• T inne

Hård mage

Min dotter är idag 8 veckor gamal och är född i vecka 33+3 .
    Amningen funkade inte, under tiden på neo fick jag pumpa ut till henne och fylla på med Nan för att hon skulle bli mätt. Nu när vi kommit hem får hon bara Nan och protovit (vi hoppar över niferex pga hennes hårda mage.) Det tar 2-3dagar mellan hennes bajs fast att hon får Lactulos och magmassage. nån som har några fler förslag om hur vi ska få igång hennes maga?

• Svar på tråden Hård mage
  • ab80

hej
    är eran dotter lös i magen när hon väl bajsar eller är det hårt då också?

• mistryrose

Hur länge har ni kört med laktulos?? mina tjejer är födda i exakt samma vecka som din och var också hårda i magen. Det vi märkte var att det tog sin tid för laktulosen att kicka igång. Vi gav morgon och kväll tror jag men jag minns inte mängd. Hoppas det löser sig! Lycka till!

• T inne

Hej!
    Nä de e löst bajs som kommer ut. Men sist vi var hos BVC så sa dem att vi skulle skita i Lactulos ett tag och prova med sampers magdroppar och de verkar faktiskt att funka. Hon har bajsat en gång om dagen nu i 3 dagar i streck . Hoppas de håller i sig.

• oktober3

Att bebisarna inte bajsar varje dag är inte konstigare än att de bajsar flera gånger om dagen har jag fått höra. Det borde väl inte vara någon större skillnad till följd av att hon äter ersättning istället för bröstmjölk, eller?
    Vår son hade ett tag 10 dagar mellan varven, och det var tydligen helt normalt. Visserligen kan de ju ha lite problem med magen som följd av detta, men det är ju inget kritiskt. Oftast, ska jag kanske tillägga. Men hur som helst tror jag inte att du behöver oroa dig om hon inte bajsar varje dag. Det lär gå över. Och du kan ju glädja dig lite åt att det kanske går färre blöjor på det viset...

• T inne

Jo de är ju klart. De är bara så synd när hon kämpar så, och så kommer inget,Hon är helt röd i huvudet och blir ledsen, de är därför jag undrar.

• Therese33

Tinne: Jag känner igen det där, vi hade likadant problem med K när han var liten. Det enda vi kunde göra är att ge honom lactulos och magmassage. Så fort hon blir lite större så kan ni ju ge katrinplommonpure...

• EMO 979
    oktober3 skrev 2009-03-28 18:14:41 följande:
    Att bebisarna inte bajsar varje dag är inte konstigare än att de bajsar flera gånger om dagen har jag fått höra. Det borde väl inte vara någon större skillnad till följd av att hon äter ersättning istället för bröstmjölk, eller?Vår son hade ett tag 10 dagar mellan varven, och det var tydligen helt normalt. Visserligen kan de ju ha lite problem med magen som följd av detta, men det är ju inget kritiskt. Oftast, ska jag kanske tillägga. Men hur som helst tror jag inte att du behöver oroa dig om hon inte bajsar varje dag. Det lär gå över. Och du kan ju glädja dig lite åt att det kanske går färre blöjor på det viset...
    Jo..är skillnad om de är ammade mot för tillägg..är nåt i bröstmjölken som gör att de inte blir förstoppade och då är det normalt att de kan gå flera dar emellan..flaskbarn ska helst göra vare dag-varannan dag...
  • Therese33

Kom på en sak som du kan göra, häll i lite rapsolja i ersättning, det smörjer tarmen...

• Emmen82

vi hade samma problem! sonen fick mestandels nan å han va jättehård i magen å hade besvärligt av det:( vi hällde rapsolja i hans nan och det blev mkt bättre. kanske inte spelar så stor roll exakt hur ofta dom bajsar men dom ska ju absolut inte behöva ha ont ju! jag e helt säker på att dom blir hårdare av ersättning än bröstmjölk, alla som ej ammat verkar ha den erfarenheten! tyvärr kan d ju va svårt å få igång amningen om man har en liten "premmis"...

• cajsagve

En tesked messmör i ersättningen varje gång gör susen!! Har funkat för oss!!

• FruLeskinen

Hej!

Det där med rapsolja lät intressant. Mina 2 veckors tvillingar har fått så svårt att bajsa sen vi började me ersättning (NAN) . Till min fråga... Hur mycke rapsolja ska man ha i?

Svar på tråden Hård mage