• hewa

Erfarenhet av Reggio Emilia?

Vår son ska börja i förskoleklass till hösten. I kommunen vi kommer flytta till finns en Reggio Emilia-friskola. Informationen jag kan hitta om pedagogiken låter väldigt positiv men jag vill gärna höra från andra som har/haft barn som är/varit på Reggio Emilia-inspirerade förskolor/skolor. Hur har ni upplevt pedagogiken i praktiken? Vad är bra, vad är dåligt?
    /Tack

• Svar på tråden Erfarenhet av Reggio Emilia?
  • Elfva

Det kan vara väldigt olika, en del kallar sig för reggio förskolor men kanske inte är det vid närmare granskning så enklast är väl att ringa och be att få komma på studiebesök och se själv

• hewa

Jo, jag håller med. Och hade jag kunnat hade jag absolut bett om ett besök. Bara det att förskolan ligger i Uppland, vi bor i USA, så det är en smula knivigt

Elfva skrev 2009-03-30 18:45:21 följande:
    Det kan vara väldigt olika, en del kallar sig för reggio förskolor men kanske inte är det vid närmare granskning så enklast är väl att ringa och be att få komma på studiebesök och se själv
  • Jessa med 3

Har lite erfarenhet och allt jag vet med säkerhet är att tolkningen varierar väldigt och att det kan bli både bra och dåligt. Kan ex. mormor eller annan närstående - eller kanske hellre en kompis med egna barn - göra ett studiebesök i ert ställe? Kanske lite okonventionellt, men ni kan ju inte precis kvista över för en snabb titt...

• hewa

Jag har tänkt kolla om jag kan skicka ett ombud. Men då känns det om möjligt ännu viktigare att veta VAD jag ska be dem fråga och kolla. Alternativet blir ett långt telefonsamtal men även då vill jag ha mer kött på benen. Jag vill inte bara bli serverad "den fina teorin", den kan jag ju läsa mig till lite överallt. Känns som jag behöver veta mer för att veta vad jag ska fråga. Därför söker jag input här, alla erfarenheter är välkomna, bra som dåliga

• FIA1

Min dotter går på ett Reggio Emilia förskola. ja har bara gott att säga om hennes förskola. fröknarna är underbara och går kurser kontinuerligt för att de ska utvecklas. Detta är lite vad man har för arbetssätt på min dotters dagis:

I dagens föränderliga samhälle behöver barnen utveckla sin fantasi, kreativitet, trygghet och självtillit. Dom behöver återfå respekten för sina egna talanger och förmågor istället för att vänja sig att trycka på en knapp.

Därför jobbar vi i korta eller långa projekt inspirerade av barnens egna tankar och funderingar. Det är viktigt att få med alla våra sinnen och olika uttryckssätt där barnens hypoteser och teorier testas och tas på allvar.

För det är barnen som är huvudperson inte ämnet. Det ska vara barnen som är aktiva och inte pedagogerna. Pedagogerna lyssnar och hjälper till att föra temat framåt.

På höstterminen har vi ett gemensamt projekt där alla barnen är med för att styrka barngruppen och få in de nya barnen.

På vårterminen delas sedan barnen upp i fyra smågrupper med en pedagog i varje.

Alla teman avslutas med en fest och en vernissage där barnen visar sitt arbete för varandra och föräldrarna.

Man har även alla saker tillgängliga för barnen så att dem själva kan ta fram saker för att tex måla eller pyssla. Man har indelat förskolans innemiljö i olika öppna fack där barnen kan göra olika saker.

• hewa

Tack!

Just det där med öppna miljöer har jag förstått att den här aktuella skolan har också. Nu gäller detta en skola, från förskoleklass till åtminstone 6an har jag för mig det stod. Men de har alltså inga konventionella klassrum! Har varit i mailkontakt med skolan och just nu ser det definitivt ut som det mest intressanta, med lite tur finns det plats också

• malias

Min dotter gick i Reggio-förskola. Jättebra!!
    Miljö anpassad efter barnen och inte pedagogerna, aktiva och genus-överskridande/okänsliga teman o projekt (ljud/instrument, rymd, hav, troll, teatertema, kroppen osv), mkt dokumentation av det dagliga (bra för föräldrar som ju inte är närvarande där, o för barnen när de ska berätta om sin dag), och mest av allt engagerade o nöjda pedagoger! Bara positiva erfarenheter.

• jamaica

Vilka Reggio Emilia förskolor har era barn gott på?

Svar på tråden Erfarenhet av Reggio Emilia?