Hej
Jag fick också i vecka 30+1, den 23/3 2008. Jag hade en helt problemfri graviditet utan sammandragningar eller förvärkar, så fick jag värkar en natt men trodde att det var förvärkar och väntade ut att det skulle sluta. Det gjorde det inte och jag ringde till förlossningen och de sa att jag skulle komma in, det lät inte som det var någon brådska och jag trodde att jag kanske skulle få några tabletter och sen åka hem. Jag tog med handväskan och vi åkte in. De sa att jag skulle få barn samma dag, jag var öppen 6 cm så det gick inte att stoppa. Förlossningen gick bra och han vägde 1534g och var 41 cm.
Allt kändes väldigt positivt de första dagarna och han kändes så stark. När han var 4 dagar gjorde de ultraljud på hjärnan och när han var 5 dagar fick vi veta att han hade en hjärnblödning grad 3 av 4, så den var ju ganska stor. Världen vändes upp och ner och vi ställde oss in på att han kunde bli handikappad på något vis, trots att vi fick höra att hjärnan är fantastisk hos så små och att de lagar sig själv och hittar nya vägar. Han tappades på vätska i ryggraden 3 gånger för huvudomfånget ökade för snabbt.
Efter 4 dagar var han helt utan CPAP och efter 9 dagar fick han komma ut på värmebädd. Efter 32 dagar var vi utanför salen med honom första gången. När han var 9 veckor började vi ge honom nappflaska med utpumpad mjölk för han orkade inte suga i sig tillräckligt från bröstet själv. När han var 14 veckor orkade han börja helamma.
Han äter bra av all mat men har väl haft lite problem med sömnen och vaknat ofta på nätterna, men nu känns det som att det vänt för sista veckan har han sovit över 9 timmar två nätter.
I början låg han efter, huvudet var stort och tungt så han hade problem att lyfta det och vända det. Sedan vände det och sjukgymnasten har sagt att han utvecklas över förväntan och att han var som en 10 månaders när han korrigerat bara var 8 månader. Han kryper och går längst möbler och väger 9,6 kg, om 8 dagar fyller han 1 år.