• Anonym (goda råd?)

6åring sjunger falskt

Mitt barn är snart sju år. Sedan liten har hon sjungit egna sånger, hittat på texter och historier. Några 'hits' har det blivit emellanåt. Men det mesta har låtit hemskt rent ut sagt.

Jag har stöttat och lekt med henne, trummat, klinkat och försökt stötta upp om det rytmiska så gott jag kunnat. Jag spelar dock inte själv något instrument, men vi har lekt och haft det kul.

Nu börjar jag bli osäker på om jag kan göra något för att hjälpa henne, jag undrar vad som är normal utveckling och ja, om hon är det man kan kalla tondöv.

Jag har läst musik-/sångpedagoger som hävdar att 'tondövhet' inte finns, men hur hjälper man då ett barn som inte riktigt lyssnar efter, som har svårt att träffa rätt, och som spontant sjunger sånger där alla tonerna seglar i 'mellanlägen', så det rent ut sagt låter för jävligt?

Hon hade lärt sig en ny sång igår och imorse skulle hon sjunga den för hela sin klass, det är därför jag skriver nu. Jag är rädd att de skrattat åt henne helt enkelt. Hon vill som alla andra små vara med i lilla melodifestivalen, bli popstjärna och sjunga solo för stor publik. Och hur kan man på ett bra sätt hjälpa henne ur denna föreställning, om det nu är så att hennes musiköra bara inte räcker till? Sångerna som blir bra är det verkligen inget fel på, bra rytm och melodi. Och när hon kan en sång fungerar det okej. Singstar låter hemskt. Och när hon improviserar och hittar på sånger ännu värre.

Någon som har något förnuftigt att säga om detta?

• Svar på tråden 6åring sjunger falskt
  • Desertchick

Låt henne få ta privata lektioner med en sånglärare.

• Queen70

Självkritiken kommer att komma vara sig vi vill det eller inte som ett brev på posten. Tycker inte det finns nån anledning att påskynda detta så länge hon sjunger av lust och glädje och inte tänker på hur det låter så är väl det underbart.

• Anonym

Håller med! Låt henne gå till ett proffs som är van vid att lära barn. Det kommer göra susen!

• Anonym (goda råd?)
    Queen70 skrev 2009-03-18 17:22:25 följande:
    Självkritiken kommer att komma vara sig vi vill det eller inte som ett brev på posten. Tycker inte det finns nån anledning att påskynda detta så länge hon sjunger av lust och glädje och inte tänker på hur det låter så är väl det underbart.
    Håller med om ovanstående. Men det är inte självkritiken jag är rädd för, utan andra grymma barns kritik och hån. Som kan göra obotlig skada för musikglädjen som hon har.

Jag tror jag prövar att hitta en sånglärare och investerar i det. Det skulle hon ju älska också, helt och hållet älska.

Tack för råd. Om här finns någon på FL som arbetar med barn och sång får ni mer än gärna dela med er, för egentligen har jag inte råd med sångundervisning, fattig som en liten kyrkråtta tyvärr.
  • Desertchick

TS: Ge det som en överaskning, och gör det till en kul grej. Hon kommer att älska det.

• framsteg

Hitta någon barnkör till att börja med. Där finns bra lärare/sångpedagoger. Det finns ju bla inom kyrkan, men även andra körer brukar finnas för barn. (Kyrkans körer brukar vara gratis ).

Då kan du låta henne prova och testa själv och även prata med körledaren om din oro.

• Anonym (goda råd?)
    framsteg skrev 2009-03-18 18:41:27 följande:
    Hitta någon barnkör till att börja med. Där finns bra lärare/sångpedagoger. Det finns ju bla inom kyrkan, men även andra körer brukar finnas för barn. (Kyrkans körer brukar vara gratis ). Då kan du låta henne prova och testa själv och även prata med körledaren om din oro.
    Jag tänkte att hon kanske inte kan höra sig själv i en kör... Men det var en bra ide, för det är lart att körledarna har massor av erfarenhet. Det är billigt (gratis är bra ). Och dessutom nåt som får henne att lära att dela glädjen för musik med andra, och kanske mjuka nere solo-trippen i kölvattnet på Idol m.fl.

Jag söker runt på nätet nu.
  • framsteg

Nu vet jag inte hur de övar i barnkör (var bara med skolkören själv från tredje klass) men sjunger fortfarande i kör, och iaf som vuxen får man definitivt höra sig själv...

De sjunger ju iofs inte så mycket stämmor i barnkör, men det kan vara enklare över och understämmor, och ibland är ju inte alla där pga sjukdom eller förhinder och då får man klämma i själv, så då hör man sig själv.

Ett annat alternativ är ju också att introducera någon form av instrument som du också kan stå ut att lyssna på

Exempelvis piano kan man ibland hitta helt gratis på diverse annonsforum, bara man kan transportera hem dem själva. Eller på sikt kanske köpa ett elpiano så man själv slipper lyssna och barnet får högtalare till

Sen finns det ju massor med andra instrument - det är ju du som förälder som kan tipsa och inspirera!

Lycka till med körerna!

Svar på tråden 6åring sjunger falskt