• en blev två

Hjälp mej, kommer vara hemma mamma i Sverige hela sommaren.

Hej på er alla hemma föräldrar.
    Jag är vad vi i UK kallar för "Stay At Home Mum" Vi har tvilling tjejor som är 19 månader och en pojk som är 4.5år och jag hoppas att ni kan hjälpa mej lite.
    Jag funderar nämligen på att åka hem till Sverige i 8 veckor, Maj-Juli. Min fråga är nu, vad finns det att göra med min stora pojk under dagarna förutom öppna förskolan?
    Jag skulle gjärna vilja att han kunde gå på lite aktiviteter, dels för att förbättra hans svenska och för att han behöver lite att göra.
    Här i UK finns det massor med SAHM så det innebär ju att det också finns en himmla massa aktiviteter, vill inte att han ska bli helt ut-tråkad när vi är hemma.

• Svar på tråden Hjälp mej, kommer vara hemma mamma i Sverige hela sommaren.
  • Glamrockare

var i sverige?

Gravid med andra barnet i vecka 39
  • en blev två
    Glamrockare skrev 2009-04-02 14:46:51 följande:
    var i sverige?
    Karlskoga för att vara exact ca 4 mil från Örebro. Ingen metropole direkt
  • lövet2

Alltså, nu kanske det finns undantag, men det mesta stänger ju över sommaren. Här har ÖF stängt i juni-juli, och de enda aktiviteter som är i gång är fotbollen för de större barnen. Det är stranden som hägrar i stället!

Can you swim?
  • sim2fil

Det jag kan komma på just nu i närheten av Karlskoga är "tisdagsträffarna" i Wadköping i Örebro. Det brukar vara clownuppträdande, teater m.m. De brukar börja under senvåren och hålla på under sommaren. Just i Karlskoga har jag ingen aning

• en blev två

Kom just på att det blir nog till att ringa till kommun och fråga. Tänkte till och med försöka få in honom på lekis i några veckor. Vet inte om dom kommer gå med på det eftersom vi inte ska flytta hem, men det är ju värt ett försök

• Cissela

Varför inte prova simskola under junimånad? De brukar ju vara då och både få vattenvana och träna Svenska samt ha kul vorre väl ngt?

Hoppas du hittar ngt kul!

Kram/C

• Endra

Hej! Har du hittat några aktiviteter? Jag bor i Karlskoga själv och jag tror inte att det finns särskilt många strukturerade aktiviteter för barn på sommaren här... Det är dessutom trångt på dagis och de flesta har stängt under juli månad. Tufft att vara ensam med tre små barn. Vad ska du göra i Karlskoga...?

• näradig

en blev två skrev 2009-04-02 15:17:47 följande:

Kom just på att det blir nog till att ringa till kommun och fråga. Tänkte till och med försöka få in honom på lekis i några veckor. Vet inte om dom kommer gå med på det eftersom vi inte ska flytta hem, men det är ju värt ett försök
    vad tänkte du att lekis skulle vara? dagis/förskola?
    isf tar det oftast många månader att få plats och det brukar inte ens räcka till de som arbetar. under sommaren stänger många förskolor och jag tror inte att några inskolningar görs då.
  • en blev två
    Endra skrev 2009-06-02 18:02:56 följande:
    Hej! Har du hittat några aktiviteter? Jag bor i Karlskoga själv och jag tror inte att det finns särskilt många strukturerade aktiviteter för barn på sommaren här... Det är dessutom trångt på dagis och de flesta har stängt under juli månad. Tufft att vara ensam med tre små barn. Vad ska du göra i Karlskoga...?
    Jag ska umgås med min familj. Just nu har vi varit ute hos pappa på landet i 5 dagar sen bär det av in till "stan" igen i några dagar.
    Har hunnit med öppna förskolan några gånger också, sen blir det fotbolls skola för den stora killen.
Svar på tråden Hjälp mej, kommer vara hemma mamma i Sverige hela sommaren.