• mymlis

Bra och dåligt med hippychick hipseat??!!

Har funderat på att köpa ett hippychick. Emil har blivit så stor att det inte längre är möjligt att bära i sele, det håller inte min rygg. Såg en annons om hippychick och tyckte det verkar bra, för bär honom oftast på ena höften. Sjal har vi prövat många olika varianter, knytningar osv. och inget passar oss. Emil vill inte sitta så nära mej, han blev otålig, gnällig och efter en stunds bökande var han helt svettig. Så sjal är inget alternativ, som tur fick jag låna en uppsättning sjalar av en bekant, så slapp jag lägga ut pengar på det. Det kanske inte är bekvämt att bära långa stunder med hippychick, men det är jag inte ute efter. Behöver att hjälpmedel t.ex. då vi är på husbygget, för är kommer jag inte fram med vagnen ännu och skulle aldrig låta honom krypa omkring där själv, då det finns en massa farligt. Men vill ju ha honom med då vi är där och planerar och kollar att saker är gjort enligt önskemål.

Ja, kort sagt.... (har visst svårt med det...) vill höra allt bra och dåligt!!

• Svar på tråden Bra och dåligt med hippychick hipseat??!!
  • jeanyn

Jag har köpt en sådan, men har inte haft den så mycket än. Jag har provat några korta stunder hemma. Jag har tidigare jobbat på dagis och då alltid gått och burit barn på höften. Det känns i alla fall att Hippychicken avlastar lite, framförallt blir det lättare för armarna.

Jag vet inte om det var till nån hjälp men det är vad jag kan säga än så länge.

• Fridus

jag har ett sånt, brukar bära min dotter på 6 mån så när jagtex går och hämtar posten, slänger soper, lämnar och hämtar sonen på dagis och jag tycker det avlastar bra. jätte smidigt kortare stunder kanske blir jobbig en längre stund men helt klart bra för oss hötbärare. Har även fått låna en ringsjal av en kompis och det går även att bära på höften i en sån det är jätte smidigt det med.

• Da Reb

Jag har en och jag tycker att den avlastar armar och rygg otroligt bra. Den är perfekt om man har ett litet barn som vill bli buret samtidigt som man måste göra något, tex gå ner i tvättstugan eller vad det nu kan vara. Jag använder den dock inte så mycket som jag trodde att jag skulle göra. Den känns lite krånglig att ta på sig den när man likväl kan sätta barnet på höften.

• mymlis

Tack för era svar, funderar ännu. Fick nu låna en "ryggsäck" i vilken man kan bära barnet. Den har stödrem som kommer runt min höft, som fördelar tyngden rätt. Ska testa den, med den skulle jag ha båda händerna fria och Emil skulle se omkring sig bra där från sin plats.

Ska se vad det blir... gissar på att det blir att jag fortsätter bära honom på höftet!

• Maria Nilla karlsson

Jag köpte en höftbärare från märket googosa. Det har verkligen fungerat så bra då vi upplevde att vår lila inte gillade bärsele. Älskar att använda den på kvällen när han ofta vill vara nära och nu blir man inte trött i armarna haha. Jag vet inte om det är någon skillnad på höftbärarna men det ser ut som googosa har mer lutning?

• Anonym (Ollivia)
    Maria Nilla karlsson skrev 2024-08-15 07:47:39 följande:

Jag köpte en höftbärare från märket googosa. Det har verkligen fungerat så bra då vi upplevde att vår lila inte gillade bärsele. Älskar att använda den på kvällen när han ofta vill vara nära och nu blir man inte trött i armarna haha. Jag vet inte om det är någon skillnad på höftbärarna men det ser ut som googosa har mer lutning?

Ett tips i all välmening. Om du citerar trådstarten ser man överst i citatet upp vilket datum inlägget gjordes. TS barn är idag i princip stor nog att själv bli förälder. :) 
Svar på tråden Bra och dåligt med hippychick hipseat??!!