• Air

Högt blodtryck, tips för att motverka?

Igår när vi var hos BM hade mitt blodtryck gått upp, en hel del, så jag fick "kissa på en sticka" för att utesluta havandeskapsförgiftning. Testet visade inget, BM sa att jag måste ta det lugnare. Men jag är ju hemma sen några dagar tillbaka och min tanke är ju att "ta det lugnt". Någon som har tips om hur man slappnar av, något som kan få en att stressa ner? Inte kul om bebben därinne har en stressad mamma (v. 36)..

tack för tips :)

• Svar på tråden Högt blodtryck, tips för att motverka?
  • olandstoken

jag lägger mig alltid på soffan en stund. den kopplar jag bort en massa "måsten", jag gör inte mer än jag orkar. nu när det är fint väder så är jag ute och läser en bok, men går upp och hackar i rabatten i mellanåt om det är det jag känner för. jag går på extrakontroller för BT och de dagar det har varit fint väder så har tycket varit lägre

men just att acceptera att man inte orkar lika mycket är super viktigt. om jag inte orkar göra middag till kvällen så är det inte hela världen om sambon får göra den, även om jag har varit hemma hela dagen.

• Nelliesan77

Det finns en CD skiva som heter "harmonisk graviditet" att lyssna på o lära sig att slappna av.
    MEN visst är det så svårt..jag har inga barn sen tidigare men jag tycker det är skitjobbigt att vila när man känner sig hyfsat pigg!
    Har man tidigare barn kan jag tänka mig att man har en del som måste skötas o s v.

Air: Hur högt BT har du?
    Jag har haft högt BT ett tid nu och blev "inlagd" på sjukhuset i veckan för extra kontroller... Nu är jag hemma med order om att vila...
    om inte jag lyssnar så sa BM på förlossningen att de kommer att se mig där igen snart.

Har 2 mån kvar till BF så jag skulle vilja undvika att "läggas" in igen.

• Air

Åh, tack för tipsen! :D ska prova..

• Hanniz84

jag fick tipset om att ta ett djupt andetag, hålla "emot" ett litet tag o sen bara låta det pysa ut..allså inte andas ut det... hänger du med hur jag menar!?.. haha

sitta ner, ta det lungt o andas så typ 5ggr.. kanske 2ggr om dan...

det sänkte på 15min mitt blodtryck från 145/95 till 140/89.. :)

• Air

Nelliesan77 - jag kommer inte ihåg exakt, BM fick så brott att kolla vad jag brukar ha i vanliga fall, hon mumlade bara. Drygt 130 genom.. nånting. och jag brukar ligga på under 120, har ovanligt lågt i vanliga fall :( vad innebär igentligen högt? Hur högt har du?

• Air
    Hanniz84 skrev 2009-04-02 09:59:03 följande:
    jag fick tipset om att ta ett djupt andetag, hålla "emot" ett litet tag o sen bara låta det pysa ut..allså inte andas ut det... hänger du med hur jag menar!?.. haha sitta ner, ta det lungt o andas så typ 5ggr.. kanske 2ggr om dan... det sänkte på 15min mitt blodtryck från 145/95 till 140/89.. :)
    oj, det var bra! ska jag testa.
  • Nelliesan77

Air:
    Jag är inte riktigt säker men man ska ha ett undertryck under 90. Övertrycket har jag hört ska vara 100+ ca din ålder.

Jag hade 140/105-100 när jag fick åka in och kolla men jag glömde skriva sist att jag hade äggviteämnen i urinen också då. +2.

Nu har jag har varit hemma några dagar o bara vilat o ska till BM igen efter lunch och jag hoppas verkligen att min BT är lägre! :)
    Men är du sjukskriven nu eftersom du är så pass nära BF?

Hoppas att du har lägre!

• Air

Nelliesan 7 - Ok, jag ska vara mer uppmärksam på vad trycket var nästa gång, har tid igen om 1,5 v. Om jag inte blir sämre, dvs. Fick order om att ta det lugnt och hålla kollen så att jag inte får huvudvärk osv. Jag har precis påbörjat min ledighet så jag har inte blivit sjukskriven.. jag tänkte inte på att det var ett alternativ. BM vart nöjd när jag sa att jag skulle vara hemma.

Hoppas verkligen att det går bra för dig idag, jag håller tummarna! Du får berätta sen hur det gick!

• Våren09

Det som är ganska intressant vilket dem jämför med är vad man har för "ingångstryck" alltså vilket BT man hade när man blev inskriven.
    För detta är ert normalvärde. En del har högt från början och då kan ett högre tryck vara ok jämfört med någon med lågt tryck där det som låter ganska rimligt är oroande.

Ähh, nog dags att vila lite igen =)

• olandstoken

ett BT ska inte vara över 140/90 (och man man måste precis som våren09 skrev ta hänsyn till utgångsläge). deras gränser (iaf i kalmar) är extra kontroller om något av "trycken" är 140/90. då ska bt och u-sticka kollas. idag hos BM hade jag 142/95 i tryck och +1 på protein/äggvita. jag ligger på 100/70 icke gravid. fick med mig u-stickor hem och ska kolla varje morgon. på måndag ska jag dit igen och kolla trycket.

det är så konstigt att det gått upp, jag som mår så otroligt mycket bättre nu än jag gjorde för 1 vecka sedan. men det är bara att vila.

Svar på tråden Högt blodtryck, tips för att motverka?