• rudeez

Analklåda, står inte ut mer!

Nu må detta inte vara rätt forum kanske men vet inte vart jag ska vända mig.
    Ända sedan oktober ungefär har jag "lidit" av klåda kring anus.
    Från början trodde man att de skulle gå över av sig självt och sen har man "lärt sig leva" med det.
    Har inte den blekaste vad detta kan bero på men efter va jag läst kan de vara en rad olika anledningar.
    Klådan finns där mer eller mindre alltid, ibland tänker man inte på det och det är inga problem. Nästa stund kliar de nå så vansinnigt att man inte vet vart man ska ta vägen.
    Kliar så mycket att jag ibland blöder, förmodligen spricker huden och de svider nå fruktansvärt när man duchar och tvättar sig.
    Flera gånger tänkt gå på apoteket och fråga efter behandling men skämms så mycket för at fråga i kassan "salva för analklåda, har ni det?".
    Har ni några tips på salvor och liknande som är receptfria på apoteket, för nu står jag inte ut längre.
    Alltid hållt god hygien så antagligen beror de kanske på för mycket stillasittande och svett osv.

//Bekymmrad 23 årig kille.

• Svar på tråden Analklåda, står inte ut mer!
  • Anonym

ja du.. ac3 comfort kan du prova tycker den är rba men dyr. har testat lite olika. annars tycker jag att vanlig aloe vera lindrar ganska bra.

• Bedhead

Det är inte springmask då? Det kliar något fruktansvärt, mest på kvällarna.

• rudeez

Springmask, njae. Jag tror inte det men vet ju såklart inte. Det kliar inte mer på kvällar utan "anfallen" kan komma morgon som lunch som kväll liksom. Ac3 comfort, är det "läkande" med eller förhindrar det klåda tillfälligt bara?

• Anonym

det är även l'kande, men köp två förpackningar medans du ändå är igång annars kanske det inte räcker läkningen ut så att säga.

• Anonym

Jag tycker att du ska kolla själv om de ändå inte är springmask,om du har haft de länge så blir de ju fler maskar o då kan de ju klia ofta o mycket!!! sätt dig på huk o ta fram en spegel när de kliar o titta,är de springmask så är de ju snabbt avklarat med tabletter....

• Anonym (Kortison)

Enkelt fixat. Köp Hydrokortisonsalva på Apoteket, receptfritt. Smörj morgon och kväll i någon vecka. Klart. Ac3 kan du förresten glömma, det är helt ovetenskapligt skit, utan verksam substans. Ett dyrt hittepå som någon vill tjäna stora pengar på genom falsk marknadsföring. Lycka till.

• fruganL

Hemorrojder!
    Det låter i alla fall som mina, har haft både med och utan graviditet.
    Börjar med att det kliar nåt så kopiöst och efter ett tag blir det små sprickor i huden och även svullnader. Men vad är först, klådan eller sprickorna?
    Har haft det korta stunder, men ja, när det kliar så finns det i princip inget annat att göra än att köra ner handen i byxorna och riva av en kliatango.
    Googla på hemorrojder och se om du känner igen symptomen.

Jag köpte Xyloproct receptfritt på apoteket och det försvann efter en användning. Det måste ju vara värt ett försök.
    Men den är vit, så titta efter maskarna innan du smörjer på.

Lycka till.

• Anonym (apotekare)

håller med förra inlägget, låter som hemorrojder. skulle oxå satsa på xyloproct, vår storsäljare =). kortison visst, det tar bort klådan, men frågan är ju varför det kliar. man vill ju inte bara bli av med symtomen, utan orsaken till dessa. kom bara ihåg att använda krämen som man ska, fuska inte! och du, det är inte en fråga som är för dum att komma med till apoteket. vi som jobbar där är ju till för att rådge! skäms inte! lycka till!

• Anonym (Kortison)

Men orsaken till analklåda är ju ofta okänd, även efter utredning. Många får mer besvär när de lagt sig under täcket på kvällarna/nätterna pga värme och instängdhet. En dusch kan då hjälpa vilket kan indikera att det handlar om svett och avföring som ger en lokal irritation (vem är skitfräsch i rumpan efter en heldag på jobbet, kanske i tajta brallor, och efter att ha haft avföring ett par gånger...?). Kortison kan då lindra besvären tillfälligt - efter en veckokur brukar de hålla sig borta i någon månad eller två. Sen får man göra om det.

Hemorroider är inte förklaringen till alla analbesvär.

• Anonym (känner igen sig)

Se till att hålla "området" väl ventilerat med luftiga kläder. Helst i naturmaterial.

Det gör ont att tvätta sig men har man väl kommit förbi de första sekunderna kan det lindra att skölja eller badda med svalt vatten. Och använd för allt i världen inte tvål om den inte är riktigt, riktigt mild.

Om det är väldigt narigt och irriterat kan du prova med salvan Inotyol. Den brukar finnas på apotekets baby-avdelning. En salva som f ö är användbar till mycket och bra att ha hemma om man har känslig hud.

• Anonym (inte kul)

Har haft liknande symtom som dig. Ej under graviditet. Det blev som sprickor till sist i analöppningen. Ringde vårdcentralen som tipsade om en salva som heter alcosanal. Den var superbra, efter två dagar var det nästan helt borta. Kan komma tillbaka fortfarande men salvan lindrar snabbt. Ett annat tips jag fått är att inte torka med papper efter toalettbesök utan använda typ tvättlapp och sedan handduk. Pröva dig fram och hoppas det bli bättre!

• Anonym (apotekare)

Anonym (Kortison) skrev 2009-03-24 10:13:58 följande:

Men orsaken till analklåda är ju ofta okänd, även efter utredning. Många får mer besvär när de lagt sig under täcket på kvällarna/nätterna pga värme och instängdhet. En dusch kan då hjälpa vilket kan indikera att det handlar om svett och avföring som ger en lokal irritation (vem är skitfräsch i rumpan efter en heldag på jobbet, kanske i tajta brallor, och efter att ha haft avföring ett par gånger...?). Kortison kan då lindra besvären tillfälligt - efter en veckokur brukar de hålla sig borta i någon månad eller två. Sen får man göra om det.Hemorroider är inte förklaringen till alla analbesvär.
    självklart MÅSTE det inte vara hemorojjder, skulle även kunna vara svamp, för som sagt, vem är speciellt fräsch därbak efter en hel dag? svampsporer finns över hela kroppen, och ibland har man oturen att det blir ett utbrott. då gäller det att först konstatera på vc att det är svamp (om man inte haft det förut och vet). så kan du köpa en kräm mot svamp som innehåller kortison, daktacort, som behandlar svampen och hjälper mot klådan...
  • MammaMu3

Hej.. Lider oxå av analklåda...Mina knep som jag använder är Xylocain (bedövningskräm) Har alltid i väskan, ifall man är borta å det börja klia...

Citron är toppen, svider dock som fan nån minut, men lova att sen klia det inte på ett par timma...

Va hos doktorn nygligen med min dotter som har fått nån form av eksem, hon fick en salva för detta, vi med analklåda prova gärna allt, så jag provade denna salva, tror det eller ej men den var superbra.. Nu smörjer jag mig morgon å kväll och är så gott som klådfri..

Salvan heter betnovat med chinoform med stark steroid...
    dock inte receptfri...

• Anonym (cassandraa)

tydligen ska yoghurt fungera bra att smörja på det gjorde de på grekernas tid

Svar på tråden Analklåda, står inte ut mer!