• Maskrosen

Inget förlängt medgivande pga ålder

Jag har ett par bekanta som hade planerat att adoptera ett syskon till sin dotter. De har sin ansökan i Kina sedan början av 2007. När det nu var dags att förlänga medgivandet fick de höra att de var för gamla (hon är 36, han 44) och därmed inget förlängt medgivande. Med andra ord inget syskon.

Jag är så ledsen för deras skull och de är så klart helt förkrossade. De måste nu ta tillbaka sin ansökan från Kina, trots att de hunnit vänta så länge.

Jag funderar på om jag borde peppa dem att överklaga nämndens beslut och skulle gärna vilja ha lite kloka synpunkter från er här inne. Tror ni de skulle ha en chans att få förlängt medgivande efter ett överklagande? Vilka argument tror ni skulle kunna hjälpa dem?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-26 20:58
    Tänkte bara tala om att de till sist faktiskt fixade det!!! Jag är så otroligt glad för deras skull.

De gick helt enkelt till nämndsammanträdet och lade fram sin sak och nämnden gick på deras linje. Så nu har de sitt nya medgivande!

Så nu ber jag er hålla tummarna stenhårt för att de hinner fram i kön innan det är dags för nytt medgivande igen...

• Svar på tråden Inget förlängt medgivande pga ålder
  • Marie IE B

De ska definitivt överklaga! Det finns ingen lag om detta, bara en rekommendation och om jag inte är helt fel ute så gäller det när man ansöker om medgivande för första barnet. (Kanske är dottern inte adopterad?)
    När går deras medgivande ut? Jag vet en familj som tidigt, ca 1 år i förväg, kontaktade sin utredare ang förnyande och fick då veta att de inte skulle få förlängt. Hon var 30 och några år medan han var några år under 50. Nu är de sedan ett par månader tillbaka hemma med ett barn via 48-timmarslistan istället. Så man ska aldrig ge upp!
    Den här nya 42-årsrekommendationen som tillämpas i vissa kommuner har jag hittills inte sett något positivt med.

• Ingrid Marie

Den nya 42-årsgränsen gäller som sagt första barnet. 44 år är inte så väldigt mycket fler än 42 så att säga, så eftersom det gäller andra barnet och de dessutom har chans att få hem sitt barn inom ca ett halvår om de väljer att gå via 48-timmarssystemet borde det kunna gå vägen. Absolut inte kasta in handduken! Kanske deras utredare bara missförstått alltihop? Lite info om "regeln" kan vara det enda som behövs? KAnske utredaren vet att köerna bara växer i Kina och att de har många års köande framför sig och därför av barnhärtighet vill avgryta nu istället för om ytterliger 2 år då de antagligen måste förlänga igen? Men det finns många exempel på helt galna utredare, så det kan var för mycket att hoppas på.

Absolut inte ta tillbaka sin ansökan från Kina innan varje liten möjlighet är uttömd! Men det gäller att de agerar snabbt nu! Snabbt kontakta sin organisation för att anmäla intresse för 48-timmarssystemet och börja samla ev papper som kan komma att behövas (jag vet ej om något speciellt behövs), snabbt läsa in sig på 42-årsregeln som egentligen inte ens är nån regel, redan nu för säkerhets skull skaffa sig en juridisk kontakt som kan bistå tex när ansökan ska i upp i nämnden OM utredaren framhärdar med att inte vilja ge nytt medgivande. Kör! IDAG!!!

• chatnoir

Jag kan bara stämma in i det som redan har skrivits. Hoppas att de orkar kämpa när chocken har lagt sig!

• Penapöna

Klart de ska överklaga! Har de verkligen fått ett nej vid ett nämnsammanträde, eller bara fått höra att de är för gamla? För i första hand bör de väl diskutera det med chefen på familjerätten. De har ju redan ansökan i landet ju, kan inte vara kört. I värsta fall får de byta kommun, min kommun är inte alls hårda med åldern. Hoppas det löser sig!

• Manchester

Utredaren stöder sig sannolikt på de två prejudicerande domar som finns angående ålder på adoptivföräldrar. Dock tycks han eller hon ha läst lite slarvigt. I domarna påtalas uttryckligen två skäl att kunna frångå rekommendationen om max 42 år vid ansökan om adoption. Det ena är om bara den ena blivande föräldern är "något över" 42 och den andra är några år yngre. Jag tror inte att definitionen av "något över" har prövats i domstol, men två år borde väl passa in ganska bra, kan man tycka. Det andra skälet är om det handlar om att adoptera ett syskon till det barn som redan finns i familjen. Tyvärr har jag inte själva texterna i domarna tillgängliga just nu, men någon annan kanske har?

Som det ser ut kvalificerar sig den här familjen för båda undantagen. Har de inte hunnit få avslag i nämnden ännu håller jag med Penahöna om att de bör kontakta utredarens chef. Hjälper inte det så kanske de kan prata med ordföranden i nämnden och visa honom/henne domarna. Annars skulle även jag råda familjen att överklaga beslutet. I vanliga fall kan det vara svårt att få adoptera om man fått sitt medgivande genom att överklaga. Det brukar innebära att själva utredningen är negativt skriven. I det här fallet bör utredningen inte innehålla något annat negativt än just åldern och eftersom Kina inte tycker att 44 är för gammalt så borde det inte vara något problem.

Jag sitter för övrigt själv i en socialnämnd och vi har gett medgivanden till folk i samma situation som den här familjen. En del har varit klart äldre, men jag vet att vi är ovanligt "generösa" när det gäller ålder. De äldsta som fått förnyat medgivande har visserligen varit väldigt nära att åka och hämta barnet, men den här familjen behöver ju inte heller ha så väldigt långt kvar, särskilt inte om de väljer 48-timmarslistan, som någon föreslog.

• sari

Jag tycker också att de ska överklaga och jag tror att de har goda chanser att få nytt medgivande vid ett överklagande.

Men med snigeltakten i Kina så är de väldigt långt ifrån ett barnbesked. Om inga förändringar sker väldigt snart kommer de att behöva förnya sitt medgivande en ytterligare gång innan barnbesked och det kan nog bli besvärligt. Så det är nog bra om de tar ställning till 48-timmarslistan.

• Vimsa2

Överklaga och sök syskon genom 48 timmar listan!!! Då tror jag att de har en chans att få syskon. Annars tror jag att de kommer att få söka nytt medgivande igen om två år och det får de säkert inte! Väntetiderna gör att vanligt bb ligger säkert över två år i tid.

• Thaibebis

Självklart ska de överklaga. Hoppas att de orkar göra det. Förstår att de måste ha det tufft nu.

Jag håller tummarna.

• en glad

Maskrosen skrev : "Jag har ett par bekanta som hade planerat att adoptera ett syskon till sin dotter. De har sin ansökan i Kina sedan början av 2007. När det nu var dags att förlänga medgivandet fick de höra att de var för gamla (hon är 36, han 44) och därmed inget förlängt medgivande."
    - problemet är att man ansäker inte om förlängt medgivande utan om ett nytt då det gamla gått ut.... och det prövas enligt samma principer som om det vore första gången avs. ålder, hälsa osv.

"Jag funderar på om jag borde peppa dem att överklaga nämndens beslut och skulle gärna vilja ha lite kloka synpunkter från er här inne."
    - Ja, det är klokt, om inte annat så för att få förtydligat vad lagstiftaren menar med "något" äldre - man får nämligen vara "något" äldre om den andra parten inte är äldre än 42 vid ansökan resp om det gäller ett syskon till befintligt barn.

"Tror ni de skulle ha en chans att få förlängt medgivande efter ett överklagande?"
    - Förlängt medgivande finns inte, per definition, däremot kan de kanske få ett nytt medgivande om Länsrätten anser att 44 ryms inom begreppet "något" äldre....

Svar på tråden Inget förlängt medgivande pga ålder