• AmstaffLady

Nu måste vi ta hjälp från högre makter. Hur?

Jag och min sambo har försökt och försökt i 2 års tid.
    jag har PCO, vilket försvårar de hela en hel del.
    vi har nu bestämt oss för att söka hjälp.
    när jag fick "diagnosen" pco så sa dom att den dagen jag vill ha barn så ska jag få extra hormoner.
    Men hur får jag dem?
    Hur tar man dem?
    Kan killen göra något för att få extra starka?
    Vad kostar allt?

hjälp en som inte har koll på läget :)

• Svar på tråden Nu måste vi ta hjälp från högre makter. Hur?
  • mmiaa

Hej!
    Förstår om allt är ett enda virrvarr i huvudet nu, precis som det var för oss förra våren. När vi ville bli med barn visste vi redan att jag hade PCO och ingen egen menscykel, därför behövde vi inte försöka ett år innan vi sökte hjälp. Vi ringde i april och fick utredningstid i september. De utredde oss båda eftersom det är onödigt att jag äter massa hormoner om det är fel på oss båda.... de kollade sambons spermier och de var helt okej men inte optimala. Vi fick börja med pergotimetabletter (ägglossningsstimulerande) och har ätit 4 kurer av dem (en enkel, två dubbel och en trippelkur) och tyvärr inte fått någon ägglossning. Dock får många det av pergotime och många blir gravida på första kuren. För vår del blir nästa steg att försöka få igång ägglossningen med hormonsprutor som man ger sig själv i magen, ska börja med det nu i april. Skulle tro att du får börja med pergotime först, men planen just för er går ju läkaren igenom när ni är på besök där. Pergotime kostar 81 kr/kur så det är ingen större utgift. Som barnlös får man ju ganska snabbt frikort både för besök och mediciner. För besök blir det ju max 900 kr och mediciner 1800 kr. Så är det i alla fall i vårt landsting, kan ju skilja lite. Ang mannens spermiekvalité så vet jag inte hur man får dem extra pigga, men vet att det finns en del trådar om detta här på FL, bl.a att de äter vitaminer och mineraler. Hoppas jag kunnat svara lite på dina frågor, så här gick det till för oss i alla fall när vi började bebisverkstan förra året Kolla gärna in på FL:s blogg på min sida, har skrivit en del om behandlingarna där.

Svar på tråden Nu måste vi ta hjälp från högre makter. Hur?