• mysaw

    Är 9 mån och hasar sig (inte kryper) bara fram -

    Hej

    Har en 9-mån flicka som sitter och kan komma över i krypläget men hasar/ålar sig bara fram. Hon hasar sig fram vart hon vill på det sättet men hon verkar inte alls vilja ställa sig på knä.

    Någon annan vars barn gör likadant vid samma ålder? Jag vill ju att hon ska börja krypa "ordentligt", dvs använda benen växelvis, vilket är en förberedelse till att gå.

    Blir orolig att hon inte kommer kunna gå...

  • Svar på tråden Är 9 mån och hasar sig (inte kryper) bara fram -
  • Honey1982
    mysaw skrev 2009-03-28 18:45:46 följande:
    HejHar en 9-mån flicka som sitter och kan komma över i krypläget men hasar/ålar sig bara fram. Hon hasar sig fram vart hon vill på det sättet men hon verkar inte alls vilja ställa sig på knä.Någon annan vars barn gör likadant vid samma ålder? Jag vill ju att hon ska börja krypa "ordentligt", dvs använda benen växelvis, vilket är en förberedelse till att gå.Blir orolig att hon inte kommer kunna gå...
    Min son kröp aldrig, utan hasade sig fram - precis som både jag och hans pappa gjorde när vi var små. Å andra sidan tog han aldrig ett par steg i taget när han väl började gå när han var ganska exakt 1 år gammal, han bara släppte och började gå. Så oroa dig inte!!
  • saris2008

    Alla barn kryper inte, jag vet många barn som aldrig har krypit utan hasat sig fram, helt normalt, ditt barn kommer nog snart börja gå.

  • Tant Green

    Min tjej satt bara still på rumpan tills hon var 11 månader Då började hon rumphasa och ett par veckor senare krypa. När hon var 14 månader gick hon.

  • Puma87

    Det är många barn som aldrig lär sig krypa utan börjar hasa sig fram och ibland inte ens det för att sedan lära sig gå.

  • Lia och bäbisen

    Min dotter började krypa vid 10 månader, och blev aldrig särskilt bra på det faktiskt. Började gå en veckan innan 1 år. Så oroa dig inte! Alla är olika! det är absolut INTE sent än, du behöver inte oroa dig på mycket länge!

  • Rulltrappa

    min son lärde sig att hasa just när han var 9 månader. kröp gjorde han inte förrän han hade lärt sig gå vid 13 månaders ålder. så inte är krypandet nödvändigt för att ett barn ska lära sig gå...

  • Mylla

    Liv ålade på magen i fem månader. När hon var 10 månader började hon krypa, och när hon var 17 månader gick hon, hon gick väldigt stadigt. En del barn är ju senare, det är ingen fara. Man ska inte jäkta dom att börja gå, krypningen och ålningen också är bra. Inte nödvändigt för att börja gå, men det hjälper till att utveckla vissa delar av hjärnan har jag hört.

  • ludenben

    min son kryp vid 10 månader, innan dess ålade han bara


    Nu har våran Elias kommit 24/2-09
  • Kazeer

    Min son kröp aldrig. Han hasade sig fram på rumpan. Och han lärde sig att gå. Många månader efter han hade lärt sig gå såg jag honom krypa på riktigt i samband med lek.


    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Lnz44

    hej hur gick det sen? Nyfiken min 14 kryper eller hasar sig inte fram.. han Går runt när man håller i ena handen. Han tar egna steg men ingen koll på balansen

  • Anonym (Hm)

    Min är 16 månader och hasar bara fram på rumpan. Men med en jäkla fart! 😂 det kommer. Ingen stress 

  • Kvinna1989

    Min första lärde sig inte krypa förän 12-13 måns ålder (och gick inte förän 1,5 år utan stöd) . Men inget man märker av idag alls :D Hon fyller år om ett par månader.

  • Lnz44

    Det kommer ni har rätt. Bara man ha gått miste om en härlig tid där de klara sig själva nu måste man vara där heeela tiden. Sjukt krävande 😂

Svar på tråden Är 9 mån och hasar sig (inte kryper) bara fram -