• frollen

barn födda v36+0 - vikt vid 1 år?

Min dotter, som föddes i v36+0, är nu vid 11 månaders ålder en vild, glad och busig unge som håller på att läsa sig gå.. hon har alltid legat lite under dom där bvc-kurvorna men eftersom hennes allmäntillstånd alltid varit bra så är det ingen som egentligen är orolig över vikten. inte jag heller för den delen!

nu vid 11 månader väger hon 6,5kg och är 69cm lång. bvc skämtade lite och sa "som en normal 5 månaders" .. hjälp? :S ..

tänkte bara kolla vad andra barn som oxå varit lite förtidiga vägde vid 1 års åldern? vega vägde som nyfödd 2,5kg.

kram!

• Svar på tråden barn födda v36+0 - vikt vid 1 år?
  • anju79

Dottern föddes i v 36+0 och vägde 2370g. När hon var 1 år vägde hon 8.5 kg.

• LCHFmorsan

Min Kasper föddes 36+0 och vägde 3676, nu är han snart 4 månader och väger ungefär 7,2 kilo.

• Me baby

Hej!

Födde också i v 36, en dotter.
    Födsel 2570 g, men gick ner till 2435 g, var då 48 cm lång.

Idag vid 6 mån ålder är Smilla en riktig liten godbit, väger nu 7,7 och är 66 cm.
    Så hon har tagit igen sig mkt bra, kan tillägga att hon helammats till 4,5 mån, då började jag med smaskisar och idag äter hon smakportion mat till lunch och gröt till kväll och välling sista målet vid 1930. (Detta började jag med nu när hon blev 6 mån, annars var de amning). Plus då amning morgon och efm och ev tidig morgon 1 gång.

Så länge din, er dotter mår finfint så är de ju lugnt som du säger!

Har du märkt ngt med utveckligen i övrigt om hon är efter eller tidig? Eller följer inom sk normalintervallet. Intressant att höra då din är 11 mån och Smillis blir ju de här framöver så.

Hälsningar,
    K

• frollen

min dotter har varit tidig i allt från att rulla, sätta sig upp osv. hon började gå längs möbler när hon var 7 mån och nu springer som runt m sin lära gå-vagn så snart går hon nog själv med ;)

hon får ju en månad extra på alla kontroller men bvc och läkare tycker t.o.m att hon är tidig om man jämför med vanliga bebisar oxå.

det är egentligen bara storleken som inte hänger med!

• Tussilago09

Vilmer är född o vecka 35+6 och väger vid två månaders ålder strax över 5 kg... Mammas lilla tjockis =)

• Me baby

.. shit de var tidigt, 7 mån att gå längs möbler. .. hihi.

smillis kan sitta helt själv, har gjort sen hon var 5,5 mån. å de är så ballt.. dock inga tecken på vilja krypa.. hon är ju en knubbis så hon är stadig där hon är.. hahaa. .. mer prata.. är så bäbisverbal av sig. å älskar sin röst, laborerar med sina stämband.. hehe...känns som hon vill ha dialog på alla sätt, ..hm.. har nog fått de av sin far som älskar kommunicera. har de i jobbet.. också så.

ska bli spännande att följa utvecklingen, jag följer den med ro.

ha en fin kväll,
    k

• mirre2
    Januari 09 skrev 2009-03-24 22:29:57 följande:
    Min Kasper föddes 36+0 och vägde 3676, nu är han snart 4 månader och väger ungefär 7,2 kilo.
     de va ingen dålig vikt  min första e född bf+20 och vägde 3600g

har inga  barn födda 1 mån innan bf och heller inte  ens  1 dag innan alla övertiden men kollade bara in här
    frollen skrev 2009-03-24 10:54:56 följande:
    Min dotter, som föddes i v36+0, är nu vid 11 månaders ålder en vild, glad och busig unge som håller på att läsa sig gå.. hon har alltid legat lite under dom där bvc-kurvorna men eftersom hennes allmäntillstånd alltid varit bra så är det ingen som egentligen är orolig över vikten. inte jag heller för den delen!nu vid 11 månader väger hon 6,5kg och är 69cm lång. bvc skämtade lite och sa "som en normal 5 månaders" .. hjälp? :S ..tänkte bara kolla vad andra barn som oxå varit lite förtidiga vägde vid 1 års åldern? vega vägde som nyfödd 2,5kg.kram!
     men är 69cm normal llängd för 5månaders?  min äldsta pojke va visligen 67cm vi 5månader men ingen av mina andra barn har varit så långa vi 5mån  59cm va min 4a när hon va 5mån och 70cm när hon va 1år
  • godizjen

Joel är född i v36 och vid 7 månader väger han 9170g och är 66cm. Men då är han ganska knubbig..

• frollen
    mirre2 skrev 2009-04-05 18:17:23 följande:
     men är 69cm normal llängd för 5månaders?  min äldsta pojke va visligen 67cm vi 5månader men ingen av mina andra barn har varit så långa vi 5mån  59cm va min 4a när hon va 5mån och 70cm när hon va 1år
    det var mera vikten hon syftade på tror jag. att en normal 5 månaders brukade ligga runt 6,5kg som min dotter väger..

vid senaste vägningen nu vägde hon dock 6580g (är nu 11,5 mån) så hon går ju upp.. men ca bara 25g/veckan.
  • mirre2
    frollen skrev 2009-04-06 11:41:14 följande:
    det var mera vikten hon syftade på tror jag. att en normal 5 månaders brukade ligga runt 6,5kg som min dotter väger..vid senaste vägningen nu vägde hon dock 6580g (är nu 11,5 mån) så hon går ju upp.. men ca bara 25g/veckan.
    aha ok Min minsta tjej vägde 5140g när hon va 5månader
    då e din tjej me andra ord lång och small då
  • MammaTillKevin

Min lilla pojke föddes i V.35+6 Han vägde då 2615g & va 46cm. gick ner till 2500g.
    Nu är han 6,5 mån och väger 8100 och är 68,5 cm

• MyMyMy

Fick min lilla Ludde i 35+0. Vid 10 mån kontrollen vägde han knappt 9 kilo och var 70 cm. Kort och tjock

• knutpunkt08

Min lille kille föddes i v. 34+5 och vägde då 1980 gram och var 44 cm lång. Vid sju månader vägde han 7580 g. och 68.3 cm.

• frollen

rent krasst känns det som om allas ca v36-barn växt till sig rätt bra? fattar inte avrför min dotter inte gör det :/

• Triple Trouble

min ena tvilling var lite tanig vid 10 mån kollen (han hade reflux) vägde då cirka 8,6 kilo, det var en kurva under det normala.

gigantbrorsan vägde nästan 15 kilo vid 1,5, vad han vägde vid ett har jag glömt.

de är födda 36+0 och vägde vid födseln 2385 samt 2905 gram.

alla är ju olika, bara hon följer sin kurva, det är det viktigaste.

• Dahlia

Sonen som är född i vecka 36 vägde 10,5 kg när han var 10 månader och var 75 cm lång.

Dottern som är född i vecka 34 vägde 9,5 kg och var 74 cm lång när hon var 15 månader.

Men det viktigaste är att de följer sin egen kurva. Jag jämförde mina barn ibörjan och tyckte sonen var så stor jämfört med dottern men bvc sa till mig att sluta jämföra för de är olika individer.

Felicia 1996 och Eddie 2008... Tack för att ivf finns
  • cecilia26

Min lilla Tilda är född v. 35+5. Vägde då 2500g hona var 45 lång. På 1 års dagen vägde hon 8550 g å var 73 cm lång.

Svar på tråden barn födda v36+0 - vikt vid 1 år?