• emma81

flera födda runt v 30+1 ?

Hej alla prematur föräldrar.
    I måndags 9/3 föddes vår dotter i vecka 30+ 1. Efter vattenavgång- det var en liten tjej som är aldeles underbar.

Läkarna är så positiva, hon fick lämna kuvösen efter fyrta dagar och andas helt själv. Har till och med börjat suga lite när jag lägger henne till bröstet.

Det vore rolgit att få kontakt med andra föräldrar till barn födda i samma vecka. Hur gick det, hur går det ,hur mår dem?

• Svar på tråden flera födda runt v 30+1 ?
  • cloudberry79

Hej!

Min lille Vidar, nu 1½ år, föddes i vecka 28+3. Han var väldigt sjuk när han föddes, opererades tre gånger för pneumothorax och låg i kuvös cirka fem veckor, intuberad i en vecka, sedan CPAP. Vi kom inte hem förrän till jul, han är född i mitten av oktober. Nu är han en otroligt pigg och frisk liten ettåring som just börjat på förskolan. Sedan vi kom hem från sjukhuset har han utvecklats raskt och idag finns inget som avslöjar hans förtidiga födsel förutom hans storlek. Vi vet att det kan ändras, han fick en hjärnblödning ett par dagar efter födseln som kan ge men i framtiden, men då får vi ta det då.

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • annelie 74

Hej!

Hanna föddes i vecka 30+2, den 22:e blir hon 10 månader. Allt har gått jättebra. Hon fick ligga i kuvös i 2 veckor, hade c-pap i ca 1 vecka. Stannade på Neo en månad innan vi fick åka hem. Nu håller hon på att lära sig krypa, ålar sig fram. Hon följer kurvorna jättebra, bvc säger att hon snart växt i kapp. Rent motoriskt så följer hon barn i 10 månaders åldern. Det enda hon varit efter är vikt/längd. Vilket är förståeligt.  Lycka till med din lilla dotter

• boktok

Hej!

Erik föddes i v30+4, 44% tillväxthämmad och vägde 885g. Han var en stark kille redan från början men han fick kolik och dubbelsidigt ljumskbråck,och det var väldigt jobbigt för honom och oss. Han opererades och slapp ha ont av bråcket och kunde äntligen bajsa. Innan det så var vi tvungna att pipa honom eller använda tempen varje dag! Men hans magbesvär gick inte över helt förräns han var ca 3-4 månader korrigerat.
    Idag är han ett oerhört piggt barn som rör sig istortsett hela tiden och äter bra, dock så ligger han under kurvan hos BVC men följer sin egen väldigt bra. Han väger nu ca 11 kg och är nog 81 cm lång!
    Utvecklingsmässigt så är han ifatt sina jämnåriga, det fick vi höra redan på 1-årskollen av hans neoläkare som konstaterade att han inte låg efter.
    Imorgon fyller han 2 år och tiden från att vi kom hem från sjukhuset till idag har gått så otroligt fort!

Grattis till dottern!

• annelie 74

Hej!
    Glömde ju skriva hur stor Hanna va när hon föddes. Hon vägde 1472gr och va 41cm. Nu vid snart 10 månaders ålder ligger hon på ca 7,8kg vet ej exakt ska till bvc den 23:e

• Umetjejen79

Hej
    Jag fick också i vecka 30+1, den 23/3 2008. Jag hade en helt problemfri graviditet utan sammandragningar eller förvärkar, så fick jag värkar en natt men trodde att det var förvärkar och väntade ut att det skulle sluta. Det gjorde det inte och jag ringde till förlossningen och de sa att jag skulle komma in, det lät inte som det var någon brådska och jag trodde att jag kanske skulle få några tabletter och sen åka hem. Jag tog med handväskan och vi åkte in. De sa att jag skulle få barn samma dag, jag var öppen 6 cm så det gick inte att stoppa. Förlossningen gick bra och han vägde 1534g och var 41 cm.

Allt kändes väldigt positivt de första dagarna och han kändes så stark. När han var 4 dagar gjorde de ultraljud på hjärnan och när han var 5 dagar fick vi veta att han hade en hjärnblödning grad 3 av 4, så den var ju ganska stor. Världen vändes upp och ner och vi ställde oss in på att han kunde bli handikappad på något vis, trots att vi fick höra att hjärnan är fantastisk hos så små och att de lagar sig själv och hittar nya vägar. Han tappades på vätska i ryggraden 3 gånger för huvudomfånget ökade för snabbt.

Efter 4 dagar var han helt utan CPAP och efter 9 dagar fick han komma ut på värmebädd. Efter 32 dagar var vi utanför salen med honom första gången. När han var 9 veckor började vi ge honom nappflaska med utpumpad mjölk för han orkade inte suga i sig tillräckligt från bröstet själv. När han var 14 veckor orkade han börja helamma.

Han äter bra av all mat men har väl haft lite problem med sömnen och vaknat ofta på nätterna, men nu känns det som att det vänt för sista veckan har han sovit över 9 timmar två nätter.

I början låg han efter, huvudet var stort och tungt så han hade problem att lyfta det och vända det. Sedan vände det och sjukgymnasten har sagt att han utvecklas över förväntan och att han var som en 10 månaders när han korrigerat bara var 8 månader. Han kryper och går längst möbler och väger 9,6 kg, om 8 dagar fyller han 1 år.

• systersandra
    Svar på #4
    annelie 74 skrev 2009-03-15 07:56:37 följande:
    Hej!Glömde ju skriva hur stor Hanna va när hon föddes. Hon vägde 1472gr och va 41cm. Nu vid snart 10 månaders ålder ligger hon på ca 7,8kg vet ej exakt ska till bvc den 23:e
    Fick en flicka 29+5, 41 cm och 1425 gr.Nästan identiskt ditt.
    När hon var 1 år vägde hon 8,6 kg.
  • Tualisa

alva föddes i vecka 31+2. Vägde 1055 gram, tillväxthämmade. HOn föddes den 14 maj. Idag är hon 10 månader väger drygt 6,5 kg och är 65 cm lång. Hon har just lärt sig sitta, men jag lämnar henne inet ännu hon mår jätte bra..

Lilla Alva är här 080514
  • Nanook

Vår Ottilia föddes dec 08, också i v. 31 (1710g/42cm). Pga vattenavgång en vecka tidigare. Hon var svårt sjuk pga GBS, men hon har återhämtat sig bra. På tre månaders kontroll i torsdags var hon 3900g tung och 55,5cm lång.  

Mamma till tre buspojkar, o2, o3 och o5 och en liiiiiten trollprinsessa 12/08
  • cajsagve

Min Viggo föddes i v 29+6 dgr. Han vägde 1825 gr 43 cm lång. Vi låg inne på sjukhus med honom i 5 v dvs tills han var 35 v. Han låg i kuvös 2 dgr sen värmebädd. Fick börja komma ur CPAP:en redan dagen efter. Efter 1 vecka prövade man ta bort den helt, men han kroknade efter 30 timmar. 2 dgr senare gick de bra . Idag är Viggo 3 månader. Vägde förra vecka 4830 gram efter att ha ökat 1 kg i vikt på 2 veckor. Hoppla!!! Jag gissar att han sprängt 5 kg:s gränsen nu, ty han äter HELA tiden. Jag helammar honom, men får nu och då ge honom lite extra ersättning (inte ofta). Ha det!

Svar på tråden flera födda runt v 30+1 ?