trollet1985 skrev 2009-04-03 15:47:45 följande:
Jag är uppvuxen men två olika familjer med olika regler. Och det går, visst kan man göra fel ibland, men efter ett tag lär man sig på vilket ställe man har vilka regler. Vardagshyfset brukar ju finnas i båda familjerna i vilket fall som helst.Jag var hos pappa varannan helg, där bodde jag ihop med pappa, hans sambo och hennes två barn 1 och 3 år äldre än mig.Hos mamma bodde jag ihop med mamma, hennes sambo och deras gemensamma barn 9år yngre än mej. Hos pappa hade vi alla samma regler. Sen kunde jag känna ibland att pappa ställde lite mer krav på mig än på min systrar, eftersom jag var hans unge. Min låssasmamma gjorde ingen skillnad på mig och hennes egna döttrar. Jag fick ensammen följa med henne och handla eller följa med till hennes föräldrar om mina systrar inte var hos henne. Inga problem.När jag belv 15 och skulle träffade första killen vet jag att jag frågade pappa om jag fick. Och han svarade att jag skulle fråga min låssasmamma. Tror mest det var som uppbackning, vet att hon blev lite ställd och ansåg att det kunde inte hon bestämma. Men dom bestämde sig ihop och godkände att jag träffade honom.Hemma hos mamma hade min mammas sambo olika regler för mig och hans egna son.Bodde ihop med mammas sambo från det att jag var ca 4 år tills jag blev knappt 18. Vi funkade aldrig ihop och gör det inte nu heller. Vems fel det är kan jag inte svara på, men ingen av mina vänner tycker om honom heller. Och min halvbror har knappt inga kompisar hemma. så något stämmer inte ;)Men att bo i en familj där jag vid typ 10-11 års ålder inte fick göra vissa saker, medans hans egen son på 1-2 år fick göra dessa saker känndes irriterande.Men jag lärde mig snart att komma och gå "som jag ville". Visste jag att mamma inte kom hem förens typ 18,30 såg ja till att va hemma straxt före henne istället för den tiden som var bestämd sedan innan. Har för mig att jag skulle va hemma till 18 på kvällarna när det var skola, för att hinna med läxor och så.Mamma var alltid den som hamnade i kläm när jag och hennes sambo var oense. Och eftersom mamma inte kännde att hon kunde säga till mig när det gällde allvarliga saker, ringde hon till min pappa och så fick jag mig en läxa genom honom.Fördelen var/är att pappa inte heller tycker om hennes sambo.Vid ett tillfälle minns jag att pappa ringde upp mig och "läxade upp mig", han sa då en sak som fick mig att tänka till. Eller ialla fall få mer inblick i "familjelivet". "Det kvittar vad du tycker om honom, du bor där och då får du sköta dig och följa deras regler. Annars är det bara att du flyttar hit." Eftersom jag var typ 15år insåg jag att, okey det kvittar om jag tycker att mammas sambo är dum i huvet. Det är bara att följa dom regler som är satta, även om hans egen son inte behöver följa dom.Så en sak har jag bestämt mig för. Att den dagen jag blir bonusförälder, ska jag inte särbehandla mina och min nya sambos barn. För det är inte rätt! Det tär på familjen och är framförallt inte rätt mot barnen.Lycka till där ute alla bomusföräldrar!
klokt sagt!
oavsett bonus eller inte ska ju barnen ha samma regler.
det kan ju inte va tvunget att älska sina föräldrars nya livskamrater.
men ändå visa o få respekt från 2 håll.
framför allt tycker jag det är de vuxna som måste visa hur man gör, kanske att den biologiska föräldern tar in den nya mjukt succesivt så barnen/barn får vänja sig med en ny människa i dess hem.
tråkigt att du blev särbehandlad med regler.
tyvärr så blir helsyskon det oxå.
kan bara säga att livet ej är rättvist o ibland väldigt hårt mot vissa.
hoppas bara livet kan ge dig rosor nu, för hur det än är så ger det oxå ett viss mått erfarenhet som kan komma till nytta framöver.
lycka till i framtiden