• sibylla333

Kan man avbryta medicinsk abort?

Jag tog min första tablett igår (mifegyne) men ångrar mig så oerhört! Ska tillbaka imorgon för att ta de sista tabletterna som stöter ut fostret. Är i 7e veckan. Kan man ångra sig? Har någon av er gjort det? Har läst lite på internet och läser att det kan bli missbildningar men att vissa har fött helt normala barn, men hur stor är risken för att barnet dör ändå eller blir missbildat?

Har inga blödningar, känner knappt någonting fastän det är ca 30 timmar sedan jag tog tabletten. Känner mig så dum och knäpp som tog den där tabletten! Min man vill egentligen inte ha fler barn. Det är komplicerat, men jag känner bara inom mig att jag vill ha det här barnet och vi klarar det!

Hjälp!

• Svar på tråden Kan man avbryta medicinsk abort?
  • littlemum

Ring till gyn. De har nog de bästa svaren! Lycka till!

• Severus

Risken för missbildningar får man väl ändå anse vara låg. Finns ju de som får missbildade barn utan att tagit något läkemedel alls.
    På djurförsök så har inte ens alla djur påvisat missbildade ungar, och ofta får ju djur rejäla doser mellan varven.
    Svårt att tipsa och råda, för ingen kan svara på HUR det blir. Finns värre saker att stoppa i sig och ändå föds friska(vad man ser) barn

Lycka till i det beslut du än tar!!!

Våga Vägra Östrogen
  • Anonym (.....)

Jag är ganska säker på at gyn kommer att råda dig att fortsätta aborten. Att du inte blöder eller känner ngt betyder ju inte att det inte avbrytit graviditeten.

• EsMamma

Prata med gyn. Kanske kan man göra ett VUL för att se om fostret fortfarande lever iallafall.

• sörjer

Det står såhär i FASS:

Graviditet och amning
    Eftersom Mifegyne kan överföras till bröstmjölk och upptas av ditt barn, skall du inte amma efter att du har tagit behandlingen. Det finns mycket begränsad information om riskerna för ofödda foster. Om graviditeten fortsätter och du beslutar dig för att behålla den, skall du diskutera detta med din läkare som kommer att tillse att noggrann övervakning under graviditeten och ultraljudundersökningar görs.

Du rekommenderas att undvika att bli gravid igen före din nästföljande menstruation efter att du tagit Mifegyne.

• Anonym (yoyo)

Jag tog en sådan tablett i måndags...kände ingenting och blödde inget. drygt 30 timmar senare...i tisdagskväll var jag på väg ut när det plötsligt bara forsade blod. så det kan ortfarande komma....Det kom helt utan förvarning...och inte lite.

Får jag fråga om du vart hos kurator eller tänkt igenom detta innan ordentligt...det kommer de ju även fråga på sjukhuset. Tycker väldigt synd om dig och hoppas du tar dig igenom det här....men jag tror inte att du kan avbryta aborten....

lycka till

• sibylla333

Ja, jag kände att jag tänkt igenom allt. Har redan två små barn, min man har dessutom ett sedan tidigare. Min man har varit sjuk och mår inte bra ännu. Men ändå känner jag bara nu efteråt att jag ångrar mig. Känner att jag kommer att ångra aborten, men ett barn ångrar man ju aldrig. Jag ska prata med gyn imorgon och höra vad de säger. Det har börjat blöda lite nu och det känns så hemskt! Har barnet redan dött nu, eller finns det chans att det lever? Det står inget om vad den här tabletten gör med fostret utan bara vad som händer i kvinnans kropp. När dör fostret, är det i och med denna tablett eller de andra som man tar imorgon?

• sörjer

Fostret kan dö med första tabletten men det är inte säkert. Tabletten tar man för att avstanna graviditeten.

• MysM

den första tabletten man tar är det som "dödar" . de andra man får stöter ut, så tyvär tror jag det är försent :(

• sörjer

Det tabletten gör är att moderkakan slutar fungera. Men det är som sagt inte 100% säkert att det funkar.

• Anonym (yoyo)
    MysM skrev 2009-03-18 14:56:51 följande:
    den första tabletten man tar är det som "dödar" . de andra man får stöter ut, så tyvär tror jag det är försent :(
    blöder du nu....tyvärr, tror inte det e nån chans att barnet lever....
  • sibylla333

Vi får väl se imorgon. Jag har lugnat ner mig och börjat inse att det var mitt eget val. Kommer aldrig att gå igenom en sån här sak igen. Tack för alla svar på så kort tid och för stöd, det är ovärderligt då man inte vill prata med någon om detta!

• Anonym (yoyo)
    sibylla333 skrev 2009-03-18 15:36:42 följande:
    Vi får väl se imorgon. Jag har lugnat ner mig och börjat inse att det var mitt eget val. Kommer aldrig att gå igenom en sån här sak igen. Tack för alla svar på så kort tid och för stöd, det är ovärderligt då man inte vill prata med någon om detta!
    detta har varit det svåraste jag gjot oxå....och kommer aldrig att göra det igen, men jag tror jag tog det rätta beslutet...

hoppas allt går bra för dig...tror du drabbades lite av panik bara, nog inget ovanligt med det...

lycka till!!
  • Anonym

Nej du kan inte avbryta aborten efter du tagit Mifegyne tabletten.

• Anonym (78a)

Har du tagit mifegyne finns stor risk att barnet är skadat då det blockerar hormonet progesteron till embryot vilket gör att graviditeten kan fortskrida normalt.
    Har du väl tagit en tablett kommer du få fortsätta med aborten.
    Jag kände precis som du när jag gjorde abort,jag hade så svårt att ta ett beslut,tog tabletterna och ångrade mig.Visste dock att det var för sent.
    ångrade mig länge efter denna abort.Blev gravid några månader efter igen.
    Gjort är gjort.

• Anonym (yoyo)

hur gick det för dig idag TS...hur mår du?

Svar på tråden Kan man avbryta medicinsk abort?