• Nomman

Faderskapsbekräftelse...

Hej alla Pappor!

Är det någon med än jag som tycker att det här med Faderskapsbekräftelse är helt sanslöst konstigt?

Om jag är gift med min kvinna så räknas jag per automatik som pappa till mitt barn. Är jag däremot bara sambo med min kvinna så måste jag och hon genomlida ett möte med socialen för att jag ska få bli pappa till mitt barn.

Betyder det att jag är helt rättslös om min kvinna bestämmer sig för att hon inte vill ha mig mitt barns liv? För då skulle jag väl aldrig kunna bli pappa i juridisk mening?

Och betyder det att en gift kvinna omöjligt kan ligga med en annan man, emedan en sambo-kvinna förutsätts ligga med minst 2-3 andra män vid sidan om sin sambo?

Och betyder det att om min kvinna skulle dö vid förlossningen att jag inte får bli pappa till mitt barn?

En mängd frågor här, men jag tycker att hela lagen verkar ganska så rutten och vill höra vad ni andra tycker och tror.

• Svar på tråden Faderskapsbekräftelse...
  • Kupala

"Om jag är gift med min kvinna så räknas jag per automatik som pappa till mitt barn. Är jag däremot bara sambo med min kvinna så måste jag och hon genomlida ett möte med socialen för att jag ska få bli pappa till mitt barn."
    - När ni får barn och är sambos så får ni hem ett papper båda ska fylla i hos socialkontoret (Måste vara vittnen med) och när du skrivit under det är du officielt pappa till barnet oavsett om det är en japan som egentligen är det :P Är ni gifta, ja då sker det ju per automatik..

"Betyder det att jag är helt rättslös om min kvinna bestämmer sig för att hon inte vill ha mig mitt barns liv? För då skulle jag väl aldrig kunna bli pappa i juridisk mening?"
    - Om mamman nu vill skilja sig / separera.. Så brukar ju delad vårdnad va bäst.. MEN om hon vägrar det så har ju dessvärre vi pappor VÄLDIGT lite chans att vinna vårdnaden om barnet ja..

"Och betyder det att om min kvinna skulle dö vid förlossningen att jag inte får bli pappa till mitt barn?"
    -Åter igen, är ni gifta är du per automatik pappan.. Är ni INTE det skulle jag tro att du får ta ett faderskapstest så länge men då hamnar ju ungen i det sociala systemet och det är ju inte direkt roligt kanske..

• Dofilus

Den enda slutsatsen man kan dra av att man måste skriva på det där pappret måste vara att gifta kvinnor per definition inte kan vara otrogna.

• FITU

Ett helt sjukt system är väl det minsta man kan säga... Med första barnet fick vi lov att skriva papper, men tvåan var automatiskt min eftersom vi då var gifta... Helknäppt!

• Gnagarn

-> Nomman

Hur vill du att lagstiftningen skall vara?

• PerG

Att det blir automatiskt faderskap när man är gift är väl snarast en administrativ effektivisering för att slippa ha hundratusentals besök varje år på socialkontoren. Eftersom vi inte har något samboregister i Sverige så kan man inte ha samma automatiska faderskap för sambopar och för de som är särbos eller inte är tillsammans är det såklart heller inte möjligt.

Det som är märkligast är inte faderskapet, utan det är vårdnaden! Om man är gift så blir det automatiskt gemensam vårdnad, men om man inte är gifta så måste mamman ge pappan gemensam vårdnad även när faderskapet är fastställt.

Det är alltså mamman som efter eget tycke (det behövs ingen orsak) kan välja om pappan ska få vårdnad eller inte. Om pappan vill ha gemensam vårdnad måste han då dra detta till domstol (som enligt praxis ändå kommer ge gemensam vårdnad om han inte är direkt olämplig)..

Angående din fråga om din sambo skulle dö under förlossningen så kommer du och ditt barn isåfall hamna i limbo. Det uppmärksammades för ett tag sedan om någon som råkade ut för just detta:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article469233.ab

• Cerasus
    Nomman skrev 2009-03-22 11:40:08 följande:
    Och betyder det att om min kvinna skulle dö vid förlossningen att jag inte får bli pappa till mitt barn?
    Det går alldeles utmärkt att fixa den saken före förlossningen. Så gjorde vi efter en story i nyheterna om en pappa som inte fick vårdnaden förrän efter en osannolikt långdragen faderskapsutredning efter att modern dött i barnsäng. No problemo.

Håller däremot med om att systemet är sinnesslött.
  • Handyman76

Vårdnadsfrågan är helt sinnessjuk.
    Min tjej slängde ut mig och sen valde hon ensam vårdnad när barnet hade fötts. Jag hade ingenting att säga till om.
    Har aldrig känt mig så rättslös. Helt sjukt.
    Var inte några problem om att det var jag som var pappan dock.

• Vibekes Pappa

Jag tycket det är lustigt att bara för att man är gift så är man automatiskt fadern till barnet. Vad är det som säger att kvinnan inte kan ha varit otrogen och den andre mannen är fader till barnet?
    Borde alltid vara faderskapstest, oavsett om man är gift, sambo eller ensamstående.
    Dock är det väl en kostnadsfråga.

• PerG

Det är högst troligt av administrativa skäl man gör så. Det finns ju inget samboregister i Sverige och då är det svårt att förutsätta vem som skulle vara fader när man är sambo. Något särboregister har vi heller inte för den delen.. ;)

Man har ju all möjlighet att motsätta sig faderskapet även om man är gift om man vet eller misstänker att man inte är fader till barnet så lagen säger ju i princip att man förutsätter att maken är pappa om ingen annan säger något annat.

JustTemporary skrev 2009-04-16 22:11:54 följande:
    Jag tycket det är lustigt att bara för att man är gift så är man automatiskt fadern till barnet. Vad är det som säger att kvinnan inte kan ha varit otrogen och den andre mannen är fader till barnet?Borde alltid vara faderskapstest, oavsett om man är gift, sambo eller ensamstående.Dock är det väl en kostnadsfråga.
  • nilspetter

Varför kan man inte få skriva under det före/efter förlossningen på plats?

Varför ska det krävas vittnen? Ska de bevittna själva samlaget också?

Id handlingar och påskrift vid bb skulle jag tycka räcka gott med tanke på
    hur enkelt det är att bli "pappa" som gift.

• Sniffy
    nilspetter skrev 2009-05-05 00:22:25 följande:
    Varför kan man inte få skriva under det före/efter förlossningen på plats?Varför ska det krävas vittnen? Ska de bevittna själva samlaget också?Id handlingar och påskrift vid bb skulle jag tycka räcka gott med tanke påhur enkelt det är att bli "pappa" som gift.
    Det är larvigt hela proceduren, men enklast är att göra det innan födelsen. Vi gjorde det 3 månader innan vi fick våra. Tror att BM vill slippa allt pappersarbete, dom har nog att göra. Angående vittnen så fyller dom själva den rollen, det var två tjänstemän som skrev på som vittnen, och det var aldrig några frågor om intimitet, det var en självklarhet.
  • nilspetter
    Sniffy skrev 2009-05-05 18:45:01 följande:
    Det är larvigt hela proceduren, men enklast är att göra det innan födelsen. Vi gjorde det 3 månader innan vi fick våra. Tror att BM vill slippa allt pappersarbete, dom har nog att göra. Angående vittnen så fyller dom själva den rollen, det var två tjänstemän som skrev på som vittnen, och det var aldrig några frågor om intimitet, det var en självklarhet.
    Men vittnen även... jag menar återigen att de bevittnat själva påskrivandet. Inte vem som är far. Och eftersom man per automatik blir far om man är gift krävs det inga vittnen för en sådan underskrift. BM, id och skriv under, klart.
  • Mattias Ek

Vi ska till familjerättbyrån i malmö nu innan barnet föds, men vi behöver inget vittne.

• Sniffy

Mattias Ek skrev 2009-05-23 19:13:12 följande:

Vi ska till familjerättbyrån i malmö nu innan barnet föds, men vi behöver inget vittne.
    Det är för att dom själva oftast fungerar som "vittnen", men som många håller jag med om att detta begrepp borde försvinna.
  • abraxe

Vist kan jag hålla med om att det vid första anblicken låter väldigt märkligt men tänker man efter lite om lösningar på det så kommer man snart på att det inte är så lätt! Att man per automatik är fader när man är gift låter ju igentligen ganska logiskt (man förutsäter väll att det normala är att man inte är otrogen i fasta förhållanden!) och är även troligen av administrativ karaktär som nämtstidigare. Att man som sambos, särbos separerade mm behöver åka in och skriva på papper är också igentligen ganska logiskt då det inte finns några register att följa. Att man behöver vittnen är väll även det jurdiska eller administrativa saker, tänk på att det är faktist en ganska värdefull handling man skriver på! Det är ju även så att många handlignar skall man ha vitnen till (tex kopior på orginal handlingar dvs videmering mm).
    När jag började tänka på lösningar till det så blir det ganska komplext, tänk om man följde folkbokföringen och de blivande föräldrarna skulle ha spearerat innan födelsen och modern flyttar in till sin bror... (ser väl inte så bra ut med bror och syster som föräldrar! Ja ja, dpliga exemple kan man alltid hitta på...) det ända alternativ jag kan komma på är att ha register över sambos men då är det helt andra regler som skall ändras än faderskas reglerna utan hella sambo lagstiftningen och hur och när man skall registrera sig där med... Plötsligt blev det komplicerat... Och att man skall ha barnmorksan till att skriva paperna tycker inte jag är rätt, dom har andra saker att fukosera sin energi och kunskap på än att lägga mer administrativa uppgifter till dom, deras arbete är att ta hand om barnen och föräldrarna!

Oj, det blev ett ganska långt inlägg, hoppas att det inte blev för rörigt...

• Danielito

Men i princip så kommer båda parnerna överns om att säga ja att man är föräldern till barnet så blir det så.
    Därför tycker JAG att man lika gärna kan skicka in papprerna vem som är föräldrarna.
    Tror inte dom kommer säga; Nää, men det kan du väl inte vara"

• Zåny

en riktig skit regel är det, förstår inte vem fan som sitter och kommer på all sådant

• essarf

Men det är rätt smärtfritt att gå via socialen tidigt. Det går ju så fort en barnmorska på mvc bekräftat att man är gravid (ultraljud tror jag behövs) Vilket jag tycker att man som man skall kräva att så görs direkt man kan. Sen.. "vittnen", innebar i princip att två sekreterare från kontoret kom in och häftade lite papper i samma rum som vi skrev på pappret i. Sen var det bara att intyga att man hade gjort *ditt och datt* inom en viss tidsperiod.

Men rent teoretiskt kan man ju säkert kräva faderskapstester och domstol osv. Utan ett komplett DNA register över alla medborgare är det rätt svårt att avgöra faderskap, om nu mamman blånekar. Speciellt om det är korta förhållanden, särboförhållanden etc.

Svar på tråden Faderskapsbekräftelse...