• teha

Hjärtklappning vid sammandragningarna

När jag får sammandragningarna får jag även starka hjärtklappningar. Det är som hela bröstet drar ihop sig som magen och att hjärtat håller på och dunkar sig ut. Sammandragningarna är som värst på kvällarna, då kommer de med 6-15 min och varje gång får jag hjärtklappningen. Är det vanligt att man har så vid sammandragningar? Vet att jag vanligtvis har extra slag på hjärtat och känner av det ibland. Men det här är ju så himla obehagligt!

****Dotter född maj-03. Syskon är bokad till 30 mars, då blir det planerat snitt!****
  • Svar på tråden Hjärtklappning vid sammandragningarna
  • lia76

Kanske d etär så att det pumpas ut mer blod vid sammandragningarna så det är därför du får hjärtklappning?

Ida 080901, Stella 060923
  • teha

Ingen aning. Jag fick ju aldrig sammandragningar/förvärkar med dottern. Är det något jag bör ringa till förlossningen och fråga om, tror du?

****Dotter född maj-03. Syskon är bokad till 30 mars, då blir det planerat snitt!****
  • lia76

Du kan ju ringa förlossningen och höra med dem.
    De vet ju lite mer.
    Och eftersom du snart ska ha bebis så är det ju lika bra att kolla upp med dem eftersom du fått sådana ordentligt sammandragningar

• teha

Okej, ja jag ringer nog och prata med dom. Känns ju lite tryggare då. Tack för att du tog dig tid att svara! {#lang_emotions_smile}

• lia76
    teha skrev 2009-03-13 14:13:21 följande:
    Okej, ja jag ringer nog och prata med dom. Känns ju lite tryggare då. Tack för att du tog dig tid att svara!
    Det är lugnt
    Lycka till!
  • Ölandstokan

Hur gick det? vad sa dom?

Känner nämligen som du när sammandragnigarna kommer.

(¯`°?.¸ ♥♥ Madeleine ♥ Markus ♥ William ♥♥ ¸.?°´¯)
  • Emilia

jag har samma sak och har frågat barnmorskan hon sa att det berodde på att organen blir ihop tryckta och nått om hur blodet strömmar eller nått sånt men hon sa att det absolut inte var farligt.=)

• teha

Jag har faktiskt inte ringt och frågat än. Får se om jag ringer, har en del andra funderingar också som jag kanske bör ta upp....

• Längtarflickan

Jag har också hjärtklappning och får lite svårt att andas när de kommer.
    Min barnmorska sa att det inte var farligt men kunde inte säga varför...

• froggo

Jag känner också likadant! Jag tror inte att det är farligt.

• Ultraviolet

Jag har likadant. Ibland känner jag av hjärtklappningen innan sammandragningen typ "jaha, är det en sammandragning nu?".

• Dancia

Förra graviditeten fick jag också hjärtklappning vid sammandragningarna, funderade faktiskt inte på varför eftersom det säkert blir så pgav trycket av sammandragningen.

• Fianlian

Jag känner likadant....hjärtklappning och anfåddhet när jag har sammandragningar. Har haft sd länge...sen v. 20 (är nu i v 35) men det är först nu på slutet som jag känner anfåddhet o hjärtklappning.

• yllekofta

Jag tycker det är svårt att andas när sammandragningarna kommer, det är som att det svartnar, att något dras åt runt halsen fast jag kan andas egentligen och jag blir alldeles röd i ansiktet av ansträngning och så lite hjärtklappning på det. Här har jag annars gått med föreställningen att en sammandragning/förvärk/värk bara ska kännas i magen så är det så här. Har ni "bara" hjärtklappning?

• LilaLavendel

Jag hade likadant när jag var gravid. Trodde att förlossningen skulle bli en mardröm pga det men då fick jag inga hjärtklappningar eller andnöd :)

• Sannas Mamma

Jag är i vecka 28 och känner likadant.. Har även haft några "anfall" där jag nästan kollapsat och tom tappat synen och fått kraftigt tryck i huvudet. När jag "kommit tillbaka" efter det så har jag gäspat upp emot tio ggr på raken pga syrebristen och det har verkligen känts att jag inte fått så mycket luft som jag ska. Har varit till läkaren och gjort ekg, och hjärtat slog lite ojämnt. Men dom kan inte hitta nån annan förklaring än blodtrycksfall. Mitt blodtryck är väldigt lågt, 90/50 var det senast jag var till bm. Men dom säger att det är "normalt" och inget farligt...

• Tjej85

När jag får smärtsamma sammandragningar vilket jag får ungefär 3-4 i timmen så börjar det göra ont och spänna i underlivet, känns som allt dras åt och jag mår illa, får lite magknip, känner mig lite yr, blir snurrig i huvudet och får hjärtklappning sedan blir magen ordentligt hård i ca 30-45 sekunder. Så alla symtom kommer innan magen blir ordentligt hård så man hinner förbereda sig några sekunder innan :)

Svar på tråden Hjärtklappning vid sammandragningarna