• Joleen

Laserskrivare eller med bläckpatroner, vad bäst?

Mina bläckpatroner kostar ca 450kr/st och jag skriver ut en hel del så ibland behöver dom bytas ofta....

Är det smartare att ha en laserskrivare? Vad är för- och nackdelar? Och vad kostar en sådan?

• Svar på tråden Laserskrivare eller med bläckpatroner, vad bäst?
  • Mint

Om du skriver ut mycket lönar det sig snabbt med laser. Jag ser inga som helst nackdelar, förutom att den är en liten smula dyrare i inköp (vår kostade 700 kr, knappast några pengar alls) och att de inte (mig veterligen) går att få som multifunktions-, iallafall inte så billigt.

Sen, tja, vill du kunna skriva ut färg blir det ju direkt mycket dyrare med laser, men den möjligheten saknar iaf inte jag som slängde ut färgskrivaren till förmån för en svartvit laser för ungefär ett halvår sedan.

• Joleen

Munt: Tack. Jag tror jag får skippa färg, för jag skriver hellre ut mkt än är tvungen att köpa färgpatron var 4:e månad....

Vilka märken är det man ska kika på när det gäller laserskrivare? Och vart ska man köpa??

• HNA

i en svart-vit laserskrivare måste man byta toner då och då när färgen tar slut. har precis bytt i min skrivare (kostat lika mycket som skrivaren!). en färglaserskrivare kräver oftas 4 st färgpatroner, men dom räcker betydligt längre än vanliga bläckpatroner. samsung har bra produkter. själv har jag en just samsung svart-vit laserskrivare, toner räckte i nästan ett år, för mig iaf. skriver ut ganska mycket jag med...jag betalat för min ca 800kr (790 tror jag det va).

• Isfjord

Högupplösta fotografier på blankt fotopapper, ska se ut som traditionella bilder:
    Bläckstråleskrivare (Eller sublimeringsskrivare och liknande om du har höga krav och tjock plånbok)

Dokument, vanligt A4. Bilder ungefär som tidnngstryck:
    Laserskrivare, svart eller färg.

• Joleen

anja: Nu förstog jag inte... Kostar laserskrivarens patroner också så mkt? och man behöver byta kanske 1 ggr per år?

Men färgskrivare laser behöver bytas mer sällan?

Isfjord: Just nu är det främst vanliga utskrifter....som tidningstryck räcker..

• Joleen

Men samsung är bra?

Fler märken?

• Isfjord

Laser är mer ekonomiskt och vattenfast. Men tråkigt till fotografier.

Standardbläck är vattenlösligt, räcker med lite handsvett eller nytvättade händer. Numera finns det bättre bläck, men ännu dyrare.

• Joleen

Isfjord: Bättre bläck? Ja, det måste det vara....vad brukar sånt kosta, ett bättre bläck? Heter det nåt särskilt då, "vattenfast" eller nåt?

Är bästa platsen att jämföra laserskrivare pricerunner.se?

• Joleen

Läser nu om maxupplösning, antar att den bör vara maximalt hög?

Och BÖR man välja en med möjlighet till fotoutskrivt eller är det bättre att skaffa en annan skrivare den dagen?

www.pricerunner.se/cl/26/Skrivare&search=&a_624=A4&ref=redirect&other_hits=187%3Alaserskrivare%7C525%3Alaserskrivare%7C710%3Alaserskrivare%7C346%3Alaserskrivare%7Cx%3B%3B%3B&q=laserskrivare&a_627=gte%3B2400.0&a_622=Laser

• Isfjord

Olika namn på vattenfast bläck på olika fabrikat, fråga i affären (Om du hittar en säljare som vet något, DET är svårt.) eller läs på tillverkarnas sidor.

Alla prisjämförelsesidor har en sak gemensamt, de är INTE kompletta och betalande butiker hamnar överst.

Svar på tråden Laserskrivare eller med bläckpatroner, vad bäst?