6åring sjunger falskt
Mitt barn är snart sju år. Sedan liten har hon sjungit egna sånger, hittat på texter och historier. Några 'hits' har det blivit emellanåt. Men det mesta har låtit hemskt rent ut sagt.
Jag har stöttat och lekt med henne, trummat, klinkat och försökt stötta upp om det rytmiska så gott jag kunnat. Jag spelar dock inte själv något instrument, men vi har lekt och haft det kul.
Nu börjar jag bli osäker på om jag kan göra något för att hjälpa henne, jag undrar vad som är normal utveckling och ja, om hon är det man kan kalla tondöv.
Jag har läst musik-/sångpedagoger som hävdar att 'tondövhet' inte finns, men hur hjälper man då ett barn som inte riktigt lyssnar efter, som har svårt att träffa rätt, och som spontant sjunger sånger där alla tonerna seglar i 'mellanlägen', så det rent ut sagt låter för jävligt?
Hon hade lärt sig en ny sång igår och imorse skulle hon sjunga den för hela sin klass, det är därför jag skriver nu. Jag är rädd att de skrattat åt henne helt enkelt. Hon vill som alla andra små vara med i lilla melodifestivalen, bli popstjärna och sjunga solo för stor publik. Och hur kan man på ett bra sätt hjälpa henne ur denna föreställning, om det nu är så att hennes musiköra bara inte räcker till? Sångerna som blir bra är det verkligen inget fel på, bra rytm och melodi. Och när hon kan en sång fungerar det okej. Singstar låter hemskt. Och när hon improviserar och hittar på sånger ännu värre.
Någon som har något förnuftigt att säga om detta?