• tvåtjejersmamma

Jag kan inte ge mina barn lika mycket leksaker/kläder som kusinen får.......

Jag har två döttrar som vi valt att jag ska stanna hemma med. Jag ångrar inte det valet, för jag tror att det i längden är det bästa för mina barn.

Men alla ni som är hemma vet ju säkert att ekonomin kan bli något ansträngd, och att man måste välja vad man lägger pengarna på. Det innebär att mina barn kanske inte kan få riktigt lika mycket saker som sina kompisar, vars föräldrar båda jobbar.
    Det är mina barn fullt införstådda med, och de är verkligen jätteduktiga och klagar sällan över just detta.

Men nu till mitt problem; Min lillasyster och hennes man fick kämpa väldigt hårt och länge, och fick utstå många missfall innan de äntligen fick sin dotter. De har "bara" henne och båda jobbar heltid.
    Då de inte vill att hon ska behöva vara så mycket på dagis så brukar de be mig att ställa upp ibland och hämta henne tidigare. Hon är i samma ålder som min yngsta dotter, 5 år.
    Det är klart att jag ställer upp, för jag tycker att det är en jättego liten tjej. Men problemet är att varje gång hon kommer hit så har hon någon ny leksak, eller ny klänning att visa upp. Saker som jag inte har någon möjlighet att ge mina barn.
    Igår var det jättefina silverglittriga ballerinaskor med liten klack. Min lilla tjejs ögon blev som vanligt enorma. Och jag såg hur hon längtade. Det gjorde så ont i mig.

Detta händer verkligen jätteofta.
    Missförstå mig inte! Min syster och hennes man har ju en helt annan möjlighet att "skämma bort" sitt barn. Och med tanke på hur de kämpade för att få henne så har jag full förståelse för att de vill ge henne allt de kan! Det är egentligen inte det saken gäller.

Min fråga är helt enkelt; Finns det någon annan hemmaförälder här som är/har varit i samma situation. Hur hanterade ni det? 
    Ångrade ni någonsin att ni inte valt att jobba istället, så att ni kanske haft möjlighet att ge ert barn lika mycket? 
    Hur ska jag göra för att det inte ska bli så svårt för mina barn (främst för den yngsta)? Finns det något jag kan göra för att det inte ska bli fullt så "påtagligt" att kusinen får mer och finare saker än mina barn?

• Svar på tråden Jag kan inte ge mina barn lika mycket leksaker/kläder som kusinen får.......
  • Isnogood

Nu är jag inte någon hemmaförälder...men jag tror detta e väldigt vanligt hos föräldrar överlag....
    På dagis/ i skolan/på fritidsgården/i stallet eller vart det nu kan vara så kommer det nog alltid finnas något eller några barn som får så mycket mer än vad man själv kan ge till sina barn....

• tvåtjejersmamma
    Hästarobarn skrev 2009-03-19 14:18:17 följande:
    Nu är jag inte någon hemmaförälder...men jag tror detta e väldigt vanligt hos föräldrar överlag....På dagis/ i skolan/på fritidsgården/i stallet eller vart det nu kan vara så kommer det nog alltid finnas något eller några barn som får så mycket mer än vad man själv kan ge till sina barn....
    Ja, självklart. Och när det gäller kamraterna så är det, som sagt, inget problem.

Men med kusinen blir det liksom lite "närmare" och mer "påtagligt".
  • ompa

Jag är inte heller hemmamamma på heltid som du TS. Vi har i alla fall inte råd att ge våra flickor allt dom pekar på. Vill faktiskt inte heller. Vi tror att det är bra för dom att önska och längta efter saker. Tänk på vad du faktiskt ger dina barn. Dig, din tid, din kärlek, din omsorg. Det kan inte köpas för pengar. Det är mer värt än saker.

• marsbebis

Tänk på att kärlek inte kan köpas för pengar och sålänge dina barn får massor av kärlek så växer deras självförtroende. I slutändan hänger inte dina barns väl och ve på hur mycket leksaker de har - för det behövs inte mycket, inte heller på vilka märken de har på sina kläder. För mig är huvudsaken att de är hela och rena och älskade.

• ELIsa82

åh, jag tycker att du gör såå rätt - barnen skulle inte bli gladare för att de får saker "hela tiden". tänk vad mycket kvalitetstid de får med sin mamma. mitt barn kommer att gå på dagis men kommer absolut inte att få saker "hela tiden" för det. nej, jag tror att det viktigaste är att de känner sig trygga och det gör de med eller utan mycket leksaker.

vad nu gäller ansträngd ekonomi så säger jag bara: Loppis!!! har inte ansträngd ekonomi själv för tillfället i alla fall, men det finns väldigt mycket fräscht att köpa begagnat!!!

för att det inte ska bli så påtagligt kanske du kan prata med din syster om hur er situation ser ut och hur du ser på saken, dvs säg samma sak som du skrivit i tråden och försök komma överens om hur det ska vara när barnet är hos er - hon kanske kan leka med de saker ni har hos er istället för att ta med sig egna leksaker t ex.

• tvåtjejersmamma

Tack för era svar och goda råd.

Jag känner ju också innerst inne att jag gör rätt, att det här ändå är det bästa för mina barn. Men i vissa stunder känns det svårt och då är det så skönt att få lite stöd och uppmuntran. 

• näradig

nej, vi ångrar det aldrig den bästa prioritering vi gjort. Varken jag eller mina barn tycker det är konstigt att andra har andra förutsättningar och gör på andra sätt. Fast vi köper nog ganska mycket till dem. Vi köper begagnat och säljer sådant vi har så det kostar oftast inget i slutändan. ett par begagnade fina ballerina skor kostar ju ca 5 kr tex

• Angel73

Köp på er lite fina begagnade saker om ni är på loppis eller via tradera, ta fram dessa med lite mellanrum så er dotter får känna att hon också nån gång har något fint att visa.
    Jag vet att det är tufft emellanåt som förälder men i slutändan är det tiden som räknas inte sakerna.
    Du kommer inte sitta som pensionär och ångra att du valde att lägga tiden på ditt/dina barn.

• Meli

Jag tror ändå att ni gjort det bästa valet för barnen. Och det tycker ju egetnligenhennes föräldrar också, eftersom de vill att du ska ta hem henne så hon "slipper"   så länge på dagis, så jag tycker verkligen inte att du ska ha dåligt samvete.

Men ett tips är att när de är så där små, så bryr de sig inte så mycket om om något är begagnat, så kolla tex Tradera där man kan göra verkliga fynd.

• DetVarEnGång

Jag tror att det är mycket bättre att inte köpa för mycket grejer till sina barn.
    Ju mer man har, desto mer vill man ha. Det är bra att behöva längta till något, då känner man riktig glädje över det man önskat sig.

• Jiffy75

Det finns nog både positiva och negativa saker med att vara hemma med sina barn länge. Men jag tror inte på att barnen mår bäst av att vara hemma med en förälder en längre tid. De är ju sociala varelser och behöver få leka och vara med andra barn. Dessutom blir man ju drabbad ekonomiskt av att vara hemma.

Men gör ändå man det valet att vara hemma med barnet/barnen så får man ju anpassa sig efter det oxå.
    Tror inte på att barn mår bättre av att få en massa grejer. Men om det blir för extremt åt det andra hållet, ja då hade jag (om jag var i dina kläder) övervägt att kanske börja jobba lite grann för att dryga ut kassan.

• Renoveringsobjekt

Varför kan du inte jobba åtminstone halvitd? Om dottern är 5 år går hon väl ändå på allmän förskola? Nu menar jag inte att du ska jobba och dra in pengar för att kunna köpa silverfärgade ballerinaskor utan kanske för att kunna spara till barnens framtid eller till resor som ni kan göra samt utvecklande fritidsaktiviteter?

Sedan kan jag ju tycka att om du är "dagmamma" åt kusinen kunde ju de föräldrarna köpa lite grejer emellanåt som ett tack för hjälpen, ex. likadana skor till din dotter.

Svar på tråden Jag kan inte ge mina barn lika mycket leksaker/kläder som kusinen får.......