• mammasgullar

när dagis?

Ni som fött barn extremt för tidigt,
    När satte ni in era barn på dagis?

Min son blir 1år i Juni, och jag vill nog inte sätta in honom på dagis förän kanske december, då är han KORR 1år 3mån.

• Svar på tråden när dagis?
  • Blyger

Min föddes i vecka 29+6 och jag lät honom börja när han var 1½ år okorrigerad, alltså 1,3 år korrigerad...

• Jezan

Min föddes i v 32+5 förhoppningen är att få dagarna att räcka till augusti. Mer praktiskt att börja då, för femåringarna har slutat och det finns platser. I dec kan det vara svårt att få plats där man vill ifall det är fullt. Har inte börjat gå på fp än börjar den 4 april, så jag har tills dess på mig att planera en bra fördelning av dagarna.

• Molly i Skåne

Vår kille som är född v.26+5 och har svår BPD är vi inte rekommenderade att låta börja på dagis förrän i 4-års åldern...
    Vi hade vård av svårt sjukt barn i 13 månader-nu börjat vanli föräldraledighet som tar slut i september 2010-sen vet vi inte hur vi ska göra!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Proletariatet

Tyra ska kanske få börja i höst, då hon fyller 3 år. Vi valde ju att skaffa syskon tätt bla just för att kunna vara hemma med henne, eftersom läkarna rekommenderade att hon skulle vara hemma något år.
    Nu har jag turen att det finns vårdnadsbidrag här, så jag börjar ta ut det nu.
    Sonen som är född i v.35 kommer antagligen få börja när han är runt två år, beroende på hur min studie/arbets-situation ser ut då.

Tyra har varit sjuk ganska ofta trots frånvaron av dagis, men det har varit skönt att få vara hemma med henne, jag vet att det är en trygg liten tjej jag släpper iväg i höst, hon hade nog inte varit mogen tidigare.

Finns det vårdnadsbidrag i er kommun är ju det ett alternativ, det kan man ju utnyttja trots att man ex jobbar ibland, sålänge du inte har dagisplats.

• hotten

det är ju helt inviduelt, vår tjej klarade inte av att träffa fler än knappt ett barn åt gången för att inte bli riktigt sjuk i 1-2 månader framåt... å en del andra saker som gjorde dagis helt omöjligt, fram till ca 5 års ålder sen började de bli bättre å å hon började på 6 års verksamhet som alla andra.. dock bev hon sjukare lite oftare än andra å framför allt mycket längre å svårare sjuk ..

(från 2 år-5 år gick vi på dagis en gång i vecka tillsammans tider då det var mindre barn där osv, men oftast vart hon ju sjuk sedan..)

nu vid 9 års ålder är hon som de flesta andra dock drar förkylningar å dyl fortfarande ut på tiden mer än för de flesta.

• mammasgullar

Okej, min son har inte haft några problem med känslighet (just nu självklart, när det är vinter, men såfort RS är borta ska vi betrakta honom som vilken bebis som helst, ålder baserat på beräknat datum)

han har inga lungproblem och inte vart allvarligare sjuk sen en infektion vid en veckas ålder.

Men jag vet inte riktigt när jag vill att han ska gå på dagis, jag vill ju självklart börja jobba, men jag vill samtidigt vara hemma.

• eilien

Vår dotter har inte heller haft några följdproblem av sin prematurfödsel än så länge hon kom i v 32 och fick ligga på "tillväxt" på sjukhuset, klarade allt själv från början. Och hon kommer börja på dagis när hon är 1,5 år (1år o 3 mån korr).

• Amc 71

Hej!

Vår tjej hade svår BPD (läs presentation).

Vi fick dagmamma eftersom läkarna hade avrått dagis. Dagmamma fick hon 2 månader innan 2 årsdagen. Men hon ville inte ha henne med ansvar för medecin nebunette tror vi.

Så efter 2 veckor fick hon dagis.

Vi var oroliga men det gick jättebra.

Hon var mycket lite sjuk knappt alls om man bortser från Vattkoppor och lite snuva inget allvarligt.
    Vab dagar har varit få jämfört med andra föräldrar man hört med friska barn. 
     Hon blev alls inte så infektionskänslig på dagis som man befarat. Lungproblem märktes inte av alls.

Vi hade tur och läkaren blev glatt överaskad. Hon fyller 5 år snart och går fortfarande på dagis.

Men kom ihåg alla barn är olika någon mall finns inte att efter.

Lycka till!!

Svar på tråden när dagis?