Dricka ensam = alkoholist?
Jag tycker om att ta ett glas vin eller en cider på fredag, lördagskvällen för att det är gott och mysigt. Gärna om jag går hemma ensam och pular, när sambon är iväg på annat. Men sambon tycker det inte är okej och vill nästan få det till att jag ligger i riskzonen för alkoholmissbruk..
Är man alkoholist när man dricker ensam eller om man inte är på fest?
Mina föräldrar har alltid tagit ett glas vin eller öl till och efter middagen på helgerna (inte när vi, barn, var små utan när vi blivit äldre), inte druckit sig fulla alltså utan mest för att fira att helgen är här. Sambons familj har aldrig varit mycket för alkohol och det har inte förekommit något alkoholintag hemma hos honom förutom några få tillfällen som man kan räkna på en hand ungefär.
Det är inte så att jag super mig full, eller dricker varje dag, på vardagar utan något/några glas på fredag/lördagskvällarna. Inte varje helg heller alltså. Detta är verkligen inte något jag MÅSTE göra men tycker är mysigt för då känns det som helg för mig. Hur ska jag göra med min sambo för att få honom att förstå att det inte är missbruksfasoner jag har för mig? Eller tycker ni som honom att man inte ska dricka alkohol förutom när det är fest? Vi har inga barn och jag skulle självklart inte dricka alkohol med dom hemma om vi hade haft det.