• Anonym

Dricka ensam = alkoholist?

Jag tycker om att ta ett glas vin eller en cider på fredag, lördagskvällen för att det är gott och mysigt. Gärna om jag går hemma ensam och pular, när sambon är iväg på annat. Men sambon tycker det inte är okej och vill nästan få det till att jag ligger i riskzonen för alkoholmissbruk..
    Är man alkoholist när man dricker ensam eller om man inte är på fest?
    Mina föräldrar har alltid tagit ett glas vin eller öl till och efter middagen på helgerna (inte när vi, barn, var små utan när vi blivit äldre), inte druckit sig fulla alltså utan mest för att fira att helgen är här. Sambons familj har aldrig varit mycket för alkohol och det har inte förekommit något alkoholintag hemma hos honom förutom några få tillfällen som man kan räkna på en hand ungefär.
    Det är inte så att jag super mig full, eller dricker varje dag, på vardagar utan något/några glas på fredag/lördagskvällarna. Inte varje helg heller alltså. Detta är verkligen inte något jag MÅSTE göra men tycker är mysigt för då känns det som helg för mig. Hur ska jag göra med min sambo för att få honom att förstå att det inte är missbruksfasoner jag har för mig? Eller tycker ni som honom att man inte ska dricka alkohol förutom när det är fest? Vi har inga barn och jag skulle självklart inte dricka alkohol med dom hemma om vi hade haft det.

• Svar på tråden Dricka ensam = alkoholist?
  • Anonym (liknande)

Jag tror inte du behöver oroa dig för det. Jag kan känna igen mig eftersom jag också tycker om att ta ett glas någongång ibland i mitt eget sällskap. Mitt ex gillade det inte heller eftersom han var nykterist och inte förstod att man kunde vilja dricka bara för att det är gott utan att bli full...

• Anonym

För det första så tycker jag inte veckodagen spelar någon roll. Och sen så tycker jag att det är ett larvigt påsående att två glas vin per vecka gör dig till en alkoholist. Du har varken begär, överkonsumerar eller försakar anat för att få dricka.

• solvindoch vatten

Nej jag tycker verkligen inte att du har några problem, fortsätt dricka så länge du mår bra utav det och så länge det är med måtta som jag tycker att det är nu. Man är väll ändå inte mer alkoholist bara föratt man dricker ensam, det är väll inte mer ok att dricka mkt bara för att man är på fest då kan man vara mer alkoholist.....

• Grönögat

Ha ha i såna fall är jag en a-lagare som sitter här och dricker cider i all ensamhet!

Men seriöst, din sambo har en väldigt trångsint bild av alkoholbruk.

Du är alkoholist om du missbrukar spriten, om du dricker för att döva din ångest, för att känna dig levande, för att du MÅSTE, för att du inte kan låta bli.

• Soul

I så fall har jag också alkoholproblem. Sambon är ute med några kompisar och jag sitter hemma med en flaska vin. Kommer troligtvis inte dricka upp hela, men även om jag gör det så gör det mig inte till alkoholist. Det är supermysigt att sitta här i soffhörnet, titta på Robinson, ha datorn i knät, tända ljus på bordet och dricka lite vin. Dricker aldrig vin när jag har jobb dagen efter, men till helgen är det trevligt.

Efter att ha bott utomlands i flera år är det för mig så typiskt svenskt att ha så negativ syn på alkohol. Jag dricker vin för att det är gott, inte för att bli full. Jag är inte beroende för att jag tycker det är gott med några glas vin. Vin är inget skamligt.

• Grönögat
    Soul skrev 2009-03-28 20:55:17 följande:
    I så fall har jag också alkoholproblem. Sambon är ute med några kompisar och jag sitter hemma med en flaska vin. Kommer troligtvis inte dricka upp hela, men även om jag gör det så gör det mig inte till alkoholist. Det är supermysigt att sitta här i soffhörnet, titta på Robinson, ha datorn i knät, tända ljus på bordet och dricka lite vin. Dricker aldrig vin när jag har jobb dagen efter, men till helgen är det trevligt.Efter att ha bott utomlands i flera år är det för mig så typiskt svenskt att ha så negativ syn på alkohol. Jag dricker vin för att det är gott, inte för att bli full. Jag är inte beroende för att jag tycker det är gott med några glas vin. Vin är inget skamligt.
    Skål!

By the way, jag kollar också på Robinson och har datorn i knät!
  • Zaria

Be din sambo googla på vad en missbrukare är samt beroende.

Dessutom blir du ju inte mer alkoholist bara för att någon suttit hos dig och tagit ett glas vin tillsammans med dig.

• Isnogood

Oj då...i så fall e jag också alkolist...oups..!
    Har druckit ett par drinkar här i min ensamhet...
    Djuren e matade o nattade, barnen hos sina pappor (2 barn,2 pappor..) så det är bara jag o ev husspöken hemma....

Jamen...skål på er husspöken..!

• Grönögat
    Hästarobarn skrev 2009-03-28 21:15:38 följande:
    Oj då...i så fall e jag också alkolist...oups..!Har druckit ett par drinkar här i min ensamhet...Djuren e matade o nattade, barnen hos sina pappor (2 barn,2 pappor..) så det är bara jag o ev husspöken hemma....Jamen...skål på er husspöken..!
    Mitt barn är hemma (sover) hemskat va???!!! OBS: ironi. Och min katt är vaken.
  • Isnogood
    Grönögat skrev 2009-03-28 21:17:19 följande:
    Ja men då så..!
    Skål på katten med...!
  • Soul
    Grönögat skrev 2009-03-28 21:17:19 följande:
    Skål på dig med! Här ligger katten och snusar tätt intill. Erbjöd henne förut att smaka på vinet, men hon rynkade på nosen och avböjde ... Så en sak är säker, vår katt har inte problem med alkoholen eller så är det precis det hon har

Förlåt TS, inte meningen att skämta bort ditt problem. Eller egentligen är det snarare din sambos problem. Han har en tråkig syn på alkohol. De allra flesta människor klarar utmärkt att dricka några glas vin för att det är gott, mysigt eller till och med avslappnande, utan att ha några som helst problem. Det är inget konstigt att ta ett glas vin eller två, oavsett om man är ensam eller inte.
  • jenny99

Isåfall är jag mycket alkoholist hi hi.
    Jag dricker 1-4 gånger i veckan,allt från 1 glas öl till 4 glas öl.

Gott är det,och jag älskar att koppla av med öl hemma oxå i ensamhet.Mums.

• Jag är den bästa mamman dom har

Följa med mej ut i kväll ??? sitter här i min ensamhet nu men ska ta och röra mej ut på krogen kom med mej  hehe

• Åskan

Jag dricker alkohol FAST mina barn är hemma. Gu vad hemsk jag är?! Och ammar gör jag också....

• Grönögat
    Åskan skrev 2009-03-28 21:45:24 följande:
    Jag dricker alkohol FAST mina barn är hemma. Gu vad hemsk jag är?! Och ammar gör jag också....
    Ha ha you and me babe!
  • Alltid

Klart du inte är alkoholist. Själv tar jag gärna ett glas rött eller två när mannen arbetar på helgen. Barnen är naturligtvis hemma också. Detta gör inte mig till alkoholist.
    Jag har vuxit upp i ett hem där min pappa verkligen söp sig riktigt full flera ggr per vecka. Att vara alkoholist är lite mer än att ta det lugnt med en cider eller två.

• Anonym

Tack tjejer, för era svar.
    Skönt att få bekräftat det som man själv tänkte.
    Jag känner mig inte som en alkoholist iallafall.
    Men jag tror inte att jag kan övertyga mig sambo om att detta är ett okej beteende. Han har redan bestämt sig och då är det svårt att få honom att ändra sig.

• mathias

Har man inga barn eller stör grannar eller stör någon annan så är det helt ok att dricka alkohol ensam. Det är samma regler mellan människor när man är full som nykter.

Svar på tråden Dricka ensam = alkoholist?