Flytta hemifrån - snart 19 år.
Hej. Jag är en tjej på snart 19 år. Jag vill/ska flytta hemifrån. Kan jag få, bostadsbidrag? Jag har studiebidraget. Och vad kan man mer få för bidrag?
Hej. Jag är en tjej på snart 19 år. Jag vill/ska flytta hemifrån. Kan jag få, bostadsbidrag? Jag har studiebidraget. Och vad kan man mer få för bidrag?
du kan få bostadsbidrag. Du kan annars skaffa ett extra jobb det hade jag när jag flyttade hemifrån. Det var så pass att jag klarade hyran.
Hade även underhållsbidragen från föräldrarna.
Har du inte möjlighet att bo hemma tills du har ekonomi nog att klara dig själv?
okej. jag ska flytta till pojkvännen och han kan inte försörja mig. jag hinner ju inte jobba eftersom jag går i skolan. men underhållsbidraget, kan jag få det? får man inte det om man har barn? mamma får ju det för jag bor hemma.
Jag kan inte bo hemma på grund av många anledningar.
Jag kommer inte klara skolan om jag ska bo hemma.
om du flyttar bor du ju inte hemma.
Kvällar och helger kan du ju jobba trots att du går i skolan. Då får du både arbetsliverfarenhet samt drygar ut plånboken.
o varfö rkan du inte jobba tex helger när du pluggar? o ev. kvällar?
jag jobbade efter skolan o helger , alla lov o liknande när jag gick i skolan, så går gör det . handlar bara om vilja!
Flyttar du in till din pojkvän får du dessvärre inte bostadsbidrag om han har inkomst. Ni räknas då som sambos och inkomsten för hela hushållet räknas. Detta får inte överskrida 90 000 kr per person/år (jag är inte 100%), då får man inte bostadsbidrag. Hade du däremot bott själv så hade du fått bostadsbidrag.
Jag flyttade själv hemifrån som 18åring då jag och min mamma inte kom överens. Dock hjälpte min pappa mig då jag hade svårt att bo hos honom pga avståndet till skolan. Han betalade min hyra och stod för mat (Tror jag fick 4000 lite drygt varje månad) plus mitt studiebidrag. Detta fick jag tills jag tog studenten några månader senare och då kunde börja jobba och försörja mig själv.
Jag blev då sambo med min pojkvän som jag inte ville skulle försörja mig. Vi köpte även bostaden tillsammans.
Jag vet inte vilket förhållande du har till dina föräldrar, men de kanske kan hjälpa dig med din del av hyran/maten tills du gått ut gymnasiet och kan försörja dig själv?
Jag flyttade hemifrån då jag var 18, men hade visserligen tagit studenten då..Studiebidrag och studielån plus hårt extrajobb kvällar och helger kommer man ganska långt på. (Om man lånar pengar från CSN är behovet av extrajobb inte lika stort enligt mig, 7000/mån var tillräckligt för min del under min studieperiod. Särskilt om man kan bo ihop med någon och dela på hyra, etc. Men det beror ju på hur man prioriterar och var man bor förstås).
Men ja, om du fortfarande går i gymnasiet kanske extrajobb är den bästa lösningen ändå.