• ESCV

Äggstanning UTAN ägg!

Hur gör man en liknande äggstanning fast utan ägg? Någon äggallergiker som har erfarenhet utav vad man istället kan använda sig utav?

★°☆ PIM PIM ☆°★
  • Svar på tråden Äggstanning UTAN ägg!
  • snarret

Finns en produkt som heter no egg, som funkar att använda istället för ägg.
    Det är ett pulver som liknar potatismjöl, som man blandar med vatten. Finns på typ maxi och sådär.

• ESCV

Hur gör man med Creme fraiche då? ska man inte blanda den med något annat så den blir lite lösare? eller ska man kladda på en som ett täcke?

★°☆ PIM PIM ☆°★
  • middiz

Gör som en röra, tex kassler, paprika, fetaost mm och till slut creme fraiche och häll bara i i pajskalet.
    Jag tycker nästan bättre om det än äggstanning.

• ESCV

Men jag ska ha detta till Makaronilåda/korvlåda... Kanske skulle ha skrivit det : )

★°☆ PIM PIM ☆°★
  • middiz

Jaha men det går minst lika bra det. Jag brukar ha i en burk creme fraiche när jag göra pasta och kycklinggratäng.
    Du får prova, det kan ju inte mer än misslyckas

• Rigmor Mortis

NoEgg är precis värdelöst
    När jag gör pastagratäng brukar jag ha i en skvätt mjölk och riven ost. Det blir inte riktigt som äggstanning men det blir väldigt gott!

• snarret

Jag tycker no egg är asbra. Använder alltid det istället för ägg, oavsett vad det är som lagas. Paj, muffins, pannkakor you name it. Funkar fiiinfint!

• Sootie
    ESCV skrev 2009-03-12 10:14:52 följande:
    Men jag ska ha detta till Makaronilåda/korvlåda... Kanske skulle ha skrivit det : )
    Men annars funkar en helt vanlig vitsås istället..
  • ESCV
    Svar på #10

Vadå för vitsås? hur gör man den?

★°☆ PIM PIM ☆°★
  • Sootie

Vanlig även kallas bechamelsås..

Här är ett recept:

Vitsås:
    5 msk Smör eller matolja
    5 msk Vetemjöl
    6,5 dl Mjölk eller sojamjölk
    1 tsk Salt
    Svartpeppar

1. Smält smöret i en kastrull (alt.matolja) och tillsätt mjölet.
    2. Rör i mjölken medan du hela tiden rör om i kastrullen. Salta och peppra.

Vill man kan man även ha ost i såsen.. Men det räcker att ha ovanpå makaronipuddingen annars..

Svar på tråden Äggstanning UTAN ägg!