• blinkalilla

Vad är det med mig???? OBS! Långt

Jag är gravid i v 20 med mitt första barn och har sedan jag försökt bli gravid funderat kring hur jag skulle vilja att min förlossning ska vara.
    Jag har läst åtskilliga böcker, forum och hört förlossningshistorier både bra och dåliga.
    Jag har försökt att intala mig själv att det kommer bli så häftigt (som vissa säger) och heeelt sjukt otroligt att föda vaginalt men jag kan bara inte sätta mig in i den situationen.
    Jag vill inte föda vaginalt!!!! Jag vill bli snittad!!!
    När jag väl berättar detta hoppar folk på mig både irriterade och ivriga att "omvända" mig och börjar berätta hur underbart, häftigt, coolt mm mm det är att föda vaginalt.
    Jag får även frågan "vad är du rädd för???"
    Det har jag också funderat kring...vad är jag rädd för???

Smärta? Nej.
    Orolig att nått ska gå fel?? Nej
    Inte vill visa mig naken och vara utlämnad?? Nej

Jag tycker bara att det låter såååå jä*la tråkigt hela processen.

Finns det någon som kan svara på min fråga : vad tusan är det med mig???

• Svar på tråden Vad är det med mig???? OBS! Långt
  • blinkalilla

ja just det, lustgasen missade jag totalt. Det måste vara "häftigt" :))

• J1983

Ja vad är det med dig? Det är väl rätt svårt att svara på.. Men tråkigt? Ja alltså jag kan ju förstå vad du menar men det handlar ju om typ två dagar av ditt liv kanske och det kanske du kan stå ut med? Du kommer ju inte få snitt beviljat på grund av att du tycker det verkar trist att föda. Jag tror inte att man behöver uppleva att förlossningen är så fantastisk, det viktiga är ju vad som händer sen men jag tror att om förlossningen går väl om man känner att man fixat det så kan det nog vara en otrolig kick. Man blir nog lite modigare helt enkelt och får en annan tilltro till sin kropp.

• blinkalilla

J1983:
    Jag tror inte heller att jag kommer att få ett snitt beviljat just pga att jag tycker att det ät trist. Och föda vagnialt skulle jag definitivt klara.
    Men den där kicken som du skriver om som kommer efteråt, den skulle jag behöva i förväg liksom.
    Jag vill kunna se fram emot att föda vaginalt men det bara blokerar sig på något sätt.
    Jag tror att det är min personlighet som ställer till det. Jag är en otålig jävel som pratar snabbt, äter snabbt, går snabbt, ja allt har gått så snabbt i mitt liv och att föda på 2 dagar känns som en oändlighet. Måste lära mig att allt inte kan gå så snabbt.

• blinkalilla

Måste bara tillägga att jag föddes tom snabbt :))

• J1983
    blinkalilla skrev 2009-03-29 13:15:52 följande:
    Men om känner att förlossningen inte kommer bli någon svårighet förutom tristressen så får du väl helt enkelt bara försöka se det som nåt trist som går över.. ungefär som vi som tycker det gör ont får göra.. man får genomlida o överleva helt enkelt.. =)
  • blinkalilla

Japp det får bli så tror jag.
    Får fixa något eller någon som underhåller mig när värkarna börjar :))

• Delicia

Det är ju ganska trist att föda barn. Jag blev igångsatt och var på förlossningen i 30 timmar (21 innan hon föddes och 9 efter i väntan på operation). Det var inte många av de timmarna som jag inte tyckte var tråkiga men som flera har skrivit det går ju över. Vi hade dessutom med oss massor av tidningar, spel och skivor som vi roade oss med. Inte min typ av underhållning i vanliga fall men tiden gick ju lite snabbare. Tror inte att man tycker att det är lika "långtråkigt" om man kommer in till förlossingen när man väl är inne i värkarbetet, då är det ju bara att hänga med. Det är en väldigt kort tid av ens liv så i efterhand kan jag tycka att det inte var mycket att vara rastlös över.

• Lonicera
    blinkalilla skrev 2009-03-29 13:15:52 följande:
    Du kanske också kommer att föda snabbt.
  • blinkalilla
    Lonicera skrev 2009-03-30 18:22:32 följande:
    Du kanske också kommer att föda snabbt.
    Ja det skulle jag allt hoppas på. Skulle vara perfekt.

Försöker peppa mig själv till att tänka positivt om förlossningen, läser fortfarande en massa och försöker leva mig in i hela grejen.
  • mkp

Ett snitt är inte så himla kul det heller dessvärre. Du får räkna med att ligga och ha supertråkigt efteråt istället, med stor sannlikhet betydligt längre än en vaginal förlossning tar. Så tyvärr finns nog inget kvickt icke-tråkigt alternativ att välja.

• skruttan68

jag kan säja att de mesta som spökar är hormoner dom gör de mesta man tror de psyket som spelar en ett spratt men de är hormoner det inte fel på dej det är kvinnligt

• miasz

Tråkigt kan jag inte säga att jag hade! Snarare ONT! (Helt utan bedövning o lustgas båda gångerna). Är du verkligen säker på att du inte är bara rädd innerst inne och att psyket vägrar släppa fram det?
    Annars får du väl ta med dig et par bra böcker! Mina förlossningar tog 5 resp. 2 timmar, så det kan gå snabbt också.
    Lycka till!

• blinkalilla
    miasz skrev 2009-04-12 17:46:01 följande:
    Tråkigt kan jag inte säga att jag hade! Snarare ONT! (Helt utan bedövning o lustgas båda gångerna). Är du verkligen säker på att du inte är bara rädd innerst inne och att psyket vägrar släppa fram det? Annars får du väl ta med dig et par bra böcker! Mina förlossningar tog 5 resp. 2 timmar, så det kan gå snabbt också. Lycka till!
    Det där med att ha ont är jag verkligen inte rädd för. Det finns ju såå många olika smärtstillande som man kan få under en förlossning och jag skulle definitivt välja smärtstillande.
    Kanske jag är rädd för nått men det vet jag inte fortfarande vad det är för något. Måsta hitta det innan det är dags.
  • miasz

Du kanske är rädd för att inte kunna kontrollera situationen? Det var jag innan min första förlossning. Man har ju inte en endaste liten aning om vad som väntar en liksom ... Hur mycket man än läser.
    Har du inget emot ärr osv efter kejsarsnitt då?

• blinkalilla
    miasz skrev 2009-04-16 14:09:44 följande:
    Du kanske är rädd för att inte kunna kontrollera situationen? Det var jag innan min första förlossning. Man har ju inte en endaste liten aning om vad som väntar en liksom ... Hur mycket man än läser.Har du inget emot ärr osv efter kejsarsnitt då?
    Har legat sömnlös natt efter natt och funderat en hel del på just det här med kontroll och jag tror att det du säger kan stämma.
    Jag vill ha kontroll över situationen men rätt så omöjligt vid en vaginal förlossning. I för sig, man har inte heller kontroll vid kejsarsnitt heller.
    Ärr efter kejsarsnitt skulle inte vara problem, har redan så pass många ärr på kroppen efter olika operationer och skador så en till skulle inte göra mkt så att säga.
    Men jag vet ju att det inte är komplikationsfritt att göra ett kejsarsnitt, det är en bukoperation och det är inte litet.
  • miasz

Hmm, ja, vad vet jag... Det ÄR en situation man kan få panik av - man har ett barn i sin kropp som helt enkelt måste ut och man kan inte ens "ångra sig", vilket man ju inte vill, men ja... Fortfarande vid min tredje graviditet kan jag få lite smått panik, och då har jag ändå fött två barn helt utan bedövning och allt har gått bra...
    Kan bara säga att det verkligen i nästan alla fall går bra och önska dig lycka till!!!

• elinelversson

tänk på att det inte alltid är roligt att hela förlossningen går fort. jag är glad att min förlossning tog 13 timmar, för man hinner känna av läget och man kan verkligen koncentrera sig. hade det gått fort så hade jag nog inte kunnat vara så fokuserad som jag var.

• två blir 3

Har bara läst TS.

Kan ju säga såhär, Vill man få en kick att vilja föda barn så ska man gå över tiden.. (inte för att det går att bestämma sån men ändå..) Herregud vad jag var sugen att föda barn på BF+...
    Sen kan du ju trösta dig med att det är INTE tråkigt att föda barn. Och om du aldrig gjort det innan så se det som en utmaning, en ny grej att testa.. Som med mat, det man inte testat det vet man inte hur det smakar.

Min förlossning tog 8h. Jag och min sambo hade skitskoj i 8h! Musik, smoothie, roliga barnmorske-berättelser, dansade mm mm. Hur kul som helst! Men så är vi ju sånna också, med ganska lätt humor..
    Det behöver inte vara trist att föda barn... Vet många som haft kul under sin förlossning..
    Sen kanske man har så ont att man knappt kan prata, då är det nog jävligt trist.
    Men man kan ju som sagt alltid hoppas på det bästa och se fram emot en ny (och bra) upplevelse (och BEBIS såklart!)

• miasz
    elinelversson skrev 2009-04-20 00:35:28 följande:
    tänk på att det inte alltid är roligt att hela förlossningen går fort. jag är glad att min förlossning tog 13 timmar, för man hinner känna av läget och man kan verkligen koncentrera sig. hade det gått fort så hade jag nog inte kunnat vara så fokuserad som jag var.
    Så sant!
    Min kompis födde sin nr 3 inom loppet av 1 h! Hon kände av ngt hela dagen men trodde det var allmän trötthet. Sen vaknade hon vid 4 och kände att HJÄLP - den kommer! Ringde taxi som kom efter 10 minuter, då hon slängde sig in och skrek i panik - "kör till det sjukhus som har förlossningssalen direkt vid ambulansinfarten!!!". Han körde rakt genom stan i 100km/h, mot alla rödljus och var där efter 10 minuter, varpå hon släpas/släpar sig typ 10 steg, knäpper upp byxorna och föder sonen på golvet - en meter innanför dörren till förlossningssalen
    Taxichauffören (26 år) tog det hela med lugn och det tog 10 minuter innan personalen fattade att han inte var fadern - men han fick klippa navelsträngen ändå

Hon hade inte tråkigt iallafall! Och hon var så rädd att föda i taxin att hon inte ens kände att hon hade ont!
    Men hon skulle hellre haft en normalare förlossning ändå...

F.ö. - hon var rätt mallig när hon ringde hem till maken som hade tyckt att hon överdrev ofantligt när hon ville åka före i taxi! -"Vänta, jag ska bara raka mig först, så här kan jag inte visa mig för sjukhuspersonalen, och så lämna barnen hos grannen så åker vi sen!" var hans kommentar...

Def. ett tillfälle när man kan säga "vad var det jag sa!"
Svar på tråden Vad är det med mig???? OBS! Långt