• hink o spade

Hur vika dra-på-lakan till bäddmadrasser?

Ja, hur viker ni dra-på-lakan till bäddmadrasser, så det ser någonlunda ut i linneskåpet efter tvätt?

• Svar på tråden Hur vika dra-på-lakan till bäddmadrasser?
  • Jossebell

Jag tycker det är lite mickligt men brukar hålla i sömmen i hörnet så att det insydda viks innåt. Sedan viker jag lakanet på 3 dvs kanterna mot mitten och rullar sedan den långa bit som blir kvar.

Frågade en amerikan hur de gjorde eftersom de då tydligen "alltid" använder drapå-lakan. Fick till svar "gör en boll och kastar in i ett skåp" hoppas inte det var av allmänn ordning för då blir det ju så skrynkligt.

• Elli47

Jag viker några gånger och rullar sen ihop! Vi har dra-på-lakan storlek 180x200 cm så de tar en hel del plats i skåpet!

• hink o spade
    Jossebell skrev 2009-03-17 11:52:51 följande:
    Jag tycker det är lite mickligt men brukar hålla i sömmen i hörnet så att det insydda viks innåt. Sedan viker jag lakanet på 3 dvs kanterna mot mitten och rullar sedan den långa bit som blir kvar.
    Tog lite tid innan man fattade men,
    det gick ju riktigt bra att göra så.

Tack för ditt tips!
  • hink o spade

Glömde skriva, att jag rullade inte utan vek som vanligt.

Riktigt bra blev det.

• Ejin

vet att de finns en film på youtube.som förklarar det jätte bra-... sök där... dock vet jag inte vad dra på lakan heter på engelska

• Mamsis

Haha min kompis gör som amerikanen du frågade Hon är supernoga annars, men i skåpen får det vara hur det vill.

• SE10
    Ejin skrev 2009-03-17 12:36:35 följande:
    vet att de finns en film på youtube.som förklarar det jätte bra-... sök där... dock vet jag inte vad dra på lakan heter på engelska
    "Fitted sheet" brukar de heta, vanliga lakan heter "flat sheet".

Brukar oftast bli vik och rulla hos oss, blandat med boll :D De sträcker ut sig rätt bra när man sätter på dem på sängen till skillnad ifrån vanliga lakan.
  • Elli47

Ja det i videon var ju väldigt smidigt... fast mina stora lakan är i trikå och har resår runt hela lakanet så att säga så det finns knappt hörn {#lang_emotions_laughing}

Svar på tråden Hur vika dra-på-lakan till bäddmadrasser?