett år. Perioden är ca. 29,53 dagar.

    För att synka solåret med månaderna gjorde vi nordbor kanske så att vi knödde in en skottmånad då och då. Man vet att anglo-saxarna hade en sådan kalender. Den extra månaden hette där Þrilíða och inföll under högsommaren.

  • Kyle
    fairyfloss skrev 2009-04-05 16:06:37 följande:
    Ja jag har aldrig fattat det! Varför 12 månader och inte 13 á la 28 dagar?Ett år har 365 dagar (366 vid skottår). 13*28 är 364, och sen får december ha en extra dag, plus att vi har en skottdag nånstans. Det skulle bli så himla mycket enklare. Tycker ni inte?!
    Exakt vad är det som du tycker skulle bli enklare om vi hade 13 månader på ett år? Vad är det som är svårare med dagens system med 12 månader på ett år?
  • Isaeri

    Men de kristna idag, som mer synligt idag står långt bort från de europeiska kristna under 200-1800 talet, skulle nog hävda att nyåret hade varit bäst vid påsk (precis som judarna) men att istället för att fira uttåget som judarna så skulle de kristna fira upptåndelsen är vad som börjar året, och då är det rimligt att ha 13 månader, så att året börjar i april. Vissa kristna grupper har alltid firat nyår under våren. 

  • Mentat
    fairyfloss skrev 2009-04-05 16:06:37 följande:
    Varför har vi inte 13 månader på ett år?

    Ja jag har aldrig fattat det! Varför 12 månader och inte 13 á la 28 dagar?

    Ett år har 365 dagar (366 vid skottår). 13*28 är 364, och sen får december ha en extra dag, plus att vi har en skottdag nånstans. Det skulle bli så himla mycket enklare. Tycker ni inte?!


    Ursprunget till detta verkar vara långt före den kristna tiden: Julius Caesars astronomer föreslog det 45 f.Kr. varpå man lade till två månader till de tio man hade tidigare. Det kan vi f.ö. fortfarande se i månadsnamnen september - december som har sin rot i latinets numrering 7-10.
Svar på tråden Varför har vi inte 13 månader på ett år?