kan ästa bli förtidig också?
fick min son 40+4
och min dotter 32+4 fick vatten vagång i vecka 31+3
min undran är om nästa kan bli prematur? är orolig...vill skaffa fler senare men är rädd att hamna i samma sits som dottern...
fick min son 40+4
och min dotter 32+4 fick vatten vagång i vecka 31+3
min undran är om nästa kan bli prematur? är orolig...vill skaffa fler senare men är rädd att hamna i samma sits som dottern...
Till mig har man sagt att det finns en ökad risk men hur stor den är vet man inte. Det kan lika gärna gå jättebra. Så tyvärr, man kan nog inte göra annat än att föbereda sig mentalt på en omgång på neonatalen igen...bara för säkerhets skull.
Men självklart måste man tänka positivt och hoppas in i det sista.
ja...måste man ju...
Vet ni varför vattnet gick? Alla mina förlossningar har startat med vattenavgång den första i v 37, den andra i v 32 och den tredje i v 36. Den tredje förlossningen fick jag stoppad fem gånger och hade strikt liggläge i nästan fem månader. Den andra låg jag i nästan två månader. Ingen vet varför det blivit så. Jag har haft ganska kraftiga förvärkar och värkar från v 13 de båda sista graviditeterna och jag har öppnat mig tidigt.
har ingen aning varför vattnet gick och inte dom på förlossningen heller...
-hade blödningar i vecka 6 & 9
-hämska foglossningar sen vecka 18
-lågt blodtryck ca 68/40 vid flera tillfällen
men behöver inte vara för det..
jag fick min dotter i v 32+5 efter att vattnet plötsligt gick, sökte lite på nätet och det finns en diagnos på plötslig vattenavgång och ett antal faktorer som ökar risken för prematurvattnenavgång. Detta tog ja upp på efterkontrollen och BM sa att det stämde som jag läst. För min del berode det antagligen på ett tungt och stressigt arbete, skulle gå hem på HP dagen efter att vattnet gick, förstagångsföderskor löper oxå öka risk, att barnet ligger i felaktiga lägen, säte, på tvären exvis ökar oxå risken. Finn fler faktorer med det var dessa som stämde på mig.
Googla på vattenavgång så finner du en hel del länkar.
Nästa gång tänker jag försöka eliminera så många faktorer som möjligt så får man se hur längt det räcker, förhoppningsvis hela vägen =)
ska nog också göra det kanske man klarar sig är jobbigt när sambon jobbar hela tiden med renarna och så...
här finns en del info, www.kanalen.org/prom/sw/
fick min första i v 33. varför vet dom inte.
När jag blev gravid andra gången bad jag om extra koll och min bm menade på en gång är ingen gång.
i v 31 blev jag inlagd och fick kortison. hon klarade sig till v 37 men vägde bara 3 kg och vad 43cm.
Har du en gång fått tidigt så finns ju alltid chansen igen.
be om extra kontroller och se till att du får det.
Jag tog henne alldeles för lätt på orden.
Har fött två barn. Barn nr 1 kom i v.42+5 och barn nr2 kom i v.24+1.
Båda mina förlossningar har startat genom att vattnet har gått men läkaren har sagt till mig att det finns ingen ökad risk att jag ska få för tidigt vid en ev. graviditet igen.
För min del finns det ingen som vet varför vattnet gick för jag hade ingen infektion, inte barnet heller och jag har ingen försvagad livmodershals.
Så i ditt fall kanske det inte heller finns någon ökad risk att föda tidigt igen.