Vad kostar tårta?
Någon som har koll på vad prinsesstårta kan kosta om man köper på konditori??
Tänkt köpa till dotterns dop..vi blir ca 40 st..borde 5 tårtor räcka???
Någon som har koll på vad prinsesstårta kan kosta om man köper på konditori??
Tänkt köpa till dotterns dop..vi blir ca 40 st..borde 5 tårtor räcka???
5 tårtor räcker nog så det blir över. Räkna på ca 12 bitar/tårta. Dock vet jag inget pris, har alltid gjort tårtorna själv.
Oj trodde det var 8 bitar/tårta
hade gärna gjort tårtorna själv..men är så mycket annat som ska fixas så jag har beslutat att köpa
'Någon annan som vet ca pris??
www.brodhuset.com/sortiment.html så här kostar det t ex i Göteborg
det finns olika storlek på tårtor...är man 40 personer hade jag valt att få ihop ca 46 bitar
Alltså, man brukar beställa tårtorna efter antal bitar.
Så man kan köpa en 8-bitars, 12-bitars, 15-bitars osv. Om den är större än 15 så blir det ofta en långpanneformad kaka istället, den är då billigare än motsvarande portioner som små runda.
Tårtbitarna brukar kosta 20-30 kr/bit tror jag, beroende på hur många bitar man beställer (som hela tårtor). Ok?
Vi var ca 40 pers på dopet och vi hade fem tårtor, fick en och en halv över.
Vi gjorde två själva och köpte tre, vi köpte dem på Ica Maxi, det stod ett M på dem så vi skrev bara dit "io" eftersom lillen heter Mio hehe. De kostade 79 kr styck. Men på konditori är det nog bra mycket dyrare. En vän köpte tårtor för över två hundra kr styck, vanliga princess.
Ann R skrev 2009-03-10 21:54:24 följande:
16kronor biten betalde vi för princesstårta köpt på konditori.
Vi hade ca 40 gäster och max 50bitar tårta, fick en hel tårta över. Visst endel tar kanske 2 bitar men någon kanske inte äter alls och små barn lär ju förmodligen inte äta så stora bitar heller.
Ska ni ha nått annat än bara tårta?
icamaxi var dyrare på princess tårta än vårt kondis...
Ja...hahaha det sa jag till min make också när han kom hem och var sur för att han "fått" åka runt och leta...
jisses vad jag skrattade...
Och sen är prinsesstårta jättelätt att fixa själv.
Om man inte alls gitter baka så köp (uppskattningsvis nu, jag har bara gjort två på samma gång)
fem paket tårtbottnar
fem färdiga marsipanlock
2.5 L grädde
1 pkt 25 portioner snabbmarsán
2 burkar god hallonsylt typ Önos prima
Sex timmar innan servering:
Lägg upp bottendelarna på fat
Lägg på ett lager marsánkräm utblandad med lite hårdvispad vispgrädde (så du själv tycker det är gott).
Lägg rejält med hallonsylt direkt på krämen.
Lägg på nästa botten och sen ett tunt lager hallonsylt och så sista botten.
Låt bottnarna stå svalt och safta till sig fyra timmar.
Vispa resten av grädden ganska hårt och stabilisera den med några matskedar marsanpulver på slutet som suger upp vätska, då får du samma gelatineffekt som de har i tårtorna i affären.
Bygg en ganska hög kulle av gräddmarsan uppe på varje tårtbottenpaket.
Veckla försiktigt ut marsipanlocken och lägg på.
Sikta florsocker över och dekorera med chokladskrift, rosor eller vad man annars vill ha.
Någon som har koll på ica maxis priser?
Gör tårtan