Vi matar med sked. Han äter helt slätmixad mat, ganska lösa i konsistensen. Enkla maträtter som kött och potatis, fisk och potatis, korv och potatis osv. Mestadels burkar blir det, allt från 6 månader till 1,5-årsburkarna (jag mixar dem ju ändå). Och ibland hemlagat. Frukt, tex äpple, kan jag skrapa men det tar sån tid så oftast kör jag burk just till mellis.
Utöver det ger jag honom en hel kaka ibland, en hel macka osv. Då sitter han och gnager och tar små små tuggor. Men det gäller att det är torrt, annars vill han inte hålla i det. Ibland vill han smaka från vår mat, det är spännande med stor gaffel och att maten ligger på en stor tallrik.
Har kommit fram till att vi inte kan dela maten i småbitar och ge honom. Då har han själv ingen kontoll över storleken och börjar hulka. Så hela saker det bara går, så att han själv kan bestämma stoleken på tuggan.
Ofta pysslar han med annat när han äter. Leker med leksaker eller tittar på en film. Nu skulle alla psykologer kasta tomater på mig om de visste detta, men nöden har ingen lag. Han har myror i baken och kan inte sitta still en enda sekund om han "bara" skulle äta.
Falska tar han inte, tyvärr. Det slutade han med vid knappa 4 månader och det har varit en del av vårt problem.
Runt 1 år var nog den absolut värsta perioden. Men så rätt som det var så vände det bara och nu är han ju 1,5 och man kan inte ana att han haft så stora problem som han haft (om man inte ser till att han äter helt slät mat och att vi matar).
Det händer fortfarande att han kräks ibland. Men han blir inte alls lika ledsen, troligtvis eftersom det inte händer så ofta. Då han kräks äter han oftast väldigt fort och har glömt av att rapa emellan. Just att rapa är superviktigt för honom, jag vet inte hur det kommer sig egentligen. Innan kunde han inte rapa utan att tömma hela magen, nu har han lärt sig.
Fråga på, jag är glad om jag kan hjälpa någon med något litet tips eller sprida lite hopp!!