• Sunset 79

När kan man ha sex efter förlossning?

När kan man börja ha sex igen efter förlossning?Vår dotter förlöstes med sugklocka och jag blev sydd.har fortfarande lite avslag men mår bra i övrigt så när kan man börja ha sex igen? Bör jag vänta till efterkontrollen?När gör man efterkontrollen?

• Svar på tråden När kan man ha sex efter förlossning?
  • BimBim o Knorrans Mamma

När du känner dig redo.
    Nä efterkontrollen behöver du väl inte vänta på. Jag vet flera som haft sex bara en knapp vecka efter förlossningen

• Nica86

Efter avslag eftersom de kan bli infekterat annars om ni inte kan hålla er använd kondom men så fort du känner dig redo så är de bara att köra igång =)

• buffybus

oj det är ju individuellt. vi hade sex 3 veckor efter förlossningen. då hade mitt avslag nästan slutat helt och jag kände mig redo..
    kan ju säga att det inte va skönt hehe

André ska bli storebror i Juli-09
  • HejHoppDå

Det enda jag tyckte var skillnad nu (6 veckor efter förl) var att det stack lite och sen märkte jag ju lite att jag var uttöjd ... men det rättar väl till sig efter hand... jag är iaf duktig med knipövningarna :)

Vi gjorde som rekommendationerna säger... väntade 6 veckor...

• Ezder

När stygnen läkt och du känner dig redo och vill... Men använd kondom tills avslaget slutat.

Vi väntade knappt två veckor, då stramade det lite men det gick över på några dagar. Fast då hade jag iofs bara två stygn.

• BeautifulPink

När vet man att stygnen läkt då? Hur lång tid kan det ta? Min son blir 4 veckor imorrn. Jag vet inte hur många stygn jag blev sydd med men det gör inte ont längre när jag rör vid det.

~*Neo 090516*~
  • LillaFlingan

uuuh kan inte ens tänka på sex.. har ingen sexlust what so ever..
    vägrar hångla med sambon för jag vågar inte ens försöka bli upphetsad..

förlossningen var rätt traumatisk och det svider f.f därnere när jag kissar.. alltså det är väl småsår som svider när kisset kommer på där :(
    är jätterädd att jag ska va stor som en tunnel inuti också..!! :(

vill inte ha sex alls öht.. :( så kommer nog dröja bra lång tid till.. sen känenr man sig ju jätteflebbig med degmagen :(

• La Lola

Kondom bör man använda oavsett om har avslag kvar eller ej (eller annat preventivmedel).
    För amning skyddar ju inte precis...

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • BeautifulPink
    La Lola skrev 2009-06-13 00:04:02 följande:
    Kondom bör man använda oavsett om har avslag kvar eller ej (eller annat preventivmedel). För amning skyddar ju inte precis...
    Men nu var det ju mera för infektionsrisken som kondom drogs upp. Annars vet man ju att man ska använda preventivmedel om man inte vill bli med barn igen.
    ~*Neo 090516*~
  • La Lola
    BeautifulPink skrev 2009-06-13 09:31:35 följande:
    Men nu var det ju mera för infektionsrisken som kondom drogs upp. Annars vet man ju att man ska använda preventivmedel om man inte vill bli med barn igen.
    Nä, långt ifrån alla vet amningen inte skyddar.
    Finns massor med trådar där det ifrågasätts o där tjejer blivit gravida i tron att de varit skyddade.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Pernilla75

Vi testade efter sex veckor och det funkade alldeles utmärkt. Det drog iofs lite på ena sidan (fick en partiell sfinkterruptur och blev sydd en hel del) men det gick snabbt över.

• ACD

Vi hade sex 10 dagar efter förlossningen.. Hade bara avslag i 8 dagar. Blev inte sydd men det var ändå lite ömt.. Glidmedel kan jag rekommendera i början efter förlossningen då slemhinnorna ofta kan vara lite torra pga amning...

• Bubbelgum76

Vi väntade 11 dagar efter förlossningen. Första gången var såklart lite "läskig" - "hjälp, kommer det att göra ont?" Men det var alldeles alldeles underbart... Då hade vi inte haft sex på 14 dagar, så det var klart att vi längtade väldigt mycket efter varandra... :)

• snylte

Som man måste jag flika in att vår dotter är lite mer än fyra månader nu, och vi har inte haft sex ännu... Men jag har slutat fråga, nu känns det som att det kan kvitta. Har mindre o mindre lust. Så vänta inte för länge flickor

Svar på tråden När kan man ha sex efter förlossning?