• mmn1

Thick & Easy förtjockningmedel..

Hej.
    Är det någon som använder det som kan hjälpa mig att svara på lite frågor?

Jag var på apoteket igår och skulle köpa det men de hade inte något som hette "thick & easy" på apoteket längre sa dem utan det hade bytt namn och det nya var resource thickenup och det tyckte jag lät skumt. Dels så var hon väldigt osäker på allt och stod mer eller mindre och gissa så jag vågade inte köpa det och tur va det för enligt tillverkaren får det inte användas till barn under ett år pga att det inte vet hur de kemikalier som tillsätts vid tillverkningen påverkar spädbarn. så jag litar inte riktigt på vår apotekspersonal nu och undrar om någon som har thick & easy kan berätta för mig hur den "rätta" burken ser ut?

Såg på deras dator när hon sökte på produkten att dem hade en sort från findus som hette thick &easy och den burken är blå vet jag och visst är det den sorten jag ska ha till min dotter?

• Svar på tråden Thick & Easy förtjockningmedel..
  • Sencha

Jag vet inte ens vad man har det till...

0401 & 0807
  • EMO 979

Vet att det finns en som heter just så men tillverkas av Fresenius Kabe och den ska tydligen inte användas för barn under tre år....är en blå burk

www.fresenius-kabi.com/internet/kabi/gb/fkintpub.nsf/Content/Product+Features+Thick+&+Easy+Instant+Food+Thickener

så vet inte vad för sort man ska ha till mindre barn
    men ett tips är ju att ringa barnsjukhuset på ditt sjukhus och fråga för där borde de väl ha erfarenhet om vad som ska användas till mindre barn och hur du skall kunna få fatt på nåt

• Carina16

Thick & Easy från Findus ska inte användas till barn under 3 år, läste det på deras produktsida!

Kolla med BVC!

• gullvivorna

Nu är det här en sjukt gammal tråd men skriver ändå bara för att rätt info ska synas för nästa som kollar runt kring TnE...:)

Råden från tillverkaren är att det ej ska användas innan 3 dock så är det ytterst vanligt av barnmottagningar att använda detta och det är väl beprövat av vården för mindre barn. Neo i Sthlm sätter in det även innan man nått fullgången tid åldersmässigt för sina små patienter t ex :) Dock så ska man såklart aldrig själv gå å köpa till sitt hjärtegryn på apoteket utan att få det rekommenderat/utskrivet på recept av barnläkare :)

• Jozzanjozze

Men om det är väl beprövat varför ska man då be att få det utskrivet?
    Vi funderar på att köpa det till vår 2-månaders. Sonen kräks kopiösa mängder och det börjar bli extremt jobbigt. Han äter dock som han ska, sover som han ska och så vidare så det är inte reflux det handlar om. Är det någon som använt detta till 2-månaders bebis? Såg även i en annan tråd att bvc rekommenderat en 2 ½ månads bebis att äta gröt, det känns ju dock lite väl tidigt för vår del.

Svar på tråden Thick & Easy förtjockningmedel..